10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

gözönünde tutularak, ayrıca yerli bir oyun götürülmesinden vazgeçilmesi ih timâl dahilindedir. Bu konuda kesin bir karara varıldıktan sonra Devlet Tiyatrosu genel müdürü Cüneyt Gök- çer Milletler Tiyatrosu tarafından gönderilmiş olan sözleşmeyi imza e- decek ve Paris turnesinin gerekli ha- zırlıklarına başlanacaktır. Son oyunlar An karada mevsimin son oyunları bi- rer birer sahneye çıkarılmaktadır. Bazılarının ise son provaları yapıl- maktadır. 27 Mart Üçüncü Dünya Tiyatro gününde açılmış olan Altındağ tiyat- rosunda oynanmıya başlanan Nazım Kurşunlunun "Merdiven" i büyük bir ğ görmüş, ilk haftaların miş görünmektedirler. Devlet Tiyatrosunun mevsim so- nu için hazırladığı öbür oyunlar ıra- sında Shakespeare'in "Julius Caesar" 1 Ile Oktay Rıfat'ın "Çil Horoz", Çetin Altanın da "Yedinci Köpek" adlı telif oyunları da vardır. Paris turnesinde oynanacak oyunlar kesin olarak belli olduğu zaman bunlara Refik Erdura- nın "Cengiz Hanın Bisikleti" ile Sha- kespeare'in "On İkinci Gecesi" röp- gperinin de eklenmesi beklenilmeli- IK, Ovun : "Merdiven", Yazan : Nazım Kurşunlu. : Devlet Tiyatrosu (Altındağ). Sahneye koyan : Asuman Korad. (Oyun, 3 perde). Dekor - Kostüm : Hüseyin Mumcu. Işık : Burhanettin Gerçekoğlu. Konu : "Merdiven"de, yazarın daha önce Küçük kekini Gi e olan aşka yönle- " hâvâı a Sahibolmak için uğraşıp didinen, sonra yıllar yılı "dişlerin- den artırıp" biriktirebildikleri beş-on kuruşu, bu hayâl uğruna, çok defa dolandırıcılara kaptıran ortahalli ve e mere çilesi... "Merdiven" ekli Hamdi, beyin, biraz tırmanayım deri kendisini hâlâ ilk basamakla- rında emekler bulduğu,namuslu mühendis Vecihinin ise yerinde saydığı, ha- yat merdiveninin bir hamlede üst basamaklarına fırlayan İsmailleri ve bu gibi fırlayışların nedenini gösteriyor: doğruların tepetaklak gittikleri yerde düzenbazların başdöndürücü bir hızla yükselmeleri, küçük çıkarları için hep kötüleri destekleyen kontrol mühendisi Süreyya beyler ve benzerleri yüzün- dendir. Oynıyanlar : Âli Cengiz Çelenk (Hamdi). Maral Üner (Şefika), Tekin Akmansoy (İsmail), Ergun Uçucu (Vecihi), Erol Aksoy (Süreyya bey). Nuri Gökseven (Mahmut). Nurhan Damcıoğlu (Gülsüm), Tansu Aytar (Mimar), Orhan Aral (Yaşlı Köylü), Kemal Okurer (Bir işç Beğendiğim : Yazarın, yakından tanıdığı mlaile, bir konuda gerçek- leri, ilgi çekici bir aksiyon ve rahat izlenen bir diyalog içinde dile getirmiş olması. Asuman Koradın canlı, renkli sahne düzeni. Hüseyin Mumcunun gü- zel dekoru. Âli Cengiz Çelenkin, yer yer melodrama kayma eğilimi bir yana bırakılırsa, adi duygulu oyunu, Tekin Akmansoyun güçlü bir ifadeyle canlandırdığı ismail. Maral Ünerin, Ergun Uçucunun, Erol Aksoyun ve Nur- han Damcıoğlunun. rollerinin çeşitliliği, karakter farkları içinde, ölçülü bir oyunla çizdikleri ifadeli yüzler. Beğenemediğim : Yazarın, zavallı Hamdı beyin İsmaile kaptırdığı ev ko- nusunda, seyirciye tatmin edici bir açıklamada bulunmamış olması. Pek hızlı gelişen bazı olayların yeteri gibi "hazırlıklı" olmaması. Sonuç : Altındağ semtinin kazandığı 350 kişilik bu güzel halk tiyatrosunun açılışı için iyi seçilmiş, iyi oynanan, faydalı bir halk oyunu Naciye FEVZİ Altındağ Tiyatrosunda "Merdiven" "Ağır, ağır çıkacaksın.." AKİS/33

Bu sayıdan diğer sayfalar: