22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yeni Papandreu hükümetinde, bi- rincisine bakarak, en önemli değişik- lik, hiç şüphesiz, Venizelosun yokluğu olacaktır. Bu emektar politikacının geçen ay içinde birdenbire hayata gözlerini yumması üzerine, Papandreu simdi kendine yeni bir Dışişleri Ba- kanı seçmek durumunda kalmıştır. Şu satırların yazıldığı sıraya kadar bunun kim olacağı konusunda hiçbir belirti rinkanlı, dirayetli ve Parlâmentonun güvenini kazanmış birinin getirilmesin de büyük fayda vardır. Batı Taze kan eçen hafta Batı Almanyanın Bad Godersberg şehrinde olağanüstü bir kongre toplayan Alman Sosyal Demok- rat Partisi. Batı Berlin Belediye Baş- kanı Willy Brandt'ı kendine başkan seçti. Kongrenin yaptığı bu seçim kimse için büyük bir sürpriz olmadı. Çünkü herkes, parti içinde genç ve e- nerjik bir liderlik kurulmasını istiyor- du. Doğrusu, bunun için Willy Brandt'- tan iyisi bulunamazdı. Bir kere genç- ti, elli yaşma daha yeni gelmişti. E- nerjikti, yıllardır Batı Berlini büyük bir başarıyla yönetiyor, bu şehrin öz- gürlük savaşı için yılda binlerce mil uçup düzinelerle devleti dolaşıyordu. Bilindiği gibi, Sosyal De- mokrat Partisi, onbir yıldır, Adenau- er'in en büyük rakibi Erich Ollenha- uer tarafindan yönetilmektedir. Fa- at Ollenhauer. Adenauer'in işbaşın- dan ayrılmasmdan kısa bir süre son- ra, 1963 Aralığında oluvermiştir. Eski Başkanın bütün çalışmalarına rağmen Sosyal Demokratlar, Batı Alman Kal kınmasının sembolü (olarak görülen Adenaver'in liderliğindeki (o Hristiyan Demokrat Partisinin karşısında, uzun yıllar İkinci plânda kalmışlardı. Fa- kat 1961 Eylülünde yapılan seçimler- de Hrdstiyan Demokratlar için gerile- me işaretleri belirince, Sosyal Demok- ratlar kendilerini iktidara her zaman- dan daha yakın görmeye başlamış bu- lunmaktadırlar. Ollenhauer'in ölümü de, onlara, partinin gün geçtikçe yaş- lanan idaresini gençleştirmek fırsatı- nı vermiştir. Sosyal Demokratlar, şim- di, önümüzdeki yıl yapılacak seçimle- re büyük ümitlerle bakmaya başla- mışlardır. Almanya Akıncı politika Bg Almanyanın ekonomik durumu şu sırada alabildiğine iyi olduğuna AKİS/18 Willy Brandt Dönemeçte göre, Sosyal Demokratların önümüz- deki seçimlerde kampanyaları iç me- selelere dayamaları (o beklenmektedir, Willy Brandt'ın olağanüstü kongrede yaptığı (o konuşmadan da anlaşılacağı gibi, 1965 seçim kampanyasında baş- lıca rolü, dış politika oynayacaktır. Batı Berlin Belediye. Başkam, Alman- ya için daha olumlu ve daha akıncı bir dış politika taraflısıdır. Bir yandan A- merika Birleşik Devletleriyle ortak ve onunla eşit haklara sahip bir birleşik Avrupa kurulmasını, diğer taraftan da Doğu Avrupanın hayat seviyesinin yükseltilmesi için gayret sarfedilmesi- ni savunmaktadır. Brandıt'a göre Do- gu ile Batı arasındaki bağıntılar, an- cak. Doğu Avrupanın iktisadi durumu düzeldikçe iyileşebilir ve Batı Alman- ya, Doğudaki komşularının kalkınma- sında en önemli orolü oynayabilecek durumdadır. Bundan başka, Brandt, iki Alman- ya arasındaki ayrılığın da belki uzun, insanüstü sabır isteyen, fakat mutla- ka faydalı karşılıklı görüşmelerle gi- derilebileceğini de düşünmektedir. Ni- tekim, geçen Noelde Batı Berliniile- rin Doğu Berlindekş yakınlarını ziya- ret etmek müsaadesini de, komünist idarecilerle yaptığı bakılırsa, şimdi de. aynı idarecilerle önümüzdeki dini yortularda da duvarın aralanmasını sağlamak için görüşmeler yapmaktadır. Eğer bunu başarabilir- se, Brandt, hiç şüphesiz almanların gözüne iki Almanya meselesini çöze- cek en yeterli adam olarak görünecek- tir.