10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

Satışlar Tenzilâtlı satış genenin muayyen devrelerinde dün- yanın her tarafında bir tenzilâtlı satış faaliyetidir gider. Bizde de görü- len bu tenzilâtlı satışları normal kar- şılamak lâzımdır. Avrupada veya Amerikada tenzilât- lı satışlar senenin muayyen aylarında, fiyatların (oayarlanması ve meselâ 50 liraya satılan bir malın fiyatının bir hayli indirilmesi suretiyle, 20-25 li- raya elden çıkarılması şeklinde yapıl- maktadır. Hattâ o kadar ki, aldığınız bir malı, meselâ bir gömleği bazan bir hafta sonra tekrar almak istediğiniz zaman yan fiyata verdiklerini görün- ce hayretler içinde kalırsınız. Tezgâh- tar, tenzilâtlı satış devresine girdik- lerini kısaca söyleyiverir. Fakat bu ne bir iftihar vesilesi, ne de davul-zurna ile ilân edilecek bir marifettir. SALE Mi Bizdekine gelince, tenzilâtlı satış- ların ne hakiki tenzilât olduğuna, ne de bu tenzilâtla satılan malın kalite- sinin düşük olmadığına itimat etmek caizdir. £ Filhakika, tenzilâtlı satışla- rın Ticaret Odası tarafından kontrol edileceği hakkında bir mesleki karar olmasına rağmen, hem bu kontrol yapılamamakta, hem de alınmış olan mesleki karar bir mâna ifade etme- mektedir. Ticaret Odası tarafından a- lınan mesleki karara göre, tenzilâtlı satışlar iki kısma ayrılmaktadır : I — Mevsim sonu dolayısıyla, — Terki ticaret, tasfiye veya tahliye dolayısıyla. im sonu dolayısıyla (o yapılan tenzilâtlı satışlar, Mart - Nisan veya Ağustos - Eylül devrelerinde (o olabilir ve bu aylar dışında yapılamaz. Diğer gruptakileri yılın her zamanında yap- mak kaabildir. Tenzilâtlı satışlar, en fazla mali- yetin yüzde 10 fazlasına yapılabilir. HAYAT YAYINLARININ Yeni Yeni Bir Kültür Hizmeti bulunmuş vesikalara ve tamamen ilmi bir görüşe dayanan Başlangıcından zamanımıza kadar Türkiye Tarihi Birinci Fiyatı Tevzi yeri: AKİS/24 Bateş Bayilik Teşkilâtı, ciltli çıktı 7,5 lira Cağaloğlu - İstanbul (Ba - teş Reklâm - 37) — 885 Odaya verilecek beyannamede bu ten- zilât nispeti belirtilir. Maliyet alış faturalarıındaki satış fiatıdır. e Tenzi- lâtlı satış, mağazadaki malların hep- sine tatbik edilmiyecekse, tenzilâtda satılacak mallara aynı, bir yer tahsis edilir. Her mala ayrı ayrı etiket ko- nulup, alış ve satış fiyatları göster - lir. Tenzilâtlı satışlar, başlangıçtan bitime kadar Oda tarafından kont- rol edilir. Satış süresi 45 günü geçe- İşin cezai yönü Mesleki karar bir de mesleki ceza sistemiyle süslenmiştir. Buna göre. "İşbu mesleki karara aykırı hareket edenler hakkında 5590 sayılı kanunun cezai hükümleri tatbik olunur" denil- mektedir. ceza nedir diye araştırırsanız, 1 li kanunun 74 ve 77. madde- lerini incelemek lâzımdır. 74. madde, disiplin cezalarını gös- e ret edilmektedir Çıkarma cezası en az 15 gün, en çok bir ay olabilir. 77. madde ise para cezalarıdır. 25 liradan 200 liraya kadar, suçun tekra- rı halindeyse 200 liradan 1000 liraya kadar para cezası verileceği belirtil- mektedir. mek ki en ağır ceza Odadan çı- karma cezasıdır. Haddizatında bu ce- za, işlemesi bahis konusu olmayacak bir cezadır. Zira evvelâ, böyle bir ce- za şimdiye kadar pek, ama pek az ah- valde tatbik edilmiştir. Tatbik şekli de herhalde tenzilâtlı satışlar için ol- mamıştır. Bir kere bu cezayı, yönetim kurullarının verip oOda meclislerinin tasdiki gerekmektedir. Ne bir yönetim kurulu böyle bir cezayı meslekdaşları hakkında çok önemli bir -sebep d gil - mecburiyet olmadan verir, ne de Meclis bunu tasdik eder. Onun için kararın alınması oOimkânsız gibi bir şeydir, Kaldı ki, bu karar alınsa bile buna Ticaret Mahkemesinde itiraz hakkı vardır. Ticaret Mahkemesinin çıkarma kararım tasdik edip etmeye- ceği de belli değildir. Onun için Odadan çıkarma kararı olacak şey değildir. Kalıyor İhtar ve Tevbih cezaları... Bu cezaların verilip verilmiyeceği hususu da ayrıca düşü- nülmeğe değer ya, biz, bir an için ve- rildiğini kabul edelim. Tenzilâtlı sa- tışlara hile karıştıran bir tüccarın ih- tar veya tevbih gibi cezalara aldırış etmiyeceği muhakkaktır, İhtar alır-