14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

daha fiilen kaybetmiş durumdadır, ama neticenin ilânı- nın geciktirilmesi o konuda da birtakım gayretlerin sar- fedildiği endişesini uyandırmaktadır. İhalelerden biri İstanbulun elektriğini ilgilendiren Ambarlı Santralı İha- lesi, diğeri Sanyar Santralı İhalesidir. Bunların ikisinin de, 31 milyon dolar civarındaki bedeli gene AlD tarafın- dan verilmektedir. 25 milyon dolar kadar tutan Ambarlı Santralı İhale- sinin teklifleri 4 Kasımda açılmıştır. e Görülen, ihaleye katılan iki büyük firmadan Westinghouse'un General- Electric'e nazaran yüzde 6 nisbetinde ucuz fiyat teklif etmiş olduğudur. Westinghouse'un diğer şartlarının ve bu arada randıman konusundaki durumunun da daha avantajlı bulunduğu anlaşılmıştır. General Electric, daha sonra, bir hayır sahibi tarafından yapılan ikaz üzerine randıman konusundaki durumunu biraz' daha iyileştir- miştir. Ancak, Etibankın müşavir firması olan Stearn- Roger firması teklifleri inceledikten ve firmalarla görüş- tükten sonra Etibanka Türkiyenin menfaatinin Westing- house'un teklifi olduğunu resmen bildirmiştir. . Ancak, netice hâlâ açıklanmamıştır. Stearn-Roger firması, me- saisi için Etibanktan müddetli para aldığından 10 Ara- lıkta Etibanka telgraf çekmek lüzumunu hissetmiş ve "Ne oldu?" diye sormuştur. Zira firma işinin bittiği ka- naatindedir ve Etibanktan daha uzun bir müddet için bedel talep etmek istememektedir. Sanyar Santralı İhalesinin teklifleri ise 15 Ekimde açılmıştır. Görülen orada da westinghouse'un yüzde 12 nisbetinde ucuz fiyat verdiğidir. Diğer teknik şartlarda da aynı firma General Electric'e nazaran üstünlük gös- termiştir. Sadece gecikme tazminatı noktasında Etibank günde 3 bin dolar istediği ve bunu General Electrik ka- bul ettiği halde Westinghouse umum bedelin yüzde 2'sini teklif etmiştir. Etibankın Teknik Kurulu meseleyi ince- lemiş ve oybirliğiyle, 3 bin dolar tazminatı kabul ettiği takdirde ihalenin Westinghouse'a verilmesi için karar almıştır. Ancak, nedense, bu husus westinghouse'a uzun bir süre duyurulmamıştır. Her halde, Ambarlı Santralı İhalesinde General Electric'e randıman konusunda duru- aramı düzeltmesi için imkânı hemen veren hayır sahibi bu sefer küçük parmağım dahi kaldırmamıştır. e Buna rağmen Westinghouse durumu öğrenmiş ve hem Eti- banka doğrudan doğruya, hem de Etibankın o işteki müşavir firması Bums-Roe vasıtasıyla 3 bin dolar taz- minatı kabul ettiğini 8 Aralıkta bildirmiştir. r halde, her üç ihalenin seyri dikkatle takip edile- cek vi önemde gözükmektedir. Dünyadan Akisler vatkan o(— Bir süredir önemli yenilikler geçirmekte olan Katolik dünyasında bu hafta içinde de yeni geliş- meler oldu. Vatikandan yayınlanan bir tebliğle, Papa VI Paul'ün İsanın doğduğu yerlere bir gezi yapacağı açık- landı. Bu gezi, yakın tarihte, bir Papanın dış ülkelere ya- pacağı ilk gezi olacak. Diğer yandan, Papanın bu gezi sı- rasında bin yıldır parçalanmış olan hristiyan birliğini yeniden kurmak için görüşmeler yapacağı da söyleniyor. Bu arada, Ortodoks kilisesi liderlerinden Patrik Athe- nagoras, bu görüşmelere girişmek üzere Filistine gitmeye hazır olduğunu açıklamış bulunmaktadır. Fakat yüzyıl- ların getirdiği ayrılıkların öyle, bir kalemde giderilmesi beklenmemelidir. Nitekim bütün Ortodoks liderlerin At- henagorasla aynı görüşü paylaşmaları bu gerçeği açıkça ortaya koyuy A.B.D. —— Porto Rico'dan gelen bir jet yolcu uçağının Baltimore'dan ayrıldıktan sonra yıldırım çarpmasıyla dü- şüp yanması üzerine seksen kişi öldü. Olayı görenler, dehşet içinde, bir ateş parçasının üzerlerine düştüğünü sandıklarını anlatıyorlar. Bu kaza üzerine, bu yıl içinde düşen uçakların sayısı biraz daha kabardı, uçak kaza- sında ölenlerin sayısı da biraz daha yükseldi. Bu durum, uçak şirketlerini büyük bir endişeye düşürmüş bulunu- yor. Çünkü, yolcu sayısındaki azalma hergün biraz daha kendini hissettiriyor. AKİS/5