22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Tüli'den haberler bat ortasında Fransız Kültür He- > yeti de bir haftalık bir tatile gir- di Tatilden önce "Lola" isimli güzel bir de film gösterdi. Geçen hafta pa- zartesi gecesi bu filmi görmeye gelen- ler gene bir hayli kalabalıktı. Prof. Yavuz Abadan ve eşi Nermin Aba- dan, Ulvi Cemal Erkin ve eşi Ferhun- de Erkin, Bülent Yazıcı, filmin seyir- cileri arasındaydılar. Ayrıca, genellik- le bu sinemada sık sık görülen garip saç tuvaletli gençkızlarla, bilhassa de- likanlılar göze çarpıyorlardı. Birleşmiş Milletler Mülteciler Yük- sek (oOKomiserliğinin Oo Türkiyedeki temsilcisi Prens Z. Lippe ile pek gü- zel ve zarif genç eşi Prenses Lippe geçen hafta, yeni tayin oolundukları Casablanca'ya gitmek üzere memle- ketimizden ayrıldılar. Burada pek se- vilen bu çift, birçok türk dosları ta- rafından üzüntü ile uğurlandı. Mü- kemmel bir binici olan Prenses, bu- radaki süvari arkadaşlarına teessürle veda etti. Av ve arkeoloji meraklısı yakışıklı Prens de birçok yakın dos- tundan ayrılmak zorunda kaldı. B üyük bir keşmekeş içinde bulunan ve âdeta Hükümetin başına dert olan Atom Enerjisi Komisyonu niha- yet genç ve enerjik Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hüdai Oralın hâzik ellerine tevdi olundu. Böylece, bu ko- akında, (o başıbozuktan herhalde pek memnun değildirler. nn Bakanı Vefik oPirinççioğlu, rahatsızlığı sebebiyle, bir müddet- tir evinde istirahat etmekteydi. Bay- ramertesi işine bağlıyacağı sanılmak- tadır. yakıp Kadri (Karaosmanoğlu bu bayramı Ankarada geçirmeye mec- bur kalınca, bütün günlerini Anadolu Kulübündeki mütad bezik partilerine hasretti. Şu cingöz fransızlar! yansa geçenlerde. General de Gaulle'ün V. Cumhuriyetinin beşinci yıldönümünü kutladı. Baş- bakan Pompidou o münasebetle bütün hükümet Mi yemeğe davet etti ve kendilerine, V. Cum- huriyetin icraatını hikâye eden, itinayla basılmış birer broşür he- diye etti. "V. nin 5 senesi" adını taşıyan broşür ertesi gün umuma dağıtılacaktı. Halbuki, Bakanlara (o verilmiş olan nüshalar da toplattırıldı! Bunun sebebi, broşürde "pek müessif" iki "tashih hatası" un yapılmış olmasıdır. Hatalardan biri şudur: Broşür- de, Anayasa Konseyinin kurulma- sıyla ilgili bir kanunun metni var- dır. Kanunun 14. Maddesi şöyle- dir: "Les decisions et avis du Con- seil constitutionnel sont rendus par sept conscillers a— Anayasa Konseyinin (o kararları ve görüş- leri yedi Konsey üyesi tarafın- dan verilir. “ Broşürde "konsey üyesi" mânasına gelen "consecil- lers" kelimesinin sadece ilk dört harfi çıkmıştır: cons! Bu ise. ar- voda ve oldukça edepsiz bir mâ- nada "andavallılar" demektir. İkinci hata, her halde tesadüf, gene aynı kelimededir. 17 Madde- de "Les lois, trausmises au Con- secil. — Konseye sevkedilen ka- ibaresindeki "Conseil" ke limesinin sadece ilk üç harfi çık- mıştır: con! Bu da, "andavallı" manasınadır. Şimdi Fransada herkes bu "ha- ta" lardan bahsetmekte ve katıla katıla gülmektedir. Ne adamdır, şu fransızlar! Ziraat Mühendisleri Odasının İmar e İskân Bakanlığı konferans sa- lonunda tertiplediği Toprak Reformu seminerinde Tarım Bakanı Turan Şa- hin. Adalet Bakanı Sedat Çumralı Ve Yargıtay Başkanı Recai Seçkin da- vetliler huzurunda çok ilgi çekici teb- liğler sundular. Halk oyunu çok ilgi- lendiren bu konuyu gazeteciler de bü- yük bir dikkatle takip ettiler. (o Eski Tarım Bakanlarından Şevket Raşit Hatipoğlu, toprak reformunun mem- lekemizdeki ( tarihçesini anlatırken Hazırlıksız olduğunu rak dağıtılmış olduğuna da değindi. Bir ara senatörlerin, Senato Başkanı- nın mesajı ile Bütçe oylamasına çağ- rılmaları, seminerin sürprizi oldu. Tebliğler sonunda herhangi bir görüş- me açılmadığından, o toplantı semi- nerden ziyade bir konferans mahiye- tinde kaldı. G eçen haftanın başlarında, gn gü- nü Sanatseverler Kulübün Üni- versiteli Kadınlar Derneği ar id Halide Edip Adıvarı anma günü ter- tiplendi. Toplantıya merhumun oğlu Âyetullah Sayar, Demek üyeleri ve edebiyatla ilgili seçkin kimseler katıl- dı. Salon, Adıvarın büyük bir resmi ve çiçeklerle (oOpek zarif bir şekilde dü- zenlenmişti. Kolejin edebiyat öğret- menlerinden OSemiramis (o Yazıcının. Adıvarın çeşitli (o cephelerini anlatan özlü konuşmasından sonra, Devlet Ti- yatrosu artistlerinden Tijen Par ve Tomris Oğuzalp, yazarın dört eserin- den parçalar, okudular. tarihi "Sultanahmet çok ilgi çekti. Ayni kuşağın temsilcisi Yakup Kadri Karaosmanoğlu, davet üzerine kürsüye geldi. Halide Edip- ten ziyade kendinden bahseden ko- nuşmasında büyük yazarın sanat ha- yatına temas etti ve "zarif ve modem bir hanımefendi", olduğuna işaretle yetindi. Toplantının sonunda, Halide Edip Adıvarın Milli Mücadele senelerinde- ki kıyafetini andırır şekilde giyinmiş olan kadın ressamlarımızdan Ayhan Dürrüoğlunun, konu ile hiç ilgisi ol- mıyan, bir' şiiri okumaya (başlaması, idarecileri bir hayli üzdü ve acele ola- rak toplantının sona erdiğini ilana mecbur bıraktı. Y ine Sanatseverler Kulübünde, bay- ramın birinci günü, Genç Sahne Demeği tarafından "Şiir Dünyası" a- dı altında bir toplantı yapıldı. Prog- AKİS/21