22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

KIBRIS OLAYLARI nu bir defa daha kullanarak ve pres- tijini ortaya koyarak bizi çok haksız ve kötü bir duruma düşürecek olan hadiselerin patlak vermemesini sağ ladı. Gençler bir defa daha, büyük ol- gunluk gösterdiler. Durumu Başkent- teki amerikalılar endişeyle takip edi- yorlardı. İkinci bir tehlikeli durum, Bayra- mın ilk günü ortaya çıktı. Bir gün ön- ce bir Kıbrıs limanında, bir yunan ge- misi boşaltılırken üzerinde "matbaa malzemesi" yazan bir sandık vinçten kurtulup düşmüş ve içinden silâhlar çıkmıştı. Limanın türk işçileri bunu hemen tesbit ettirmişlerdi. Hattâ A.P. ajansının bir fotoğrafçısı (hadisenin resmini almıştı. Bayramın ilk günü, bu olay hafızalarda tazeyken Kıbrısa yu- nanlıların çıkarma yaptıklarına dair bir haber Ankaraya geldi ve Başkent- te bomba gibi patladı.' Sonradan, bu- nun yanlış olduğu anlaşıldı ve gerilen sinirler gevşedi Ball gayret gösteriyor B“ sırada George Ball, Londrada İn- gilizlerle, Güvenlik Konseyinde ta- kip edilecek hareket hattının esasları- nı tesbit etmeye çalışıyordu. Ball bir defa daha ümitliydi ve iyimserdi. Ba- tıran, Güvenlik Konseyinde başarı ka- zanacağını oumuyordu. Ama ingiliz başkentinde başına gelen bir talihsiz- lik, Amerika Dışişleri Bakan yardım- cısına, en rahat görülen yollarda bile insanı bazen bilinmeyen güçlüklerin Güvenlik Konseyi toy halinde Zili çalmak son kapı Bedava Düşmanlar erikaları hırpala- hiç kimsenin meçhulü değildir. Bu iri Gene- ral de Gaulleün “büyüklük öl- i" nden biri hatta başlıca- sıdır. Yemi, tersine tesirli bir davranış... Menfi istikamette be- liren bir kuvvet gösterisi.. Her halde kuvvet, müsbet istika- mette belirecek güçte olmadı- gından dolayıdır ki General de Gaulle bu kolay kahramanlığı seçmiştir. Ama bu, Kıbrıs konusunda Fransanın hak ve hakikat aley- hinde ovaziyee oatması ve hele Le Monde gibi bir takım gaze- telerin o bize bedava düşmanlık yapması için br sebep midir ? Bari, bu Le Monde düşmanlık yapacağım oOderken o hayallerim hakikat sanmasa ve bir takım şeyler o uydurmas Son. uydurduğu, haber: "Tür- kiye Kıbrısa bir çıkarma yapar- san Amerikanın Akdenizdeki 6. filosu bana oOmani olmak için müdahalede o bulunacaktır!" Kuyruklu bir yalan! Doğru hiç bir tarafi yok.. Yahut, belki de var: Tam tersi! bekleyebileceğini (o hatırlattı. O gün, Londradaki Amerika Büyük Elçiliğinin kapısında nöbet bekleyen iri kıyım bir amerikan deniz piyadesi, kendisine al- dırmadan içeri girmek isteyen uzun boylu, beyaz saçlı bir adamın yolunu keserek kimliğini sordu. Uzun boylu adam, bir süre, can sıkıntısını gizleme- ye lüzum bile görmeden ceplerini ka- rıştırdı, fakat bir türlü kimliğini bu- lup gösteremedi. İri kıyım deniz piya- desi, büyük bir sabırla, adamın aran- masını seyrediyordu. Anlaşılan ziya- retçi kimliğini yanına almayı unut- muş olmalıydı Nihayet, uzun boylu, beyaz saçlı adam aranmaktan vazgeçti ve nöbetçiye - dönerek: " — Kimliğimi otelde bırakmışım, de di.Ben Amerikan Dışişleri Bakan Yar- dımcısı George Ball'üm. Kimliğim ya- nımda olsun, olmasın, bırakınız'da ge- çeyim." İri kıyım deniz piyadesi, hiç oralı olmadan: — Afedersiniz Sir, dedi, kim olur- sanız olunuz, kimliğinizi görmeden, sizi içeri bırakamam. Eğer elçiliğin penceresinde duran, birkaç görevli durumu görüp Ball'ün imdadına yetişmeselerdi, Kıbrıs an- laşmazlığına bir barışçı çözüm yolu bul- mak için bir haftadır Londra, Atina Ankara ve Lefkoşe arasında mekik do- kuyan Amerikan Dışişleri Bakan Yar- dımcısı, okendi elçiliğinin kapısından ters yüzü dönmek zorunda kalacaktı. AKİS/11