14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Koalisyon Öp babanın elini! (Kapaktaki — yol) B' haftanın ortasında, Ankarada moda olan hikâye şudur: "Gümüşpala, Hükümeti kurmak görevini aldıktan sonra, bütün parti liderleriyle birlikte İsmet Paşayı da çağırır. İsmet Paşa Gümüşpalaya pren siplerinin ne olduğunu sorar Der ki: — Biz sizinle bir ortaklık yaptık, sonra aramızda anlaşmaz ıktı. Şim- di, o yandan bu yana sizde nasıl bir değişiklik olmuştur ki yeniden O bir tecrübeye girmek istiyorsunuz? Gümüşpala der ki : — Sorun, söyleyeyim! Koalisyona katılmama kararı alan C.H.P. Al gülüm, ver gülüm. Sonra, İsmet Paşa sorar, Gümüş- pala söyler — AP — Hâşâ! — Plân? — Başımızın üstünde yeri var! — Servet beyannamelerim (o kaldı- e — Kati — mi Orduya (dönecekler mi? — Kapısından bakamazlar! — Tedbirler Kanunu? — Kılına dokunmayız! — Yeni vergiler? — Ne kadar isterseniz alırız! AKİS/8 Lafın burasında İsmet Paşa, yanın- daki Kemal Satıra döner: — Kemal bey, kalk gidelim. Ada- ma adını sorsam, İsmet Paşa diyecek!" Hikâye tam olarak doğru değildir ama, Hükümeti kurma görevi demok- ratik usullerin icabı olarak Gümüşpa- laya verilince sevinçten bir anda de- liye dönen A.P. lilerin yaptıkları "Ko- alisyonu gerçekleştirmek için ön te- mas" larının havası tamamile bu- dur. A.P. nin hükümet anlayışı, her ne pahasına olursa olsun yirmibeş ada- mı yanyana getirip bir odada oturt- maktır. Nitekim bizzat Gümüşpala, Hasan Dinçerler yaptığı okonuşmada aynen şöyle demiştir: "— Canım, siz bizimle kabine kur- mayı prensip olarak kabul edin, biz ve nn oturur, kardeş kardeşi halle- Aklıevveller toplantısı ygerianın başındaki salı günü saatle- rin 15,35'i gösterdiği sırada T.B.M. M. Toplantı salonunun kapısında lâ- civert elbiseli İsmet İnönü göründü- günde genel kurul, gündemdeki Sos- yal Sigortalar Kanununu omüzakere etmekteydi. Başbakan İsmet (İnönü Hükümete ayrılmış bulunan o kısmın önünde hiç duraklamadan yürüdü ve ön sıralardan birine yerleşti. Bu sıra Malatya milletvekili İsmet İnönünün yeridir ve sağ köşesinde bir plâka üze- rinde "402 İsmet İnönü-Malatya" yaz- maktadır. Meclis içinde bilhassa AP. aıraların- da bir hayret sayhası yükseldi. CHP. Genel Başkam İsmet İnönünün yeri- ne oturduğu 15,35 den tamıtamına beş dakika' evvel Meclis (o koridorlarında AP. Genel Başkanı Ragıp Gümüşpala- nın Cumhurbaşkanı Gürsel tarafın- dan, hükümeti kurmakla görevlendi- rildiği duyulmuştu. Gürsel Gümüşpa- laya bu görevi, İnönünün CH.P. ka- rarım kendisine bildirmesinden sonra vermişti. C.H.P. içinde karar garip bir hava ve tuhaf bir ruh haleti içinde alındı. hiç bir koalisyona girmeksizin muhalefette kalmayı samimi (olarak Grupu arzulayan C.H.P. liler yok değildi. Ama bunlar, devede kulak mesabesindeydi. CH.P. lilerin en büyük kısmı, iktidar- dan uzaklaşılması taraftarı olmaktan çok uzaktı. Turhan Feyzioğlu ogrupu —Emin Paksüt, İbrahim Öktem, Coş- kun Kırca— hararetle bir CHP. — A.P. koalisyonunun o şampiyonluğunu yapmaktaydı. Bilhassa Kırca pek faal- di. Bu grupun açık olarak söylediği sebep "Oy itibariyle istikrarlı bir hü- kümet" idi. Ama gayretin arkasında başka hesapların yattığı ortada kuv- vetle dolaşınca ve zaten böyle bir or- taklığa girmekte memleketin de, par- tinin de hiç bir menfaati bulunmadığı