14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

2 Piyes Gördüm Oyun : Yazanlar : Çevirenler: Tiyatro: Sahneye koyanlar Dekor - Kostüm Konular : Oynıyanlar Beğendiğim Beğenemediğim : Sonuç: ) 2) 3) ) 2 3) ) 2) 3) "Çağırılmadan Gelen" ("L'Intruse"); (Oyun, | "Dereye Vuran Gölge", (Oyun, 1 perde). "Düşman Çiçek Göndermez", (Komedi, 3 perde), Maurice Maeterlinck. John M. Synge. Pedro Bloch. Mehmet Fuat. Saffet Korkut. Hasan TI. Levendoğlu. Devlet Tiyatrosu (Oda Tiyatrosu). ) 2) 3) D ez ) mn — ) be — Lv — Asuman Korad. Ergin Orbey. Nuri Altınok. Hüseyin Mumcu. ve 3) Turgut Zaim. Maeterlinck'in tiyatroya -natüralist tiyatroya bir tepki olarak- Oo getirdiği 1890 sembolizmi içinde, "ölüm"ün ve onu saran "sırrın şairce tasviri Ölmüş gibi davranarak karısını "sınayan" kur- naz ve bencil bir köylü, onun gerisinde de İr- landa köylerinin katı realit Kadında çirkinliğin yaratığı İMA... bu yüzden yıllarca biribirini (o tanıyamamış, anlı- yamamış bir çiftin komik dramı. Gülcan Öcalır (Büyük Kız), Asuman Korad (Büyükbaba), Attila Eldem (Amca), o Turgut Savaş (Baba), ves. Ergin Orbey (Daniel Burke), Âli Cengiz Çe- lenk (Bir Serseri), Savaş Başar (Michael Dara), Gönül Peyman (Nora Burke). Macide Tanır (Silvia), Ümran Uzman (Ceral- do). Ergin Orbeyin özenli ve nükteli sahne düzeni. Turgut Zaimin havayı veren dekoru. Ergin Or- beyin çok değişik, çok başarılı okompozisyonu. Âli Cengiz Çelenk ile Savaş Başarın çizdikleri inandırıcı tipler. Gönül Peymanın güzel oyunu. Macide Tanırın bu her bakımdan güçlü role kazandırdığı derin ve beşeri ifade. Ümran Uz- manın ölçülü, rahat, başarılı oyunu. Nuri Altın- ok un, modem bir üslüb içinde, gerçekleştirdi- ği en çekici, en doyurucu reji. Asuman Koradın, Maeterlinck'in zaman aşımına uğramış -hiç değilse Tiyatroda- sembolizmini büsbütün ağırlaştıran sahne düzeni. (Kasvetli bir hava içinde aktörlerin (o "tabillik"ten uzak, teatral kalan oyunları, konuşmaları. İlk Brezilya oyunu olarak sahnemize çıkarılan "Düşman Çiçek Göndermez" -fikir ve oduygu olarak yeni bir şey söylememekle beraber -, bu mevsim Oda Tiyatrosunda verilen ilk üç oyun- dan, her bakıma, en çekicisidir. TİYATRO Devlet Tiyatrosu Oda Tiyatrosunda da Tiyatrosu, Pedro Bloch'un "Düş- O man Çiçek Göndermez"inden sonra, genç kuşak ingiliz yazarlarından Ha- rold Pinter'in "Yaş Günü, Partisi" ad- lı oyununu sahnesine çıkaracaktır. Ak- tör Bozkurt Kuruç ile eşi Christine Kuruç'un dilimize çevirdikleri oyunun türkçe adının sonundaki "parti" keli- mesi kadar başındaki "Yaş günü" de türkçemizi biraz zorlamakta ve, doğ- rusu, "tercüme" kokmaktadır. Buna sadece "Doğum. Günü" demek belki daha iyi olurdu... Harold Pinter'in oyununu Oda Ti- yatrosunda Suat Taşer sahneye koya- cak, dekor ve kostümlerini Seza Ak tındağ çizecek, bellibaşlı rollerini de oğlu ve Savaş Başar oynayacaklardır. Üçüncü Tiyatroda Üncü Tiyatro, mevsimi ni oyunu olarak seyircilerine olduk- ça eski, ama güzel bir macar oyununu sunacaktır: Ferenc Molnar'ın "Li- liom"u. Asude Zeybekoğlunun dilimize çevirdiği, şimdi Ankara Devlet Kon- servatuvarında Dekor ve Kostüm Tari- hi hocalığı eden Max Meinecke'nin de yıllarca evvel başrejisörlüğünü eder- ken, İstanbul Şehir Tiyatrosunda sah- neye koymuş olduğu bu çekici oyunu, Üçüncü Tiyatroda, Ziya Demirel hazır- lıyacak, vaktiyle rahmetli Talat Arte- melin büyük başarıyla oynamış oldu- gu başrolü, Liliom'u, da Baykal Saran canlandıracaktır. Diğer roller şu sanatçılar arasında paylaşılacaktır: Tomris Oğuzalp, Yıl- dız Aralan, Nurşen Özkul. Gülşen Çı- damlı, Argun Çıdamlı, Erol Kardeseci, Orhan Aral, Ziya Demirel, Mustafa Yalçın, Zafer Ergin, Ertan Savaşçı, Tansu Aytar, Kaya Akarsu, Özcan Er, Ertekin Atakan, Erhan Ülkü, Lütfi 1- kıcı, Mustafa Yalçın - Sermet Serden- geçti. Gülseren Ündeğer. KAVEL Hasan HÜSEYİN' in Şiirleri ÇIKTI! Ataç Yayınevi Çağaloğşu — Ankara Cad. 43/ 18 — İstanbul (AKİS — 686) AKİS/27