14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Yeni İstanbul muhabirinin: — Kendinizi nasıl (o hissediyorsu- mz?” şeklindeki sorusunu ise: — Tansiyonum çok iyidir" sözle- riyle cevaplandırdı ve ardından, etra- fındakilere şöyle bir göz gezdirerek: — Yahu, imtihanda gibi terledik" dedi ve tekrar CHP İl Merkezinin yo- lunu tuttu. İşcanı, Özel Kalem Müdürü Fikret Ünaldan sonra. Belediye Sarayında İkinci karşılayan, Belediyenin 32 yıl- lık emektarı, Teşrifat Memuru Bahat- tin Göksel oldu. İstanbulun tayinle gelen, fakat kısa zamanda büyük iş- ler başararak İstanbulluların gönülle- rini fethetmeyi bilen eski (Belediye Başkanı Necdet Uğur, halefini makam odasının kapısında (bekliyordu. Lüks bir şekilde, döşenmiş makam odasın- da Haşim İşcan, artık kendisinin hak- kı olan makam koltuğuna bir türlü oturmak istemiyordu. Necdet Uğur, o- nun bu hassaiyetinin farkına vardı ve: "— Haşim bey, b , makamı- nıza geçin de, biz sizin misafiriniz ola- lım" diyerek, idare hayatında ilk â- miri olan İşcana yer gösterdi Başkanlık odasında da gazete fo- toğrafçılarına poz veren Haşim İşcan, muhabirlerin sorularını cevaplandırdı. Politikayı Belediyeye osokmıyacaktı. Hiç bir zaman partici olmamıştı, sa- dece dört yılda bir sandık başına git- mişti. Kısa süren nezaket cümlelerinden sonra Necdet Uğur yeni Belediye Baş- kanına ve şimdiye kadar beraber ça- lıştığı arkadaşlarına veda etti ve ken- disini kapıya kadar uğurlayan İşcamn ısrarı üzerine son defa olarak makam arabasına bindi ve Belediyeden ayrıl- dı. Bu kısa tanışma merasiminden sonra Haşim İşcan yanıma Özel Ka- lem Müdürnü de alarak Taksim Anı- tına gitti ve çelenk koyup saygı duru- şunda bulundu. "Dimyata pirince giderken.." şim İşcanın, rakibinden az oy al- asına rağmen Belediye Başkan- lığına gelmesine, Nuri Eroğanın ala- turka kurnazlığı sebep oldu. "Bele- diye Başkanı olamazsam, Denizcilik Bankasından gelen maaş güme git- mesin" zihniyetiyle hareket eden Nuri Eroğan, A.P. nin, İstanbul Belediye Başkanlığını kaybetmesine sebebiyet verdi. Nuri Eroğanın adaylığınm usulsüz olduğu daha çok önceden söylenmeye başlanmıştı. Hattâ, Mümtaz Tarhan taraftan A.P. liler, C.H.P. İstanbul İl AKİS/16 Merkezinin telefonlarında, Nuri Ero- ganın, kanunlara göre adaylık vasfı ta- şımadığını — bildiriyorlardı. £ Nitekim, ilçe seçim kurullarından birine oONuri Eroğan hakkında ihbar yapılmış, an- cak bu ihbar, usulsüz başvurulduğu id- diasile, o seçim kurulunca nazarı iti- bara alınmamıştır. İhbarlara, rağmen hareketsiz kalan C.H.P. nin yanısıra, A.P. de hiç sesini çıkarmıyordu. "Milli iradenin karşısı- na kimse çıkamaz" diyen AP. liler, ne yazık ki kanunlardan habersiz bulu- nuyorlardı. Kendisine sik sık, adaylığı hakkında itirazlar olduğunu hatırlatan gazetecilere (ONuri Eroğan, İstanbul Hukuk Fakültesini nasıl bitirdiğini u- nutarak: Kurulu ise meseleyi seçim sonrası ele almağa karar verdi. Ancak, C.H.P. he- men karar verilmesini istiyordu. Bu- nun üzerine İl Seçim Kuruluna başvu- ruldu. İl Seçim Kurulu da Eminönü İl- -e Seçim Kurulunun kararına uyunca, C.H.P için seçim neticesini beklemek- ten başka çare kalmadı. Kanunları iyi bilen fakat seçmen psikolojisinden an- lamayan C.H.P. nin seçim kurmayları kendi adaylarının kazanacağından yüz- deyüz emin, bu kadarcıkla yetindiler. Seçimler, A.P. adayı Nuri Eroğanın lehine neticelendi. Bir yandan, kendini hemen İstanbul Eroğan katlık cüppesini çıkarırken, diğer yan- Haşim İşçan makamında İğleni fiçı — Ben hukukçuyum ve Kanunları ni bilirim. Benim durumumda hiç bir şey yoktur" diyordu. k geçmedi, çok iyi bildiğini iddia ettiği kanunlar, Eroğanı Beledi- ye Başkanlığı koltuğundan uzaklaştır- dı!. Mağlüptur bu yolda salip H.P., Nuri Eroğanın adaylığına iti- raz etmeyi 17 Kasım gününe bırak- mıştı, O gün C.H.P. İl Teşkilatı, Nuri Eroğanın Denizcilik Bankasında me- mur olduğunu, taa sicil numarasına varıncaya kadar, bütün delilleriyle tas- bit ederek Eminönü İlçe Seçim Kurulu- na itirazını yaptı. Eminönü İlçe Seçim dan C.H.P. nin itirazı muameleye ko- nuluyordu. Nuri Eroğan Ankaraya gi- dip, "Milli İrade" teraneleriyle o Anıt Kabire çelenk koyarken, C.H.P. liler de boş durmadılar. Önce, Merkez- İl- çesi olan Eminönü İlçe Seçim Kuru- luna İtirazlarının gönderilmesini sağla- dılar. Kanuna göre, tek yargıç ve par- ti temsilcilerinden kurulu Eminönü İl- çe Seçim Kurulu, yargıçın muhale- fetine rağmen, C.H.P. temsilcisini ve Nuri Eroğanın adaylığı (o hakkındaki itirazı reddetti. Bunun üzerine, Emin- önü İlçe Seçim Kurulunun C.H.P. li ü- yesi Nermin Nefçi hemen İl Seçim Ku- ruluna başvurdu. Seçim Kanununun