10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

MUS Kİ Haberler Gecen haftanın başında, Salı akşamı. Alman Kütüphanesinde (o Profesör Koellreutter tarafından "Çağdaş mü- ziği anlama konusunda estetik düşün- celer" konusunda bir konferans veril- di. Çok seçkin müzik meraklıları tara- fından izlenen konferansın sonunda isteyenlerin soru sorabileceklerinin a- çıklanması üzerine Konser Salonu müdavimlerinin âşina siması o Profe- sör Lessing ayağa firlayarak, konfe- ranscı Profesöre, "Elektronik müzik sizce bir sanat mıdır, değil midir?" di- ye sordu. Konferanscının "evet" de- mesi üzerine Lessing, heyecanla, "Ben- ce hiç de öyle değildir!" dedi ve iki profesör arasında -dinleyicilerin he- yecanla izledikleri, bir saate yakın sü- ren- şiddetli bir sanat tartışması ce- reyan etti. se nlü fransız viyolonselist Paul Tor- UÜ telier geçen hafta verdiği bir re- sital ve iki orkestra konseriyle anka- ralıların kalplerini bir kere daha fet- hetti. Gri renkli dağınık saçları, uzun boylu ve kuvvetli vücuduyla tipik bir fransız ve fizik bünyesiyle de tam bir viyolonselist olan Tortelier sanat yö- nünü ve olağanüstü hassaslığını da ö- zellikle resitalinde çaldığı Bach, Beet- hoven ve Granados'ta gösterdi. Valen- tini ve Paganini isa teknik yönden u- van çok güç bir seviyedeydi. Ö- e yayına o hâkimiyetine herkes Habire. duydu. Orkestra konserle- rinden ikincisinde hem temiz çalın- ması, hem de ifade edilmesi o zorlu Hindemith'in konçertosunu büyük bir başarıyla çaldı. ” haftanın en orijinal sanat ola- Cumartesi günü tertiplenen Üniversite konseri teşkil etti. Keman hocası Necdet Remzi Atak ile bir öğ- rencisinin birlikte çaldıkları bu kon- seri, üstâd, geçen ay 80. yaşım idrak eden babası emekli General Renizi Yiğitgüdene ithaf etmişti. (Nitekim konserin sonunda kendisine verilen çi- çekleri babasına (gönderen emektar keman hocası için önde oturan dinle- yicilerden biri: "— Hayırlı evlât" dedi. Yanındaki arkadaşı ilave etti : — Evet doğru, ama hepsi okadar- cık!". AKİS/34 Resitali veren : Verda Erman (Piyano). Resitalin yeri : Ankara Konser Salonu. Günü: 3 Nisan 1964 Cuma, Saat 20.30 da. Program: Barok çağdan zamanımıza kadar uzanan çok çeşitli ve renkli bir program, KA m ilk ilgisini çeken yö 1. Bach - Saint-Saens: 28. kantattan iii 2. Beethoven: Mi majör sonat, No. 30, 3. Brahms: Paganini'nin bir teması üzerine çeşitlemeler, 4. Mendelssohn: Prelüd ve Füg No. |, 5. Paure: Üçüncü empromtü, 6. Tony Obin: Si minör sonat. olarak: 7. Brahms: Cappriccio, 8. Lizst: Paganini'nin bir teması üzerine fantezi. Resitalin özellikleri : Verda Erman, memleketimizin yetiştirdiği ola- ganüstü çocuklardan birisi olarak bundan yedi yıl önce hükümet tarafından Paris Konservatuarında eğitim ve öğrenimini tamamlamak üzere Fransaya gönderilmişti. Yaşça küçük, fakat kabiliyet ve sanat dağarcığı yönlerinden büyük olan Verda, Konservatuarı iki yılda birincilikle (o bitirerek ihtisas yapmağa başladı. Türkiyede ve özellikle İstanbullu müzikseverler arasında büyük ün yapmış bulunan Profesör Lazare Levy hocasıdır. Bundan başka Noel Gallon'un yanında armoni ve kontrpuvan bilgisini geliştirmektedir. Beğendiklerim : Verda, artık başlıbaşına bir virtüoz olmuş. Hem de öyle sıradan bir virtüoz değil, adamakıllı güçlü bir tekniğe, olağanüstü temizlikte bir tona, yumuşak, fakat kararlı bir "tuşe"ye mâlik bir piyanist... Bach'da hâkim bir tekniğe sahip olduğunu gösteren Erman, Beethowen'- de derin bir duygu âleminin de içinde bulunduğunu göstermek imkânına ulaş- tı. Zaten Beethoven'in bu son sonatları özellikle yeni piyanistler için birer olgunluk sınavı sayılır. Brahms, Mendelssohn ve Faure'de ise alabildiğine romantik gibi görünen Ermanı çağdaş Aubin'de tam realist bir yoruma ulaş- mış gördü Bepenme dişimi : Beğenmediğim değil de, "üzüldüğüm" desem daha doğru olur. Sebebi, bu kadar zevkli ve 1963 - 64 konser mevsiminin içinde asla unu- tamayacağım bir "pırlanta" olan bu resitale gösterilen rağbetin başarıyla orantılı olmayışı ve böylelikle konser "müdavimleri"nin daha çok isme ilgi gösterdiklerini bu fırsatla açıklamış oluşlarıdır. Sonuç : Resital hem sanat alanında kayda değer bir başarı oldu, hem de Verda için çok olumlu bir merhale teşkil etti, Genç virtüozü candan kutlarım. Daniyal ERİC Verda Erman Hayranlık uyandırdı

Bu sayıdan diğer sayfalar: