22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA Yunanistan Geç Gelen Zafer G eride bıraktığımız haftanın son gü- nü, Yunanistanda dört ay içinde ikinci defa sandık başına giden seç- menler, verdikleri oylarla, ihtiyar Pa- pandreu'nun Merkez Partileri Birli- ğini önemli bir çoğunlukla (işbaşına getirdiler. Böylece 76 yaşındaki kurt politikacı, uzun bir ayrılıktan sonra ye- niden Yunanistan Başbakanı olacak- tır. Yunan seçmenlerinin verdiği son oylar, Papandreu'nun iniş ve çıkışlar- la dolu uzun siyasi haaytının en bü- yük başarısı sayılabilir. İei naslına bakılırsa, Yunan halkı Papandreu'ya bundan dört ay kadar önce, 3 Kasım 1963'de yapılan genel seçimlerde de en fazla oyu vermiş, fa- kat ihtiyar politikacı, sağladığı ço- gunluk sağ kanadın, ya da komünist- lerin desteği olmadan kuvvetli bir hü- kümet kurulmasına ( elverecek kadar fazla olmadığı için, elli günlük bir başbakanlıktan sonra yeni seçimlere gitmek üzere iktidardan (ayrılmıştı. gelme fırsatını sağlamıştır. Bilindiği gibi, Yunanistanda uzun bir süredir hüküm süren siyasi istik- rarsızlık; eski Başbakan Karamanlisin muhalefetin devamlı saldırılarına da- yanamayarak o geçen yılın sonlarına doğru istifa etmesiyle başlamıştı. O za- man, başlarında Papandreu ile Venize- losun bulunduğu muhalefet ileri gelen- leri, Karamanlisi yapılan Seçimlerde hile ve baskı yollarına başvurmak, Yu- nanistanda bir diktatörlük idaresi kur- maya yeltenmekle suçluyorlardı, 3 Ka- sım 1963'de yapılan seçimlerde yunan halkının önemli bir kısmı muhalefetin bu iddialarını benimsemiş olmalı ki Karamanlisin Radikal Birlik Partisini iktidardan indirmiş, fakat Papandre- u'nun Merkez " Partileri Birliğine de kuvvetli bir çoğunluk vermemiştir. Ge - çen hafta yapılan (seçimler Merkez Partileri Birliğinin kesin üstünlüğüy- le son bulduğuna göre, artık Yunanis-" tan uzun süren siyasi istikrarsızlıktan kurtulmuş demektir. Sonuçlar ve anlamı Haftanın ortasında Atinadan alınan haberlere bakılırsa geçen yılın sonla rında yapılan seçimlerde oyların yüz- de 42'sini alıp 1 3 8 sandalye ile yetin- Papandreu Muradına eren adamı mek zorunda kalan Merkez Partileri Birliği, bu sefer oyların yüzde 52'sini aşkın bir çoğunluk toplamış ve 180'e yakın sandalye kazanmıştır. Bu de- mektir ki Merkez Partileri Birliği 300 üyeli Yunan Parlâmentosunda mutlak çoğunluğu eline geçirmiştir ve ihtiyar politikacı Papandreu diğer hiçbir par- tinin desteği olmadan yeni hükümeti kurabilecektir. Geçen seçimlerde oyların yüzde 40'ını, Parlâmentodaki koltukların da 132'sini kazanan Radikal Birlik Parti- 1S u sefer oyların yüzde 35'ini toplayabilfhiş, Parlâmentoda 100 kadar sandalye ile yetinmek zorunda kalmış- tır. Bunun Karamanlisin partisi için büyük bir bozgun olduğuna şüphe e- dilemez. Fakat bu" bozgunun Kara- manlisin siyasi hayatında büyük etki- ler yapması beklenmemelidir. Çünkü eski Başbakan zaten geçen seçimler- den sonra politikadan çekilerek ken- di kendini Parise sürgün etmişti. Ra- dikal Birlik Partisini oObu bozgundan kurtarıp teşkilâtına yeni bir çekidüzen vermek görevi, şimdi, Karamanlis ka- binelerinde çeşitli bakanlıklar yapmış olan yeni başkan Panayotis Kanello- pulosa düşmektedir. Geçen hafta yapılan seçimlerde ge- rileyen partilerin ikincisi de, komü- OLUP BiTENLER nist eğilimli Demokratik Sol Partiler Birliği (E DA ) dir. Geçen seçimlerde oyların yüzde 15'ine yakın bir bölümü- nü toplayan EDA ,buseçim defterini yüzde 12 ile kapatmıştır. Gelen haber- lere bakılırsa, geçen Seçimlerde baş- ka bir ilerici parti göremedikleri için oylarını aşırı sola veren bazı aydın- lar, bu sefer Merkez Partileri Birliği- ni m daha uygun görmüş- lerdir Neden Papandreu? S kı neden üstüste Merkez Partileri on yapılan iki seçimde yunan hal- Birliğini desteklemiştir? Yorumcular, u soruyu çeşitli şekilde cevaplandır- maktadırlar. Gecen seçimlerde Kara- manlisin Oo başarısızlığa (o uğramasının- başlıca sebebi, uzun süren bir iktida- rın getirdiği olağan yıpranmadan baş- ka birşey değildi. Diğer yandan, tarım- la uğraşanların iktisadi durumları da, maya başlamıştı ve Karamanlis, enf- lâsyon korkusundan, bunları memnun etmek için hiçbir tavize yanaşmıyor- du. Nihayet, muhalefetin Karamanlı- sı bir diktatörlük kurmak istemekle suçlaması da, yunan seçmenlerini kor- kutmuştu. 3 Kaşım | 9 6 3 seçimlerinden sonra eli günlük (Başbakanlık (devresinde Papandreu, aldığı bazı kararlarla seç- menler üzerinde olumlu bir etki yap- masını başarmıştır. Tarımla uğraşan- ları, sevindiren tedbirlerin başında, hid şüphesiz, çiftçi borçlarının tecil edil- mesi gelmektedir. Bundan başka, mil- li eğitimle ilgili olarak aldığı bazı ka- rarlar da aydınları oümitlendirmiştir. Bu kararların başında da, devlet eliy- le yapılan bütün eğitim çalışmaları- nın parasız olması gelmektedir. Niha- yet Papandreu, eğer yeni seçimleri kazanırsa, 1947 yılındaki iç savaş sı- rasında hapse atılan komünistleri af- fedeceğini ilan ederek obazı solcuları da kendi tarafına çekmeyi başarmış- tır. Venirelossuz hükümet eçimlerin yapılıp sonuçların alınma- sıyla birlikte, iki ayı aşkın bir sü- redir Başbakanlık yapan Pareskevopu- los, Yunan Kralına istifasını vermiş bulunmaktadır. Kral, geride bıraktığı- mız Salı günü Papandreu'yu çağırarak kendisinden yeni Yunan Hükümetini kurmasını istemiştir. Yorumculara ba- kılırsa, bu yeni hükümet, Papandre-' "n Kasım seçimlerinden sonra kurduğa elli günlük hükümetten pek değişik olmayacaktır. AKİS/17