14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

nüyorlar mıydı? C.H.P. Genel Başka- nı AP. li Pala Paşaya baktı ve sordu: "— Hangi şartlarla?". Sonra fikri- ni özetledi. A.P. ve C.H.P. bir koalisyon tecrübe etmişler ve başarıya ulaşama- mışlardı. C.H.P. nin son durumda gö- rüşü malümdu. Bir takım meselelerin açık açık ortaya konması gerekiyordu. Acaba AP Genel Başkanının bu me- seleler hakkındaki görüşü neydi? İnö- nüye Pala Paşa bunların bilâhare ko- nuşulacağını, zira ilk önce prensiple anlaşılması gerektiğini söyledi. İnönü ise C.H.P. Grupunun kesin kararından söz açtı. Demokratik nisamın bir imanlı savunucusu olarak elinden çe- leni yaptığını sözlerine ekledi. Koalis yonun kendileri dışında kurulmasın- da fayda gördüğünü açıkladı. Başbakan Adayı Ragıp Gümüşpala- nın Koalisyonla ilgili (o temaslarının bilançosu şuydu: 1 Paket Yenice siga- rası, 9 adet Gelincik, 4 tane de Yeni rman. Son durum B' satırların yazıldığı sırada parti- lerde manzara şudur CELP. : Şaşkınlık. AP. : İlk günkü zafer sarhoşluğu yavaş yavaş dağılmakta ve bir hükü- meti kumar olarak dahi illâ kurmak sevdasındakilerle bunun bir ciddi me- sele olduğunu söyleyenler tartışmalar başlamaktadır. Yarın, ö- bür gün bir takım hadiseler çıktığında bunların üstesinden gelineceği düşünülmekte ve "Bayarın tahliyesi günleri" hatırlatılmaktadır. Y.T.P. : Grupta şiddetli bir ikilik başgöstermiş, A.P. li bir koalisyonun macera olduğunu söyleyenler seslerini yükseltmişlerdir. C.K.M.P. : Son olarak konuşmak is- temektedir. Çok kimseyi ürküten, Os- man Bölükbaşı gibi bir kimseyle nasıl geçinileceğidir. C.K.M.P. liler Bölük- başının Genel Başkanlığından yakala- rını güç kurtarmışlardır. Buna mukabil memleket için en ibret verici olay, bilhassa A.P. de bu kadar prensipsizliğin böylesine fütur- suzca gözler önüne serilebilmesi (o ve hükümet kurmayı şirket kurmaya ben- zeten bir lâubalilikle "Kardeşim, şöyle bir prensip kararına varalım, sonra her şeyi otururuz, kardeş kardeş halle- deriz" denilebilmesidir. eo Nitekim te- masların gecesi Saadettin Bilgiç A.P. Grupundaki konuşmasında şöyle de- miştir: "— Temsilciler Meclisinin (o Hazi- randa seçim yapılması kararının ne önemi olur? Bu, bir günlük iştir. Tem- silciler Meclesini yeniden o toplantıya çağırır, aksine kararı aldırıveririz!" YURTTA OLUP BİTENLER Osman Böyle A.P. nin kanaati, kendisine bağlı kütlelerin ne af, ne şu siyaset, ne bu prensip düşündüğü, sadece (o kaçırıl- mış olan iktidarın tekrar ele geçiril- mesini isteğidir. Bu yapıldı mı, her- kesin tatmin edilmiş olacağına A.P. liderleri emindirler. .. . ve bunda haksız da değildirler. Ama unuttukları, memlekette "A.P. ye bağlı kütleler" den başkalarının da yaşamakta olduğudur. İstanbul Salıncakta iki kişi Hf tanın başında Salı günü, saat tam 14.20'de Saraçhanebaşındaki oBele- diye Sarayının önünde duran bir dol- muştan, füme bir elbise giymiş, orta boylu, saçsız, şişman bir zat indi ve sakin adımlarla Sarayın cümle kapı- sına doğru ilerledi. Kapıda kendisini İstanbul Belediyesi Özel Kalem Mü- dürü Fikri Ünal karşıladı. Füme elbiseli zat, İstanbul Bele- diyesinin yeni Başkanı Haşim İşcan idi. Yüksek Seçim Kurulunun. A.P. Ada- yı Nuri Eroğanın aldığı oyları iptal et- mesi üzerine, en fazla oy alan Başkan adayı olarak, İşcan, o gün öğleden önce İl Seçim Kurulundan mazbatası- nı almış, önce. Belediye Başkanı sıfa- tıyla basın mensuplarına vereceği de- meci hazırlamak üzere, C.H.P. nin Sul- tanahmetteki İl Merkezine, oradan da Belediye Sarayına gitmişti. Bölükbaşı Başbakana, otomobilde böyle yardımcı Bu sırada gene Sultanahmette, C.H.P. li Merkezine çok yakın bir yer- de bulunan Adliye Sarayında büyük bir telâş hüküm sürüyordu. İstanbul Savcı Yardımcılarından Nabi Kökere, A.P. li ve diğer bazı avukatlar tara- fından Haşim İşcana, Adliye Sarayın- da menfi tezahürat yapılacağı ve na- hoş hadiselerin cereyan edeceği ihbar edilmişti. Bu yüzden Savcılık tedbir al- mış ve durumu Emniyet Müdürlüğüne aksettirerek, sivil polisleri Adliye Sa- rayına celbetmişti. Bazı heyecanlı ga- zeteciler ise, bir suikast tertibinin mev- cudiyetinden dem vuruyorlardı. Adliye Sarayındaki telâşa rağmen, son derece sakin olan Haşim İşcan. C.H.P. İl Merkezinde işi bitince, yürü- yerek Adliye Sarayına gitti ve doğru- ca, alt kattaki İl Seçim Kurulu oda- sına girdi. Kapıda kendisini, İl Seçim Kurulu Başkam hâkim Mefharet Te- zel ile gazeteciler karşıladılar. eo Yeni Belediye Başkanı mazbatasını alırken, foto muhabirleri de bol bol resim çek- üler. İl Seçim Kurulu odasında, Kuru- lun partili üyelerinden sadece C.H.P. lü Tarhan Erdem ile Nizamettin Nefçi bulunuyorlardı. Halef ve Selef yesim İşcan, Adliye Sarayında, ga- zetecilerin sorularına: "— Gayemiz, memlekete hizmetti?. Bu da bizde mevcuttur" şeklinde kısa bir cevap verdi. AKİS/15