22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

RAD Y O Teşkilat Yeni bir kuruluş K utulması beklenen Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ile ilgili olarak nihayet bir hayırlı adımın atı- lacağına dair belirtiler görülmeğe baş- ladı. Bilindiği gibi, bu Kurumun ku- rulmasını sağlayacak olan kanun, aşa- gı yukarı ikibuçuk ay sonra yürürlü- ge girecektir. O zamana kadar yapıl- ması gereken iş sadece, Yönetim Ku- rulu üyelerinin seçimiyle ilgili faali- yettir. Halbuki bu süre içinde çok da- ha fazla ve çok daha başka işlerin ya- pılması zarureti de vardır. Bu işlerin başında, bugünkü aksaklık ve eksik- liklerin ortadan kaldırılması ve bir takım işlerin düzene sokulması o gel- ektedir. Fakat tabii şimdi bunu dü- şünen yoktur ve bu sayfada defalarca belirtildiği gibi, sadece günlük işlerin rütülmesi ön plâna alınmıştır o ve yıllardan beri ihmal edilen işler ye yüzüstü bırakılmıştır. Ama buna rağ- men yine de, bir hayırlı adımın, atıl- mak üzere olduğunu söylemek omüm- kündür. Kurumun 1 Mayıs 1964 tarihinde toplanacak olan Yönetim Kurulu, çe- şitli önemli görevleri yerine getirmek- le sorumludur. Bu görevlerden biri de bütün teşkilatı kurmaktır. Yönetim Kurulu bundan sonra. Kurumun çalış- masını sağlayacak olan yönetmelikleri hazırlayacak ve yepyeni bir düzenin kurulması da böylelikle sağlamlaşmış olacaktır. Yönetim (Kurulunun bir o başka önemli görevini de, kendi yapacağı teş- kilata tâyin edeceği kimseler teşkil et- mektedir. Fakat şimdilik işin başında, teşkilâtın kurulması gelmektedir. Ka- nuna göre, teşkilâtı kuracak olan Yö- netim Kurulu ancak 1. Mayıs 1964 ta- rihinde çalışmaya başlayacaktır. Bu tarihten önce kanuni olarak hiç bir faaliyet gösteremeyecektir. , Bununla müştereken, teşkilâtın ana hatları hakkında bir sonuca varmaları ve da- ha sonra da bu sonucu Yönetim Kuru- luna vermeleriyle ilgilidir. Bu suretle, Yönetim Kurulu işe başladığı zaman önünde, hiç olmazsa, rahatlıkla değer- lendiriceği bir doküman bulunacaktır. Yönetim Kurulu üyelerinin çoğunluğu- nu, çeşitli mesleklerden gelen kimseler teşkil etmektedir Bu bakımdan, böyle bir kuruluğun yalnız onların görüşü ile hazırlanacağını ummak büyük bir iyimserlik olur. Aslında üniversiteye, çeşitli sanat dallarına ve Hükümete mensup üyelerin de bu teşkilâta ken- dilerinden birşeyler katacakları bekle- nebilir. Fakat radyoculuğun artık di- ğer mesleklerden tamamen ayrı dal olduğu hususu memleketimizde de ok şükür anlaşılmıştır. Bu itibarla, böyle bir teşkilatın kurulmasında rad- yocunun da fikrini belirtmesi gerekir. Nitekim bu noktanın önemi üzerinde duran sorumlular, hazırlık çalışmala- rının başlaması için, gerekli kimseleri görevlendirmişlerdir. Örneklerden faydalanmak şart! B u çalışmaları kimler yapacaktır? Radyolarımızda dış radyoları ta- nıyan, dış radyolarda çalışmış olan elemanlar mevcuttur. Bu elemanların, yabancı ülkelerde bulundukları sırada topladıkları bilgiler, önümüzdeki teş- kilâta bir yön verilmesi bakımından, çok önemli bir rol oynayacaktır. Bi- zim radyoculuğumuzla ( kıyaslandığı zaman, dış radyoların çok ilerde oldu- gu bilinmektedir. Radyo teşkilâtların- daki çalışma düzenleri, programların hazırlanışı ve yayınlanışı, personelin değerlendirilmesi, habercilik, o teknik konular gibi alanlarda dışardan ala- cağımız örneklerin sayısı bir (o hayli kabarıktır. Fakat şunu da unutmamak gerekir ki dış memleketlerde uygula- nan bütün bu usüller bir esasa dayan- maktadır ve bir memleket sırf iyi diye bir başka memleketteki. radyoculuğu taklit yoluna gitmemektedir. Bu ba- kımdan bizim de, seçeceğimiz örnek- leri, sistemleri yenilikleri şekilde hesaplamamız ve kendi bünye- e dayanan bir sistemle çalıştığı için bi- zim radyoculuğumuza uygun değildir. Aslında, seçeceğimiz yolların ihtiyaç- larımızı karşıladığına emin olduğumuz takdirde, dünyanın çeşitli iadyoculuk alanlarından örnek almamızda hiç bir mahzur olmıyacaktır. Bu kendi şartlarımıza, kendi duru za uygun bir şekilde apadte edersek, o zaman türk radyoculuğu yeni bir yön kazanacak ve yeni bir yolda yürüme- ye başlayacaktır. Bu yolun seçiminde de işin asıl yükü muhakkak ki, gayrı- resmi olarak Türkiye Radyolarının teşkilât o plânını hazırlayacak oOolan radyoculara düşecektir. Bu o teşkilât plânını değerlendirmek ve son şeklini vermek gibi işin ikinci önemli safha- sını da Yönetim Kurulu I Mayıstan sonra sonuçlandıracaktır. Yetişkin elemanlar B' arada, türk, radyoculuğuna geç- miş yıllarda emek vermiş ve çeşit li sebeplerden ötürü görevlerinden ay rılmış kimselerde vardır. Bunların da tecrübelerinden yararlanmak, onların da fikirlerini değerlendirmek, onların görgüsünü de almak elbette ki birçok faydalar Bağlıyacaktır. Ne var iki bu radyocuları bulmak veya bir araya yapılması istendiği şu günlerde bazı güçlükleri ortadan kaldırmak veya on- lara aldırmamak da yerinde bir hare- ket olacaktır. İşin bir başka önemli tarafı da, yapılacak olan bu çalışmaların kulis ve klik faaliyetlerinin elinde heba ol- masını önlemek ve Yönetim Kuruluna gerçekten samimi bir çalışmanın mah- sulünü sunmaktır. Artık uş dev- resinde bir takım şahsi menfâatlerin kenara atılması, ağırlığın oOtamamen yeni Genel Müdürlüğün menfaatleri üzerinde toplanması şarttır. AKİS/31