14 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

14 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

SOSYAL HAYAT Tıp Bir nefes sıhhat Orta boylu, kır saçilı kar beyaz göm- lekli adam, eliyle birkaç metre iler- deki oyun salonunda tahta bir atın ü- zerinde neşeli çığlıklar atan küçük ço- cuğu göstererek, babacan bir tavırla gülümsedi ve: " —Burada yatan çocuklar için, evlerini hiç aramıyorlar, diyebilirim. Zira burada şefkat var, sıcaklık var. Hani arada bir koridorun başında gö- rünen ve tatlı sözler söyliyerek elle- rindeki kocaman iğnelerle onların can- larını yakan doktor teyzeler de olma- sa, kendilerini peri padişahının sara- yında sanacaklar" dedi. Olay, haftanın a ii. si günü. Ankara Tıp Fakülte; Hastalıkları Kliniğinde geçti. Or boy- lu, kır saçlı adam, kliniğin Başhekimi Prof. Bahtiyar Demirağdı. Demirağın sözleri tamamen realiteyi aksettirmek- tedir. Hastahane koridorlarında yapı- lacak birkaç dakikalık geziden sonra bunu a müşahede etmek müm- kündür Gerçekten, başta Demirağ olmak li- seye; bütün hastahane personelinin son derece titiz çalışmalarıyla klinik, iki ay gibi kısa bir süre içinde hemen he- men Baskentli bütün annelerin yeri haline gelmiştir. Klinik, pırıl pı- rıl plâstik döşemeleri, tertemiz takım- ları, beyaz örtüleri ve çeşitli oyuncak- lara dolu oyun odalarıyla modem tup ilminin bütün inceliklerini ihtiva etmekte, gerek anneler, gerekse klinik personeli, buram buram lizol ve yemek kokan beyaz badanalı soğuk hastaha- ne duvarlarını sadece bir kâbus gibi hatırlamaktadırlar. İki elin sesi i bloktan ibaret olan ve ikinci kıs- ın inşaatı henüz tamamlanmamış bulunan klinik için yapılan harcama- lar şimdiden 2 milyon lirayı bulmuştur. Bunun bir kısmı tamamen özel bir hayır cemiyeti - Türkiye Çocuk Bakım Derneği - taralından karşılanmış, an- cak bu suretle inşaatın en kısa sa- manda tamamlanabilmesi mümkün ol- muştur. Derneğin, inşaat ve tesis masraflarının yanısıra personel mas- raflarında da büyük çapta yardımı gö- rülmekte, hastahaneya yalnız bu mak- satla ayda 8 bin lira yardım yapılmak- tadır. Ayrıca gene demek mensubu hanımlar gruplar halinde, her gün kli- niğe gelerek, çocukların gıda ve giyim- leriyle ilgilenmekte, oyunlar oynata- rak, onlara anne şefkatini aratmamak- tadırlar. Bu şekilde ler bir diğer demek de Türk Amerikan Kültür Demeği Kadınlar Koludur. Kliniğe gelen hastalar önce birinci katta -Bu kat poliklinik olarak Kul- lanılmaktadır - bulunan tartı ve derece alma odasına alınarak burada sırtları- na temiz birer beyaz gömlek giydiril- inekte ve sonra bekleme mine gön- derilmektedirler. Poliklinik mında ayrıca muayene odası, bir iri. yografi ile kan ve idrar tahlil odası, bir de dershane bulunmakta, öğrenci- ler de tıpkı asistanlar gibi gece nö- betlerine dırlar. (o Polikliniğe gelen hasta sayısı günde 80 ilâ 80 İra- sında değişmektedir. Bu bölümde ça- lışan doktorların klinik dışında, mua- yenehaneleri yoktur. Böylece her has- ta için daha fazla zaman ayrılabilmek- te, gündüz veya gece. her saat hasta kabul edilmektedir. Kliniğin bir diğer özelliğini de konsültasyon için ayrıca ücret alınmaması teşkil etmektedir. Müşahede kısmı adı verilen ikinci kat, hastalıklarına henüz kesin teşhis konulamamış çocuklara ayrılmıştır. Burada iki lâboratuvar ile bir kütüp- hane salonu (bulunmaktadır. Ayrıca hasta çocukların bütün hareketlerini rahatça takip ve gerektiği zaman mü- dahale edebilmek üzere, koğuş, mun- tazam bir sıra halinde, tek kişilik cara odalar şeklinde yapılmıştır. e Böylece hastaların bir tek hemşire tarafından dahi kontrolü kolayca mümkün olmak- tadır. İntaniye bölümü adı verilen üçüncü kat, büyük çocuklar için ayrılmış bu- lunan dördüncü kat ve beşinci katta- ki koğuşlarda da aynı husus dikka- te alınmıştır. Bu bölümlerin her bi- rinde, biri araştırma, diğeri de günlük işlere ait olmak üzere, birer labora- tuar bulunmaktadır. Bölümler içinde, büyük çocuklar kısmındaki iki oyun salonu son derece ilgi çekicidir. Bu salonlara Türk Amerikan Kültür Der- neği Kadınlar Kolu ve Çocuk Bakım Derneği tarafından çeşitli oyuncaklar, bu arada bir de teyp hediye edilmiş- tir. Çocuklar hemen günün her saa- tinde buraya gelerek doya doya oyna- makta ve müzik dinlenmektedir. Kliniğin henüz inşaatı devam et- mekte olan ikinci bloku ise daha çok Üniversite çalışmalarına tahsis edile- cek, burada büyük bir dershane ile bir de cerrahi servis bulunacaktır. Klini- ğin 3 milyon liraya çıkacağı sanılmak- tadır