10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

çoktanberi 1960 savunma meti Adadaki askerlerini barakalarına, çekmeyi reddetmişti, o halde kendisi de bu askerlerin Adada bulunması için hukuki dayanak olan savunma and- laşmasını tek taraflı olarak feshedi- verir, olur biterdi. Ancak böyle dü- şünürken sakallı çetecinin unuttuğu iki sey vardı: Devletler hukuku ge- araflı andlaşmalar öyle bir tarafın isteğiyle bir kalemde hedilemezdi,bir: Türkiyenin böyle ku- ru gürültüye papuç bırakmaya niyeti yoktu. iki. Makariosun Türkiye, Yunanistan ve Kıbrıs arasındaki karşılıklı savun- ma andlaşmasını feshettiği haberi An- mi gelince türk hükümeti, Çanka- kararlaştırıl- dı. Pazar günü öğleden sonra yapılan ikinci bir hükümet toplantısında da. Makariosa verilecek cevap yazıldı. Ke- sin ve açık bir dille yazılan bu cevap ii , ulaştığı zaman. Papazın keyfi ki Halbuki kendisi ne güzel. Birleş- miş Milletlerdeki (odelegesi (o Rossides vasıtasıyla (o Kıbrısın (o kendisini 1960 Andlaşmasıyla artık bağlı saymadığı- nı Güvenlik Konseyi Başkanlığına bil- dirmişti bile... Dışişleri Bakanı Eririn Dava haklı olunca B' haftanın ortalarında MakarioSa Enformasyona kitaksi! Umum Müdür Halük Kura "Bir elinde cımbız, bir elimde ayna Umurunda mı dünya..." pssişlerinde bir Enformasyon Dairesi vardır. Dairenin görevi, basına haber vermektir. Yani, basının bilmediğini basına bildirmektin Şimdi bu daireye ve onun ilgililerine bir bakınız u mecmuadan, bir bilginin kontrolü için Enformasyon Dairesinden yardım isteniliyor. Deniliyor ki: "Makariosun Türk Alayıyla ilgili notasın- da verilen mühlet nedir? Enformasyon Dairesinin cevabı: "Makariosun notası 4 Nisan tarihlidir. Biz buna 7 Nisanda cevap verdik. ei mühlet yoktur. Zaten' böyle notalarda bir mühlet konulması di adet değildir Bu mecmuadan şu husus belirtiliyor: "Makariosun 4 Nisan tarihli no- tası Türk Alayıyla değil. Kıbrıs ile Türkiye ve Yunanistan arasındaki ittifak andlaşmasının feshiyle ilgilidir. Biz, ondan evvelki notadaki mühleti soru- Oruz." Enformasyon Dairesinin cevabı: "Aaa! Biz o notayı arıklamadık. Siz, orada bir mimletin bulunduğunu nereden biliyorsunuz? Nasıl haber aldınız?" Bu mecmuadan Enformasyon Dairesine şu tavsiyede bulunuluyor: "Eğer siz de yabancı gazeteleri arada sırada okumak zahmetini ihtiyar buyurur- sanız, bizim gibi sizin de haberiniz olur!" İşte, Le Monde gazetesinin 2 Nisan 1964 tarihli sayısının birinci say- fasındaki üç sütun üzerine verilmiş haber: "Başpiskopos Makarâos türk ve yunan hükümetlerine bir mesaj göndererek Adada bulundurdukları bir- liklere Çarşamba gece yarısından önce kışlalarına dönmeleri için emir ver- melerini istemiştir." Talihsiz Hükümet bu teşkilâtla Kıbrıs Meselesinde bir netice almaya çalışmaktadır. Bir nota medikçe yerine odönmeyeceği açıkça söylenmektedir. o Adadaki türk birliği verilen türk notası, gerçekten, ü- obarakalarından dışarı çıkmakla, hiç- zerinde dikkatle odurulması gereken milletlerarası bir belgedir. Notada ön- ce Adadaki türk birliğinin rumlar ta- rafından yaratılan durum üzerine kampından dışarı çıkmak zorunda kaldığı belirtilmekte, bu durum düzel- bir milletlerarası yüklemi ihlâl etmiş değildir, tam tersine, andlaşma ve an- laşmalarla kendine verilen görevi yeti- ne getirmiştir. Kıbrıs Anayasası işle- mez hale gelince omüdahale etmek, Türkiyenin görevidir. AKİS/9