14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

hepsini e gibi ülkenin sırtı- na büyük bir de yük vurmuştur. Be- tancourt devrinde izlenen ihtiyatlı dış ticaret düzeni bu yükün büyük kısmını azaltmışsa da, hepsini atamamıştır. Üs- telik, Jimenez devrinde yaşadıkları ra- hat hayata alışık şehirliler, bu arada özellikle subaylar ve yüksek (gelirli memurlar, bu rahatı bir kalemde fe- daya hazır görünmedikleri için, lüks harcamaları tamamen azaltmak da e- sasen mümkün olamamıştır. Hain kurdun işi mi? petancourt'un izlediği halkçı politika- ya rağmen Venezüellada her Alla- nın günü çıkan karışıklıklar, o birçok yorumcular tarafından, Castro'nun o- yunu olarak karşılanmaktadır. Bu yo- rum yapılırken unutulan, Betancourt- un, toprak dağıtımı konusundaki başa- rısına rağmen endüstrideki işsizliği ön- leyememiş olmasıdır. Bir kere. kuzey- deki dev komşusunun dev endüstrisi Venezüellayı devamlı o etkisi altında tatmakta, burada bir sanayi kolunun kurulup gelişmesine fırsat vermemek- tedir. Böyle olunca Venezüellanın ta- rımsal yapısını değiştirmek, yeni iş ve çalışma alanları açmak çok güçtür. Bir yandan devamlı nüfus çoğalması, diğer yandan ekilebilen toprakların azalma- sı yüzünden şehire göçen köylüler, bu- ralarda yeni çalışma alanları bulama- yınca işsizliğin, sefaletin ve anarşinin göbeğine düşmektedirler Bu bakımdan, Venezüellada çıkan her karışıklığı o Castro'ya, yüklemek, fazla bir zorlama olmaktan öteye gi- demez. Gerçi biraz önce de söylediğimiz gibi, bu ülkede komünistler çok iyi teş- kilâtlı, çok hareketlidirler ama, Vene- züellanın durumu da onlar için bulun- maz bir alan teşkil etmektedir. o Bu durumda değişiklik, hem de çabuk de- gişiklik yapılmadıkça, aç ve işsiz küt- leler, önlerine kim düşerse onun pe- şinden gideceklerdir. Orta Doğu Uzaklardan yakına S satırların yazıldığı sıralarda, Mı- sırın başkenti Kahirede, çok uzak- lardan gelecek bir konuk için ateşli karşılama hazırlıkları (o yapılmaktadır. Gerçekten, şimdiye kadar pek yurt dı- şına çıkmamış olan Çinin kuvvetli a- damı Mao Çe Tung, birkaç güne ka- dar Kahireye gelecek ve burada Mısır lideri Nasır ile görüşmeler yapacaktır. Bu görüşmelerden ne çıkacağı şimdilik kesin olarak kestirilememektedir, fakat bilinen birşey varsa o da, bütün dün- yanın bu görüşmeyi merakla izlediği- dir. Mao Çe - Tung Kim kime, Yorumcuların büyük bir çoğunlu- guna göre, Mao Çe Tungun Moskova ile Pekin arasındaki anlaşmazlıkların su yüzüne çıkmasından sonra yapacağı bu önemli yolculuk, iki komünist de- vin tarafsız ülkeler üzerindeki yarışma- Abdünnâsır dum duma DÜNYADA OLUP BİTENLER sını göstermek bakımından büyük bir önem taşımaktadır. Komünist blok 1- çinde birbirleriyle çetin bir önderlik yarışmasına giriştikten sonra, Sovyet Rusya ile Komünist Çin şimdi tarafsız ülkeler üzerinde de önemli bir nüfus yarışmasına girişmişe benzemektedir- ler. Bu yarışmanın ilk belirtisi Mao Çe Tungun Kahireye yapacağı oge- zidir. Diğer yandan, geçen hafta Mos- kovadan, Krutçefin kısa bir süre son- ra Mısır da dahil bazı Afrika ülkele- rine geziler yapacağı bildirildiğine gö- re de, yarışmanın ikinci belirtisi de or- taya çıkmış sayılabilir. Mao Çe Tungnn Kahireye yapa- cağı yolculuk nasıl Moskova tarafın- dan büyük bir dikkatle izleniyorsa, ay- nı şekilde Washington'lu (o yöneticiler tarafından da gözlenmektedir. Gerçi özellikle son yıllarda Birleşik Ameri- ka ile bağıntılarını çok düzelten Nası- rın, hiç gereği yokken Komünist Çine önemli uvertürler yapması beklenme- mektedir ama, yağmasa da damlar deyimine uygun olarak, Nasır alabildi- ğine bozuk iktisadi durumu düzeltmek için Çinden ufak bir yardım koparma- yı bile kâr sayacaktır. Fakat bilindiği gibi, Çinden fazla bir yardım beklemek fazla iyimserlik olur. Çünki kendi ik- tisadi durumu da hiç iç açıcı değildir. Nasırın bu gezi sırasında elde ede- bileceği en büyük başarı, hiç şüphesiz, Çin-Hint sınır anlaşmazlığını bir ba- rışçı çözüme bağlaması olacaktır. 73- ger bunu becerebilirse, Nasırın tarafsız devletler arasındaki itibarı biraz daha yükselecek, liderlik iddiaları biraz da- ha kuvvetlenecektir. Fakat bu konuda iktisadi yardım beklemek kadar ha- yalcilik olur. Çünkü Orta Doğu ve AF- rikaya kadar el atmayı düşündükten sonra, Çin, Hint üzerindeki iddialarını haydi haydi sürdürüp gidecektir. DEVİNTEŞ Ticaret ve sanayi koll.şti. KLİŞE ATÖLYESİ Rüzgârlı Sok. No. 15 Tel: 113457 (AKİS — 685)