14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

KADIN Ağaç Ağaç dikme günü Gençkiz, elindeki ağır küreği yere bi- niti, sonra yanındaki erkek arkadaşı- — Bak, koruluğumuz mantar gibi, birden yerden bitiverdi!" dedi. İkisi de başlarını arkaya, genç to- nluğa doğru çevirmişlerdi. Hayranlık İçinde, biraz evvel diktikleri ağaçları seyrediyorlardı. İki saat önce gözler ö- nünde çıplak ve cansız uzanan arazi birden yemyeşil olmuştu. Olay, haftanın başındaki pazar gü- nü, Orta Doğu Teknik Üniversitesinin kampüsünde geçti. Gençler ayaklarının çamurunu temizlediler ve başka bir gruba katılarak uzaklaştılar. (Onları kadınlı erkekli başka bir kafile, onları daha başkaları takip etti. Araziden ay- rılan herkes, büyük bir hayranlık için- le, eseri, birkaç saat içinde canlanan genç koruluğu seyrediyordu. O.D.T.Ü. Ağaç Dikme Kulübü o gün, 963-604 mevsimi kampanyasını açmış ve "John F. Kennedy Koruluğu" ismi serilecek olan araziye iki saat içinde 5 bin 500 ağaç dikilmişti. Otobüsler Ankaralıları Orta Doğu Teknik Üniversitesinin arazilerine ge- - MODA tirdiği zaman, fidan yüklü kamyonlar, muhtelif milletlerin bayrakları ile do- natılmış bulunan çıplak bir (arazide kendilerini bekliyordu. Davetlileri me- rakla bekliyen birisi de Rektör Kemal Kurdaşdı. Bir gün evelki yağmur, Or- ta Doğu Teknik Üniversitesi mensup- larını heyecanlandırmıştı, fakat pazar sabahı hava güneşli, berraktı. Gerçi çok ıslak topraklarda kürekler, biraz zor işledi ama, bu güçlük, ağaç dikme amatörlerinin azmini daha da kamçı- ladı. Fidanların gelmesiyle bitmesi bir oluyordu. Kennedy Koruluğa Merasim, saat 10.00'da başladı. Kur- daşın konuşmasından sonra yüz- lerle Ankaralı, fidanın nasıl dikildiği hakkında bilgi alarak ve bununla ilgi- li öğretici yazıyı okuya okuya araziye dağıldılar ve süratle işe (o koyuldular. Ziraat Fakültesi doçentlerinden Şahap Elçi, bir yandan terini siliyor, bir yan- dan: "— Ağaç sevgisini (aşılamak için, herkese ağaç diktirmek lâzım. İnsan böyle emek verecek ki ağacın ne de- mek olduğunu anlasın" diyordu. Genç üniversiteliler, kadınlar, er- kekler, çocuklar, anda hep aynı şe- yi KM t 1200'de otobüsler davetlileri geri e "John F. Kennedy Koruluğu" nun temeli atılmış ve Orta Doğu Üniversitesi arazisi biraz daha yeşillenmişti. Dernekler Köye okul T ürk-Amerikan (OKadınları Kültür Derneği Köy Grubunun Yavrucak Ekibi, geçen hafta başında çok mutlu bir gün yaşadı. Çünkü geçen yıl tasar- lanan bir proje gerçekleşmiş ve Yav- rucak köyü nihayet bir mazbut okul binasına ve umumi çamaşırhane ile köy öğretmeni için bir öğretmen evi- ne kavuşmuştu. Okul, hafta başında Ankara va- lisi , Enver Kuray tarafından ufak bir törenle açıldı. Okulun taşını, kumunu köylü taşımış, Vilâyet masrafı ödemiş, fakat OValinin belirttiği gibi, bütün gayret Türk-Amerikan Kadınları 'Küt- tür Derneğinin çalışkan üyelerine düş- müştü. Her hafta Salı günü köyü mun- tazaman Ziyarete (giden üyeler, bir yandan köylüyü teşvik ederek, bir yan- dan Vilâyetle temasa geçerek, niha- yet köy çocuklarım (baraka okuldan kurtarmış, bu barakayı da köy kadın- ları için dikiş odası ve sağlık merkezi haline sokmuşlardı. Böylece, her hafta Salı günleri bir grup üye, köy kadın- larına ev idaresi" ile ilgili işler göster- mekte, bir grup ise okul çağında olmı- yan çocuklarla meşgul olmaktadır. Ayrıca Hacettepe Tıp Fakültesinin kö- ye tahsis ettiği doktorlar, bu baraka- nın bir köşesinde poliklinik yapmakta, ana çocuk sağlığı hakkında köy ka- dınına bilgi vermektedir. Dikiş köşesi için hediye edilen,a- yaklı makine, köyde dikişi çok kolay- laştırmıştır. Derneğin köy kadınları yararına tertiplediği o satış sergilerin- de ise, köy kadınlarının hazırladıkla- rı el işleri teşhir edilmekte, böylece kadına gelir sağlama yolları aranmak- tadır. Öncü bir hareket kul binası yapılırken, Dernek köy için bir de umumi çamaşırhane ya- pılmasını sağlamış, bunun için nakdi yardımda da bulunmuştur. o Çamaşır- hane aynı zamanda hamam vazifesi görebilecektir. Yavrucak köyündeki (eserler Vila- yetin, köylünün, Derneğin İşbirliği sa- yesinde meydana getirildiği için, özel teklerin ve çalışma azminin doğması- na sebebiyet vermiştir. Valinin isteği ile, kurdelası, köye çok emeği geçen Mrs. Van Dyke tara-