10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSY AL Sergiler Sanatın marifeti Gecen hafta Başkentte, Türk-İngi- liz Kültür Merkezinin sergi salo- nunu ziyaret edenler, bir süre gözle- rine' inanamadılar ve sanatın bir çu- val parçasını, birkaç metre keteni Ve- ya bezi ne hale getirebileceğini bir kere daha, büyük bir hayranlıkla sey- ttiler Başkenttekilere bu nefis göz ziya- fetini veren genç sanatkâr İstanbul- dan gelmiştir. Adı Rüçhan Küçüktür. Kendisi İstanbul Tatbiki Güzel Sanat- lar Okulu Tekstil Bölümü asistanıdır ve kendisine has çalışmaları, buluşları ile tanınmış, güzel sanatı dekoratif kumaşlar vasıtasile gündelik hayata, evin dekoru içine oOsokma yolunda, memleketimizde ocesaretli (o hamleler yapmıştır. Bugünkü dekorasyon anlayışına ha- kim olan şey değersiz malzemenin sanat ile değerlendirilmesi ve mahal- li özelliklerin, yeni bir tarz ile, bu sanata aksetmesidir. - Reyhan Küçük işte bu prensiplere sadık olarak çu- valları boyamış, bezi almış, bunları muhtelif tekniklerle (çalışarak türk motifleri ile süslemiş ve paha biçil- mez dekoratif kumaşlar meydana ge- tirmiştir. Böylece yaptığı çuval örtü- ler, amerikan servis takımları, perde- HA YAT likler, döşemelik kumaşlar, o panolar bambaşka bir özellik, sıcaklık taşımak- tadır. Beyhan Küçük dış memleketlere giderek, dekoratif kumaş Oo tekniğine yeni bilgiler katmaya çalışmış, fakat sanat yönünden, taklitçilik yerine ma- halli motifler üzerinde durmuş ve bun- ları kumaşa yepyeni bir tarzda akset- tirerek yaratıcı tarafım tatmin etme yolunu bulmuştur. o Özelliğini yapan budur. Sergisini süsleyen bir parava- na, "Surname"den bir detayı fevkalâ- de bir şekilde canlandırmış, o şehza- denin sünnet düğününü locadan izle- yenlerin mimikleri bütün hareketleri ile, âdeta hareketli bir film şeridi ha- linde bu paravanaya aksetmiş, onu canlı bir tablo haline sokmuştur Mo- dernleşmiş türk motifleri ile süslü perdelikler, örtüler renk bakımından çok değişik, çok çekici sıcak ve ma- hallidir. Sanatçının teknik özelliği eyhan Küçük üç teknik üzerinde çalışmakta, tahta kalıplarla kumaş üzerine elbaskısı yapmakta, büyük parça kumaşlar üzerinde çatlaklar ya- parak kumaşa büyük özellik kazandı- ran batik tekniği, yâni mum tekniği- ni kullanmakta ve nihayet, bütün bu çalışmaları daha çok ucuz şekilde ev dekorasyonuna sokabilmek için fabri- kasyon usülü çalışmalara ogitmek- Sürnâmeden desen Yeni AKİS/30 bir deneme tedir. o Almanyada (yapmış olduğa birçok desen, Almanyada fabrikasyon halinde basılmış ve kumaş olarak, el- biselik, perdelik, örtülük kumaş ola- rak kullanılmıştır. Meselâ Sürnâme detayı kumaş halinde de basılmış ve birçok türk motüfi ile fabrikasyon ha- linde güzel perdelikler meydana geti- rilmiştir. Reyhan Küçük bugün, türk ya- pımcılığı üzerinde çalışmaktadır. Eski yazmalarımız sanatkârın yeni çalışma- larına ilham verecek ve Reyhan Kü- çük bu eski türk özelliğini, modem şekilde, yeni dekorasyona sokmaya ça- lışacaktır. Yerli motifler yanında ta- biatten alınmış motifler ve geomet- rik motifler üzerinde de çok durmuş ve bunlarda da büyük bir başarı gös- termiştir. Eğitim Sıra babalarda !.. Geride bıraktığımız haftanın sonun- da, Ankara Kolejinde, Türkiye Ruh Sağlığını oOKoruma Derneğinin o ver- diği altıncı konferansa katılan anne- ler nihayet, geniş bir nefes aldılar: Bu defa sıra babalarda idi!.. Konfe- ransların başından beri pedagoglar ve ruh hastalıkları omütehassısı doktor- lar, hep annelere yüklenmişler, oan- nelerin, çocuklarını £ yetiştirirken göz terdikleri davranışları tahlil (o etmiş- ler, bu davranışların çocukların runi gelişmesi üzerindeki (etkilerini belir- tirken anneleri, ister istemez, tenkit etmişler ve anneliğin ne derece bilgi isteyen bir ödev olduğu üzerinde bir- leşirken de, elbette, zaman zaman on- lara dokunmuşlardı. Bu defa sıra. ni- hayet, aile reisine gelmişti. (Psikiyatr Dr. Fuat Göksel, babanın davranışla- rının çocuklar üzerindeki etkileri ü- zerinde konuşacak, terlemek bu defa babalara düşecekti Aile reisi Dr” Göksel, konuşmasını canlandırı- bilmek için "Aile Reisi" ismini ta- şıyan bir film seçmişti. Söze şöyle baş ladı: "— Çocuğun ruhi gelişmesi kımından aile reisinin olumlu olumsuz davranışları vardır. e Kişiliğin gelişmesi muhtelif şeksilerde (| belirir. Bununla ilgili olarak bütün canlılarda davranış kalıpları meydana gelir. İp- tidai canlılarda bu kalıplar insiyak- la gelişir. İnsanlarda ise öğrenilerek elde edilir. Demek ki insanlarda aile nin, çevrenin, okulun rolü çok büyük tür. ba- veya Aile reisi genel olarak babadır. Türk rolü birçok memleketlerde dan daha fazladır. olduğun- Babanın tutumu