10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER bulundu. Komisyon raporu ufak değişiklik- lerle kabul edildi, komisyonun hazır- ladığı bildiri ise aynen onaylandı. Bildiride, "Biz atatürkcü teşekküller, bütün gericilik kaynaklarını kurutmak ve Türkiyemize demokrasi ve çağdaş uygarlık kapılarını kesin şekilde aç- mak için derinlemesine bir mücade- leye karar vermiş bulunuyoruz" de- nilmekteydi. Daha sonra yapılan o seçimlerde Türk-İş delegesi İsmail Araş. Eski Mu- haripler Derneği delegesi emekli Ge- neral Aziz Arman, Ankara Gazeteciler Cemiyeti delegesi (oDoğan Kasaroğlu, Öğretmenler (o Federasyonu © delegesi Hürrem Arman, Sosyalist Kültür Der- neği delegesi (Doğan Avcıoğlu, SBF Fikir Kulübü delegesi Alper Aktan, Daimi Komite üyeliğine seçildiler. Toplantının kapanış okonuşmasın- da Federasyon delegesi Hürrem Ar- man, atatürkcü aydınların ortak mü- cadelede, daimi dirsek teması kurma- larının çok önemli bir gelişme oldu- gunu söyledi. Hükümetin tutu Gin e Hükümet gayret- lerinin yanında, yan kuvvet olarak ve savaşın umumi efkârda (havasını vermek için girişilen bu teşebbüsün son toplantısının yapıldığı akşam Ankara Radyosunu dinleyenler (o resmi tutu- mun ne olduğunu anladılar. O akşam yayınlanan bir hususi programda dak- ka, asırlardan beri bu memlekette gi- rişilmek istenilen her devrimin karşı- sına çıkanlarbütün çıplaklıklarıyla teş- hir olunuyorlardı: Düzenin değişme- sinden dolayı menfaati bozulanlar ve onların âlet olarak kullandıkları yo- bazlar! Radyoda sık sık "İstemezük! Din elden gidiyor! | Şeriat isterük!" sesleri duyuldu ve spiker bunların na- sıl lanete lâyık sesler olduğunu güzel, inandırıcı bir tarzda anlattı. Radyo nun saydığı ilerici bütün hard) Meclis kürsüsünden damgaladığı hareketlerdi. Ancak Hükümet. Adalet Bakanının da ifade ettiği gibi, zararlı cereyan- lardan sadece gericiliği değil, gayesine varmak için gericilik maskesini dahi kullanmaktan çekinmeyen komünizmi de anlamaktadır ve ona karşı da zer- rece insaf göstermek (o niyetinde de- ğildir. İlericilik adı altında "Komünist ilericilikten bilir? Onların da konuşmak hakkı bu- lunmazsa fikir hürriyeti (oOolur mu?" edebiyatı yapanlarla bugün zararlı bü- AKİS/16 tün faaliyetlere okarşı savaş bayra- ğını açmış olanların hiç bir bağlantı- ları yoktur, fiili bağlantıları yoktur. Bu hafta, bir gazeteci şöyle söyle- di: "“— Komünistle Peyami Sefa, Gök- han Evliyaoğlu tipi adamlar uğraş- mı, insanın vallahi komünist ola- cağı geleceğini o biliyoruz. oOOnun için savaşımıza komünistleri sokup bu Pe- Sefaların, Gökhan Evliyaoğlu- yaptıkları hizmeti biz nurculuğa yaptırmak niyetinde de- giliz!" Istanbul Seçim hazırlığı (Geride ei e son gü- nü, 1950'lerde DP nin. DP maziye karıştıktan sonra da imi AP nin kalesi sayılan Bursada Tayyare Si- nemasının iğne atılsa yere düşmeyen kalabalık salonunda kürsüye çıkan lider Gümüşpala, partisinin Senato se- çim kampanyasını "Vatandaşın ümi- di Adalet Partisindedir" gibi bir in- ciyle açınca, salon, alkıştan yerinden oynadı. Gümüşpalaya göre, "vatanda- şın ümidi AP", Mecliste, Senato se- çimlerinin nisbi olmaması için elin- den geleni yapmış, fakat bir türlü sö- zünü dinletememişti. Şimdi kendisi- ne, ve partisine düşen, önümüzdeki gün- lerde canla başla çalışmak ve Senato imtihanını yüz akıyla atlatmaktı. Nuri Eroğan Kalpte yatan aslan Yeni uygulanacak olan nisbi temsil usülüne göre, iki büyük parti hem Millet Meclisinde ve hem de Senato- da aldıkları oylar oranında temsil e- dilecekler ve göze batan kuvvet den- gesizliği de bu yolla ortadan kalkmış maları imkân dahiline girecektir. Hedef, İstanbul! ekilen kurada kaybeden ve seçimi Ç yenilenecek olan illerin başında İs- tanbul gelmektedir, Kadıköy, Beyoğlu ve İstanbul - kazaları dahil - olmak üzere üç bölgeye ayrılan iki milyonluk İstanbul, 7 Haziran 1964 günü on se- natör seçecektir. , Şimdi asıl hedef olarak, iller içinde İstanbulu seçmiştir. A.P. li Se- nato üyeleri adayları 3 Mayıs 1964 gü- nü il ve ilçe merkezlerinde yapılacak yoklamalarla tesbit edilecek ve hazır- lanan aday yoklama yönetmeliği uy- gulanacaktır. Bu haftanın sonunda toplanacak olan (Temsilciler Meclisi onayından sonra (yönetmelik, bütün teşkilâta gönderilecek ve yoklamalar buna göre yapılacaktır. Yeni durum- da AP'den Senato üyeliği seçimlerin- de aday olmak isteyenler 3 Mayıstan bir hafta öncesi partiye başvurmuş o- lacaklar ve parti tüzüğü açık olduğu halde, Birinci Genel Kurulda alınan karar gereğince merkezden aday gös- terilmeyeceklerdir. HP cephesinde yeni birşey yok U: seçim bölgesinden Oo Kadıköyde kendisini şanslı oOgören -1961 se- çimlerinde de 2 CHP'li senatör bu yapılacak seçimle ilgili (herhangi bir faaliyet hemüz yoktur. Yoktur, çünkü Ali Sehtorikto" başkanlığı da İstanbul İl Yönetim Kurulandaki devam eden çekişmeleri bir sonuca (o vardırmamış, sadece suyun altına indirmiştir. AP de. sırada senatör olmak için can atan sürüyle adamı olduğu halde, eskilerinden vazgeçmemekte, "biz nor- mal yollardan kaybetmiş değiliz, kura çekildi ve kura sonucunda kaybettik sakızını ağzından düşürmemektedir. Bir AKİS muhabiriyle konuşan AP İs- tanbul İl Başkanı belediyezede Nuri Eroğan, eski atlar konusunda sorulan bir soruya : "— Niçin olmasın? Ne kanun ve ne de partimizce hazırlanan yeni aday yönetmeliği bunu mahzurlu görme- Şimdi İstanbulda yapılan kaba tali- min on senatörden CHP'nin en az 5 senatör çıkarmasıdır. 1 senatörlük or- tadadır ve onda hem iki büyüklerin, hem de küçüklerin gözü vardır.