10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

çocukta birçok davranışlara yol açar. Çocuğun babaya karşı bu davranışları, aynı zamanda, herhangi bir otoriteye karşı davranışlarının başlangıcıdır babasına karşı nasıl bir davranış gös- teriyorsa yarın otoriteyi temsil eden herhangi bir kimseye karşı, okul ida- resine, âmirine, patronuna, devlet o- toritesine karşı da aynı davranışı gös- terecektir. Okul çocuğuna bakarak bu durumu tespit etmek çok (kolaydır. Meselâ okulda birisi Muavin geliyor! diye seslenir. Bazı çocuklar derhal kor ku ifadesi ile, ne yapmış olurlarsa ol- sunlar, bulundukları yerden kaçmak isterler. Bazıları ise sakindirler, mu- avini sükünetle, rahatlıkla karşılarlar. Okulda yalan söyleyen çocuk, omu- hakkak daha önce babasına yalan söy lemiştir. Çünkü onu yalana babası it- miştir. Okuldaki âsi çocuk, daha ön- ce babaya isyan etmiştir. Pısırık, kor kak çocuk, baba baskısı altında hu geliştireme- yola yönelmiş, kişiliğini miş çocuktur. Bu davranış kalıpları nasıl yerle- şir? Baha. çocukta bunları nasıl yer- leştirir.? Bunu anlıyabilmek için ilk- önce baba üzerinde durmak, onu tah- lil etmek gerekir. Eğer baba. kendi- sinin nasıl bir inşan olduğunu henüz bilmiyorsa, kendi hakkında kararsız- sa, bir takım kompleksleri varsa ve kendisini zorla 'baba böyle olmalıdır. baba şöyle olmalıdır" kalıbına uydur- mak istiyorsa, bu iki düşünce, yâni benlik ve babalık kavramı birbirin- den ne kadar uzaksa, çocuk o kadar bocalar. Bu iki kavram, yâni babanın kişiliğiyle babalık üzerindeki düşün- celeri birbirine ne kadar yakınsa, iyi veya kötü yolda, çocuk o kadar mu- vazeneli olur. Belki yanlış bir takım banın belirli bir kişiliğe sahip olma- sı ve çocuğunu, samimiyetle bu inanç içinde yetiştirmek istemesi, çocuğun muvazeneli olmasını sağlar. Aksi hal de kararsız, bazen sert, bazen Yili şak ve samimiyetsiz baba, çocuğu şırtır. En kötü şekil işte bu şekildir" Baba ve çocuk D- Fuat Göksel, konuşmasına şöyle devam etti: "— Bundan başka, bazı babalar lüzumundan fazla serttirler. Bu tak- dirde çocuk, bazen isyankâr, âsi bir tip olur, bazen de siner, bütün inis- yatifi ini kaybeder. İkinci şıkta o artık zavallı, çaresiz, kifayetsiz insan olma- ya doğru yönelmiştir. Demek ki ça- banın fazla sert oluşu iki sonuç uyan- dırır. İkisi de kötüdür. Bazı babalar ithamkârdırlar. Ço- cuklarını devamlı itham eder ve on- lara aşağılık duygusu aşılarlar durum çocuklara, ruh hastalıklarının kapısını açar. Çok tehlikelidir, Bazı babalar da çocuklarını horgö- rürler. beğenmezler. Bu da çocuklar- da aşağılık duygusu yaratır. Müdahaleci baba, çocuğun kişili ginin inkişafını önler, Çocuk yüzmek ister, baba alay eder, Çocuk bir iş tu- tar; baba derhal müdahale eder, lü- zumsuz ikazlarda bulunur vesaire, 3u takdirde de çocuk ya isyankâr olur, ya ricat eder. Kısaca, birşey oolmaktan vazgeçer, kenara çekilir. Bazı .babalar, çocuklarını o gerçek- ten sevmezler. Bunun muhtelif ne- denleri vardır. Bazı babalar çocukla- rını, eşlerini mezler, çünkü, onlara göre. ya mâni, çocuktur. Bazı babalar eş- lerine çok fazla düşkün ve kıskanç ol- dukları için. çocuklarım sevmez on- larda kendileri için bir rakip görür- ler. o Heyecani bakımdan gelişmemiş bir babanın anneyi çocuğundan kıs- kandığı çok görülür. Bazı babalarda büyük bir aşağılık duygusu vardır. Bun lar yapamadıkları ve eşe dikleri şeyleri (o çocukların. görm: ve gerçekleştirmek hayaline kapılır. lar Meselâ çocuk vasat bir çocuktur; baba, onun dahi çocuk olmasım ister, onu bu yola zorlar. Meselâ çocuk çe- limsizdir. Baha ister ki. çocuğu arka- daşlarını dövsün vesaire.. Bu yüzdendir ki birçok babalar, testle tespit edilmiş dahi olsa, me- selâ çocuklarının geri zekâlı olduğu- nu bir türlü kabul edemez ve bu ço- cuklara lüzumlu özel eğitim (yerine, bunları sert isteklerle rahatsız edici bir eğitim güderler." Derdin çaresi DK Fuat Göksel bir soluk durdu. sonra yl e konuşmağa başladı: — baba olmak da çok ko- lay bir iş emi Ama iyi bir baba olmanın da yolları ve çaresi (o vardır. Yapılacak ilk iş, bu konuda babanın bilgi sahibi olmaya çalışması, hiç ol mazsa en ilkel eğitim kaidelerini öğ renmesi ve bunlara saygı (o duymalı- dır. Baba İlk önce kendini ve sonra çocuğunu olduğu gibi tanımak ve ona göre hareket etmek zorundadır. o Bu- nunla ilgili kitaplar , broşürler okur SOSYAL HAYAT sa, meselenin içine girecek, hiç olmaz sa büyük hatalar işlemiyecektir Ço- cuklardan en iyi şeyleri bekleyen ba- zı anne ve babaların, onların yanın- da olmaz yalanlar söylediklerini, ken dilerini kumar ve içki gibi oiptilâlara ölçüsüz bir şekilde terkettiklerini gör- mek gerçekten şaşırtıcıdır. AKİS/31