December 14, 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

December 14, 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

S5 İ Filmler “Sporcunun Hayatı" yesfinin sinema kuramcısı ve düşü- nürü, bugünün "fiilen" sı Lindsay Anderson'un filmi Sporting Life - Sporcunun Hayatı") çıkmaza saplanmış bir ülke sineması- nın yeni bir anlayış ve özellikle nasıl yeni baştan günışığına çıktığının en elle tutulur örneğini vermektedir. Anderson, "kızgın" bir yazardır. Yeni k ingiliz sinemacılarına bir süre yol göstericilik etmiş, savaşmış Richard Harris ile Rachel Roberts “Sporcunun Hayatı" nda NEM A nun Hayatı", yazar olarak Lindsay Anderson'un savunduklarının ve çizdik- lerinin dışında değildir ve başarısının büyük çoğunluğunu da buradan kazan- maktadır. "This Sporting Life" türk- çe adından da anlaşılacağı gibi, bir ragbi oyuncusunun, Frank Machin (Richard Harris) in hayatından bir ke- siti vermektedir. Bir maden işçisi o- lan Machin, City takımına oyuncu gi- rer ve yaşaması beklenmedik bir an- da yön değiştirir. Machin'in tek değiş- meyen yanı, evinde kiracı olarak kal- dığı dul Margaret (Rachel Roberts) e e Bİ Başarılıtakım! re yeni bir kuşağın yeni bir anlayışla sinemaya gelip yerleşmesine yararlı ol- muş, onları her yönden desteklemiştir. kümantercilik ve gerçekçilik (o okulla- rından gelmesinden ve sırtını buna dayamasından yanaydı. o Uluslararası film festivallerinde ilgiyi üzerine çe- ken yeni ingiliz filmlerine bakılsın, ye- ni kuşak sinemacılarının bu sese ku- lak verdikleri görülecektir. Rejisör olarak Lindsay Anderson'- un filmi "This Sporting Life - Sporcu- AKİS/32 olan onmaz tutkusu ve aşkıdır. "Ihis Sporting Life - Sooreunum Hayatı", bir ragbi oyuncusunun, David Storey'in gerçek ohayat hikâyesinden alınmıştır ve çevre, bütünüyle gerçekle- re dayanmaktadır. Storey, bu oto-bi- yografik romanında profesyonel ligler- de yer alan kulüplerin ve o kulüplerin oyuncularının birleşik hayatını, ken- di hayat hikâyesinde verir : o Frank Machin, gerçekte Storey'in kendisidir. Kişiler Hikâyenin baş kahramanları, iki ki- şidir: işçilikten ragbi oyunculuğu- na geçen Frank Machin ve tutkunu ol- duğu dul evsahibesi Margaret. Mac- hin, iri yapılıdır, yani fiziksel bir üs- tünlüğe sahiptir ve bunu gerekli ge- reksiz her yerde kullanmaya kalkışır. Fizik yapısının dışında, bilinçsiz bir memnunsuzluğu da birlikte sürdürür. Çevreye ve çevrenin her türlü baskısı- na karşı çıkmak ister. . Evsahibesi Margaret, Machin'in tam karşıtı bir tiptir. İçine dönük, çevre- nin her çeşit baskısına açık, bu bas- kıyı kabullenmiş, güçsüz bir kadın. Kendine göre bir dünya kurmuş, o dün- yasında yaşamaktadır. Bir kazada ö- len işçi kocasına, kocasının anısına Sı- kısıkıya bağlıdır. Bu anıların dışına uğramayı, bir gün olsun düşünmemiş- tir. Machin, Margaret'i iyiden iyiye sevmektedir ama, Margaret'in bu kendi iç dünyasına sızamamaktan ötürü de e yapacağını bilememektedir. Machin saldırdıkça, Margaret daha çok savun- maya geçmekte ve dünyasına daha çok çekilmektedir. Bu yüzden, Machin ile sürekli bir çatışma halindedirler. Mac- hin, Margaret'i gerçek dünyaya asıl yaşanılan dünyaya çekip götürmek is- tedikçe, çatışma büyümekte ve arada- ki aşk da küçülmekte, uzaklaşmakta- dır. Ama bir yerden sonra (oMargaret. kadın kişiliğinin etkisinden kurtula- maz ve Machin'le cinsel birleşmeyi ka- bullenir. Machin için bu, bir bakıma fiziksel bir zaferdir, ama, Margaret, Machin'in aşkım itirafı karşısında he- mencecik eski Margaret olur ve karşı- lık bekleyen Machin'e "Birlikte yatı- yoruz ya. aha ne istiyorsun?" diye şaşkınlıkla sorar. Aslında bu şaşkınlık değildir, Margaret bilinçli bir şekilde geçmişe ve kocasıyla olan ortak anı- larına bağlıdır. Machin'le seven bir kadın olarak değil, cinsel duygularını tatmin eden herhangi bir kadın olarak yatmaktadır. Machin bu kadar incesini düşün- mez, Margaret'i sevmektedir. Onun i- çin önemli olan Margaret'in de kendi- sini ayni şekilde sevmesidir. Bütün çabası bunun üzerinedir. Bunun için ragbi oyuncusu olur, bunun için pro- fesyonel kulüplerin yöneticilerinin tu- zaklarına bir yere kadar tahammül eder ve kulüp başkanının karısıyla yatmayı bunun için kabullenmez Margaret, bir iç çekişmesi içinde- dir. Kiracısıyla olan ilişkisi (o çevrece duyulmuştur, baskı gittikçe artmakta, daire daralmaktadır. Üstelik, Marga- ret iki çocuk anasıdır, bu çocuklar sü- rekli olarak ölen kocasını hatırlatır- lar. Beri yandaki Machin gençtir, ün- lüdür, para sahibidir ve ev işleriyle kavrulmuş Margaret'i -kendi katının kadını olmasından ötürü - sevmekte- dir. Fakat Margaret için değişme ko- lay değildir. Belki ağır ağır bir değiş-