22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

F E Radyoculuk Hedefine yaklaşan kaplumbağa G eçen hafta Perşembe sabahı top- lanan Milli Güvenliik Kurulu, yur- dun en önemli ve hayati konularının yanısıra, uzun bir süredenberi ilgili çevrelerde izlenen ve çeşit (o komisyon- larda tartışma konusu yapılmış bulu- nan bir dâva hakkında da ilk defa prensip kararına vardı. O gün konuşu- lan dört konu arasında yer alan -di- gerleri Kıbrıs, sivil savunma fonu, ye- dek subaylığını yapan teknik persone- lin hizmetleri le karşılaştığı şu günlerde bazıları ta- rafından ele alınmağa değer önemde işlerden sanılmamaktaysa da, başta Güvenlik Kurulu olmak üzere, işlerin içyüzünü bilen kişilerin bunun önemi- ni talkdir ettiklerine hiç şüphe yoktur. Nitekim Kuruldan çıkan karar müsbet bir adım sayılabilecek kadar olumluy- du. Karara göre amatör radyoculuğun yurdumuzda da geliştirilmesi ve buna müsaade edilmesi bir ilke olarak kabul ediliyor, ancak bu amaçla önceden ha- sırlanarak Meclise sevkedilen oOkanun tasarısı yetersiz görüldüğünden, yeni- en, geniş ve etraflı bir şekilde hazırlanarak sunulmak üzere Ulaştır- ma Bakanlığına ödev veriliyordu. Aslında bu kanun tasarısının ha- zırlanması ve Türkiyede ilk amatör radyoculuğun kurulabilmesi için yapı- lan çalışmaların tarihi hayli eskidir. Bu hususta ilk teşebbüsler yine resmi kurumlar demek olan Üniversiteler ve Yüksek Okullardan gelmiştir. Maama- fih halen yürürlükteki 3222 sayılı Tel- siz Kanununun öğretim amacıyla Rad- yo yayınları yanmak isteyen okullara özel bir müsaadenin o verilebileceğini derpiş eden maddesinin bunda etkisi büyük olmuştur. Bunun dışında hiçbir özel şahsa hiçbir sebeple bu yetkinin yerilmesine de bugünkü kanun müsait bulunmamaktadır. Türkiye bu yönden dünyada en muhafazakâr ve "antide- mokratik» hükümlerin yürürlükte ol- duğu biricik ülke olarak uygarlık dün- yasında kamu oyu önünde müşkül bir durumda bulunmaktadır. Sahipsiz kalan taftan N ihayet durumun bu kadar kötü olduğunun görerek harekete geçen Türk Elektrik Mühendisleri Oda- sı bir komisyon kurdu. bu komisyona evvelce bu işle uğraşmış olanlarla res- mi görevi dolayısiyle bizzat isle ilgili kişileri getirdi. Bu komisyonun yaptı- ğı sürekli çalışmalar sonunda «ortaya bir kanun taslağı ile, büyük değer ta- AKtS/20 N şıyan bir gerekçe raporu çıktı. Özel- likle bu gerekçede kullanılmak ürere dünya istatistiklerinden toplanan bil- giler Türkiyedeki durumun ( ışığında incelenince hazin tarafları bir kere da- ha görüldü. Dünyada, bütün Demirper- de gerisi ülkeleri ile Afrikadaki yeni bağımsızlığına kavuşmuş oülkeler de dahil olmak üzere, hiçbir memlekette amatör radyoculuğun yasak edilmemiş bulunduğu bir kere daha o öğrenildi. Elektrik oOmühendislerinden o kurulan komisyon medeniyet ölçülerine ve her- gün gelişmekte olan dünyadaki câri anlayışa göre tam bir terslik gösteren ler o sıralarda yine hâd bir gelişme göstermekte olan koalisyon gürültüle- ri arasında işitilmedi bile... Komisyon bu arada hazırladığı esasları da gerekçesiyle ihtiva eden bir kanun tasarısı hazırlamıştı. Bunu Mecliste ve Senatoda savunmak, bir an önce kanunlaşıp yürürlüğe girme- sini sağlamak üzere iki Parlâmento üyesine ricada bulunuldu. Aydın ilin- den seçilmiş bulunan üyeler — İskender Cenap Ege ile İsmet Sezgin— bunu kabullendiler. misyon çalışmalarına gerekli ilgi gös- terilmedi, iş usulen Güvenlik Kurulu- na intikal etti. Genelkurmay, Türkiye- de radyo yardımıyla böyle amatör ha- berleşmelerinin yapılmasında bir sa- kınca görmüyordu. İtiraz edenler, özel- likle Emniyetçilerdi. Bunlar, eski alış- kanlıkla, işin kontrolünün zor olduğu- nu, bunu sağlamadıkça böyle bir şeye izin vermenin zarar doğuracağını id- dia ediyorlardı. Oysa ki bugünkü hâl- de, kendilerinin de kabul ettikleri gi- bi, yurt çapında bir kontrol ve dinle- me teşkilâtı mevcut olmadığından, ca- susluk ve diğer zararlı amaçlarla ya- yın yapılabilmesi ihtimâli yüzlerce ve hattâ binlerce amatör radyocunun her an sağlayacakları arasında yapılabileceğinden pek çok fazladır. Nitekim, Amerikada ve ama- tör radyoculuğun geliştiği bütün ileri ülkelerde bu gibi yayınları okontrol eden ve hattâ casusları yakalatanların da yine bizzat amatörler olduğu ken- dilerine anlatıldı. Sabırla koruk helva... N ihayet son defa, geçen hafta. Mil- li Güvenlik (Kurulunun toplantıya getirilen tasarı genç ve kıymetli elektronik mühendis- lerinden Albay Cudi Meriç tarafından dinleme imkânları' Bir radyo vericisi Yeni bir eğlence Kuruldakilere açıklandı. Bu açıklama büyük bir ilgi topladı, prensip olarak, amatörlüğün Türkiyede de geliştiril- mesindeki faydalar —çok şükür— an- laşıldı. Yalnız bazı Kurul üyeleri, ta- sarının şekline ve formalitelere değin- diler. Bir kere, hazırlanan —ve Par- lâmento üyeleri tarafından sunulduğu hâlde onların ilgisizliği yüzünden sa- vunması başkaları tarafından o yapıl- mak zorunda kalınan— tasarıda ce- zai müeyyideler belirtilmemişti. o Ka- nun tekniği bakımından buna lüzum vardı. Öte yandan, Emniyet teşkilâtı- nın «kontrol» mekanizmasının okurul- Neticede konu, esastan alınıp daha ge- niş ve etraflı bir tasarı hazırlanmak üzere. Ulaştırma Bakanlığına (o ödev olarak verildi. Şimdi, Amerikada ve Avrupanın bütün ileri ülkelerinde amatör radyo- culuğun ne büyük yararlıklar sağladı- gını ve memlekette elektronik bilgiye, sahip elemanlar ye fe- lâket zamanlarrnda mevcut o haberleş- me şebekesinin ise yaramaz hâle gel- diğinde nasıl insanilik hizmetine gire- rek faydalar sağladığını bilen, alel elektrik mühendisleri, nun gerçekleşmesinin o böylece birkaç ay geriye atılmış oluşuna üzül- mekle beraber, hiç değilse prensibin kabul edilmiş oluşunu bile bir ileri adım sayarak teselli bulmaktadırlar. Temenni olunan, Ulaştırma Bakanlığı- nın bu konuda anlayışla ve ileri bir görüşle bir an önce gerekli o tasarıyı hazırlayıp yeniden Meclise getirmesi- dir.