14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

" İstikrarcılar , Berrin Beydağ İş Aleminin sesi Kalkınma halindeki memleketlerde Demokrasi niçin yürümez, bilir misi- niz? Orada, bir ' "istikrar sevdalıları" vardır ki evlere o şenliktirler ve durdurmanın gayreti içindedirler. Bunlar iki büyük sahaya taksim olunmuşlardır: İş âlemi ve politika. Ama, olması gerekenleri durdurabilirler mi? Hayır. Olanlar gene olur ve bu arada Demokrasi güm Şimdi bizde, bu iş âlemi ve politika sahasının kurtları kendileri için en yağlı kuyruğu bulmuşlardır: C.H.P. — A.P. Koalisyonu! Ticaret ve Sanayi Odaları Birliğini temsilen konuşan bir zat bu arzuyu, mucip se- bebiyle birlikte ifade etmiştir. Ankaralı Berrin Beydağa göre iki büyük ar .P. ve A.P. - arasında zaten öyle esaslı bir fark yoktur! Ece Meclisteki sandalyaları da çok müstakar bir ekseriyet sağlayacak mik- tardadır. O halde biraraya gelmeli ve "bekleyen piyasa"nın arzuladığı hükümeti kurmalıdırlar. Ne yapacaktır, bu hükümet? Tabii, hiç bir şey. Yani, kabine buhranı tehlikesini ortadan kaldırmanın sırrını "Komisyona Havale" sihrinde bu- lacaktır. Bir C.H.P. — A.P. Koalisyonunun Toprak Reformunu çıkartma imkân ve ihtimali var mıdır? Ama bunu muvaffakiyetle Ke Ha- vale" edebilir. Zenginden, adını açık açık söyleyerek bir C.H.P. — A.P. Ko- alisyonu, gerektiği ni vergi alabilir mi? Ama bunu amy kiyelle “Komisyona Havale" edebilir. Bir C.H.P. — A.P. Koalisyonu işçinin ve köylünün sermayedarla çatışan menfaatinde bu sonuncunun lehinde va- ziyet almadan yapabilir mi? Onu, hiç yapamaz. İki sene, bugünkü düzen sürer gider hacmi arttırılır, enflasyon tam kaçınılmaz bal alır, memleketin acele tedbir bekleyen meselelerinden hiç birisine a sürülmez. Ama, piyasa açılır! Tüccar temsilcisi Berrin Beydağ bu dâvanın tek şampiyonu değildir. Belki bu, belki bambaşka hesaplarla politika sahasında pek çok müttefiki vardır. Ticaret piyasası için iki sene “statükonun devamı" pek ferahla- sele, statükocu ve istikrarçıların açıkça ifade ettikleri bir noktada düğümleniyor: a bu C.H.P. ile A.P. arasında zaten öyle esaslı bir fark yoktu Var mı, ii mu? C.H.P. tutumuyla bunun cevabını verecektir. Fark sahiden yok mu, yoksa memleketin parlemanter rejimle idare edilmesin- deki ittifakın dışında C.H.P. bir kutup, A.P. bir kutup, C.H.P, beyaz, ara mıdır? Hep birlikte bunu öğrensek de, ondan sonra ne yapa- cağımızı oturup bir güzel kararlaştırsak. AKİS/10 yandıran şefler olmadı değil. Mesela Emin Paksüt koridorlarda yüksek ve gür sesiyle Birinci Koalisyon hatıra- larını nakletti ve bu A.P. ile hükümet Aİ daha o zamandan an- ladığını, AP. lilerin ne derece partizan- ca hit rini heyecanla anlat- t. Böyle başa böyle tarak .H.P. kesiminde sular durulunca AP. kesiminde fırtına, koptu. Cumhur- başkanı Pala Paşaya Başbakanlık tek- lif edip Hükümeti kurmasını isteyince A.P. birden kendisini iktidar koltuğu- na oturmuş hissetti. Hemen Kayseri ile temas edildi. Kayseriden gelen ta- sadec rafı viz geliyordu. Bunun içindir al Paşa sevinç içinde Çankayadan çıkarken bir (o beyanat çakıştırdı ve Hükümeti kurmak için temaslara geçeceğini bildirdi. "Kayseri Talimatı" gizli (kalmadı. Süratle Meclis koridorlarına atladı ve Pala Paşanın da başına dert açtı. Zira Pala Paşa bütün temaslarında hep a ni sualle karşılaştı: "Af çıkacak mi?” Gümüşpala ilk temasım M.P. nin iri kıyım lideri Osman Bölükbaşı ile aptı. Toplantının akabinde M.P. nin Koalisyonda vazife almağa hazır oldu- gu şayi olunca dudaklara bir o tebes- süm yerleşti. Memleketi "Gümüşpala — Bölükbaşı ekibi idare edecekti!" Hü- kümete hemen bir isim kondu: "Gü- müşbaşı Kabinesi" Gümüşpala ile Bölükbaşı temasla- rını saat 14.''de Meclisin ikinci katında bulunan A.P. Genel Başkanlık ooda- sında yaptılar. Odanın ortasında bir sepha o bu- lunmaktaydı. Sol taraftaki bir omasa da Orhan Süersan oturmakta ve not almaktaydı. Kanepe şeklinde iki kol- tukta iki,Genel Başkan konuşmağa başladılar. Ortadaki sehpanın üzerinde hiç açılmamış bir Yeni Harman pa- keti ile bir paket de Yenice, sigarası bulunmaktaydı. Gümüşpala Bölükbaşıya sordu: "— Hükümete katılır mısınız?" — Ne şartla?" Gümüşpala gülümseyerek iri kıyım lidere cevap verdi: — Bunlar masaya oturulunca gö- rüşülebilir. Prensip olarak ne diyorsu- nuz?" . nin mey yideri en sonra sazı ele aldı, uzun u HP siz bir koalisyonun “sejimi hasıl sağ- lamlaştıracağından, MP. nin Ortak Hükümette, temsil e oylar bası- mından rak hükümete katılmayı kabul -edi- yorlardı. Başlar memnuniyetle sallat