10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİSİN YAZI SERİSİ: 6 Gazete Sütunlarında Savaş I Mayıs 1 9 1 9 günü, yanı İzmirin yunanlılar tarafın- 3dan işgalinden tam iki hafta sonra ingiliz Daily Ex- press gazetesinde ilk bomba patladı. O gün, gazetenin birinci sayfasındaki manşet şuydu: "İzmirde Yunan Mezalimi - Silâhsız türiler soyuldular ve katledildiler". Gazete bu Konuda, İzmir muhabirinin geniş ve tafsilât- lı bir telgrafını yayılıyordu. Bu. yunanlıların İzmirdeki marifetlerinin ya tarafından ilk defa olarak duyulu- şuydu. Bundan dolayı hadise Venizelos ve arkadaşla- rını inanılmaz bir telaşa düşürdü ve yunan propaganda mekanizması gerçeklerin tahrifi için seferber hale ge- çirildi. Ancak dünya umumi efkârının projektörleri bir defa İzmire ve yunanlıların oradaki davranışlarına çev- rilmişti. Çok kimseyi şaşırtan, bu feci olayların nasıl olup da bu kadar süre gizli kalmış bulunmasıydı. 27 Ha Babaları şehit edilen türk çocukları ziran 1919'da, yunan propaganda mekanizmasının bü- tün gayretlerine rağmen, bir başyazı da Yunanistana karşı sempatik davranan Manchester Guardian'da çık- tı. Başyazıda 31 Mayıs tarihli Daily Express'teki haber- lerintamamile doğru olduğu belirtiliyor ve şöyle deni- liyordu : "Böyle hadiselerin cereyan etmiş olması fecidir. Bunların niçin bu kadar zaman gizli tutulduğunu an- lamıyoruz. Şimdi yunanlılar Aydın vilâyetinde ektik- lerini biçiyorlar. o Bütün memleketi okendilerine karşı ayaklandırmışlardır. Türkler bir ordu teşkiline muvaf- olmuşlardır ve yunanlılar denize dökülmek tehli- kesiyle karşı karşıyadırlar. İzmir Hikâyesi eski Osmanlı İmparatorluğu topraklarının dört bir tarafına yayılmış- tır ve bunun önemli akisleri olacağı anlaşılmaktadır." kampanya, İzmir Faciasından önce yunanlıların büyük emekle dokudukları propaganda örgütünü bir an- da delik deşik ediyordu. Gazete sayfalarında yunanlıla- rın kazandıkları savaş. İzmirde yaptıkları mezalimle kader değiştirdi. Tertipli okuyucu mektupları Yunanlılar daha işin başında, müthiş propaganda me- anizmasını kurduklarında (Okuyucu Mektuplarının İngiliz basını için ne kadar önemli olduğunu farkettiler ve o sahayı işlediler. Ellerinde, satın aldıkları veya kan- dırdıkları bir çok kimse vardı. Bunlardan biri Dr. Ronald Burrows, bir başkası da Oxford Üniversitesi mensupların - dan Prot Richards idi. 34 Mart 1919'da, Barış Konferan- sının Yunan 'Meseleleri Komisyonunun son toplantısın- dan bir kaç gün sonra, bu komisyonun raporunun 30 Mart- ta Dörtler Konseyine sunulmasından bir kaç gün önce. yani Barış Konferansında yunan meselesinin en hara- retli şekilde görüşülmekte olduğu sırada Times gazetesin- Dr, Burrows'un bir mektubu yayınlandı. Yunanlıların adamı olan Dr. Burrows mektubunda yunan tezin! işliyor ve amerikalıların Batı Anadolunun Yunanistana verilme- mesi için ileri sürdükleri sebepleri çürütmeye çalışıyor- du. Dr. Burrows yunanlıların sadece İzmir sancağı ile Ayvalık kazasında ekseriyeti teşkil ettiğini ia fakat muhacir yunanlılar yurtlarına döndüklerinde Batı Ana dolunun her tarafında yunanlıların ekseriyet one nı bildiriyordu. Bu mektup Prof. Richards'ın Times'a gön- derdiği bir makaleyle destekleniyordu. Fakat yunanlıların hayret nazarları altında, üç gün sonra; 27 Martta aynı Times'da bir başka okuyucu mek- tubu çıktı. O gün, Yunanistanın Londradaki elçisi Kakla- manos Dışişleri Bakanı Politise şu telgrafı çekiyordu : "Meçhul bir okuyucu. Bir tamir Sikini müstear adı altında bugün Times'da Dr. Burrows'un mektubuna cevap vermekte ve mirin yunanlılara terkedilmesinin aley- hinde vaziyet almaktadır. Benim öğrendiğime göre mek- AKİS 17