10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

de yürürlüğe giren 440 sayılı kanuna göre bu yetki doğ- rudan li Bakanlar Kuruluna tanınmıştır. i şirket çevrelerinde, bu fesih kararı ile ilgili olarak, ellerindeki hurdaları, kanunen mecbur olmaları- na rağmen, Maden Hurdacılığı Anonim Şirketine devret- memiş bazı İktisadi Devlet Teşekkülleri yöneticilerinden e ve özellikle Makina Kimya Endüstrisi Ku- nel Müdürü Selâhattin Şambaşoğlunun adı ü- zerinde dalmakta. Bilindiği gibi Şambaşoğlu, başında bulunduğu mües- sesenin elindeki hurdaları bir kapkaç sistemi içinde satışa çıkarmış ve doğrusu istenirse, hiç bir reaksiyonla karşı- laşmamıştır. O günden beri Sanayi Bakanı Muammer Ertenden ne bir ses, ne de bir. nefes... Şambaşoğlu her geçen gün koltuğuna biraz daha gömülmektedir. Sendikacılık — Geçen haftanın sonlarında Pazar gü- nü, Singer Fabrikasındaki kanunsuz bir grevi yönettikleri iddiasıyla Sıkı Yönetim tarafından tevkif edilen Türk-İş. Başkanı 'ile 4 sendika yöneticisi 24 saat tutuklu kaldık- tan sonra serbest bırakıldılar. Olayla ilgili olarak Türk-İş Konfederasyonu bir bil- diri yayınladı. Bildiride kısaca şöyle denilmektedir: "Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu ( Başkanı Seyfi Demirsoy ve arkadaşları, grev halinde (o bulunan SİNGER işçilerini ziyarete gittikleri anda sorgusuz sual- siz ve kanuni dayanağı olmadan tevkif edilmişlerdir. Bu tevkif olayı. Batı dünyasında öreği görülmemiş ve yurdumuzda da 5018 sayılı kanunun mer'iyette obu- lunduğu devirlerde dahi başvurulmamış bir nitelik taşı makta ve işçi hak ve menfaatlerinin korunması (o bakı- mından daha geniş imkânlar sağlandığı iddia (edildiği bir devrede bu iddia ile ölçülemiyecek derecede ağır bu- lunmaktadır. Olay türk sendikacılığının özgürlüğünü ze- delemiş ve sendikalarımızla temsil etmekte obulunduğu- muz işçiler arasında geniş yankılara ve infiale olmuştur. sebep Olayın mahiyeti ne olursa olsun, tevkif elem verici- dir. Memleket işçisinin temsilcilik yetkisini üzerinde bu- lunduran Türk-İş Başkanı vukua gelen bir grev olayını tetkik ve mahallinde tahkikatta bulunmak hususunda yet kili devlet makamları kadar yetki ve imkânlar içinde" bulunabileceğini kabul etmek ve onun hareketlerini bu anlayış içinde değerlendirmenin gerektiğini yeniden an- latmak durumuna düşmüş olmak kederimizi daha da art- tırmaktadır. Meydana gelen ve kanuni nitelik taşıyan bir grev olayım temel mevzuattan ayrı olarak Sıkı Yönetim nizamlarına bağlamanın da, doğruluğunu kabul etmek mümkün değildir. Türk-İş Başkanının tevkifinin kaldırılacağına yüzde yüz inanmakla beraber, bundan böyle türk demokrasisi - nin baş savunucusu ve koruyucusu olan türk sendikacı- ları her çeşit gayriinsani davranışlara ve tedbirsizliklere karşı geleceğini açıkça beyan eder. Diyanet — Bir müezzin, şu günlerde hem Sıkı Yöne- timin, hem de ilgili makamların bütün ikazlarına rağ- vakti, müezzinin sonuna kadar açılı hoparlörlerden yük- selen sesi ile uyanmakta ve hırsla söylenmektedirler. Mü- ezzinin sesi o kadar gürdür ki, caminin hemen karşısında bulunan Gölbaşı apartmanının camları zangır zangır tit- remektedir. Semt sakinleri durumu bir müddet önce ewelâ Di- yanet İşleri Başkanlığına, sonra da Sıkı Yönetim Ku- mandanlığına bildirdiler. Ne yazık ki aldıkları ocevap sadece, "ikaz ettik" oldu. Müezzin, şu satırların yazıldığı günlerde, geç yatmak mecburiyetinde olan Maltepelilere uykuyu, dinlenmeyi haram etmekte berdevamdır. Dünyadan Akisler A.B.D. — Amerikanın ünlü beş yıldızlı generali oMac Arthurun ölümü yalnız Birleşik Amerikada değil, o bü- tün dünyada derin yankılar uyandırdı. 84 yaşındaki ihti- yar asker, bilindiği gibi, Birinci Dünya Savaşında o Avru- padakı amerikan askerlerine kumanda etmiş, İkinci Dün- ya Savaşında da Pasifikteki Müttefik Kuvvetler (o Baş- kumandanlığını yapmıştı. Filipinleri Japon askerlerine bı- rakıp geri çekilmek zorunda kaldığı zaman söylediği "gün geleceğim" sözü, hâlâ hatırlarda yaşamaktadır. General Mac Arthur Kore Savaşı sırasında da Kore- deki Birleşmiş Milletler Kuvwvetlerinin oOKumandanlığını yapmıştır. 1951 yılında Başkan Truman'la savaşın Kuzey Koreye aktarılıp aktarılmaması konusunda çıkan görüş ayrılığı yüzünden emekliye ayrılan yaşlı General, ondan buyana New York'ta yaşıyordu Demirperde — Cezayirde toplanan Asya-Afrika odev- letleri konferansında bir kere daha suyun yüzüne çıkan Komünist Çin-Sovyet Rusya çatışması, Krutçefin şu gün- lerde yapmakta olduğu Macaristan ziyareti yüzünden ye- niden alevlendi. Pekin basını Krutçefi yaylım ateşine tu- tup Sovyet Başbakanını o"Trotsky'cilik" le suçlarken Moskova basını da bütün gücüyle, dünyâyı o savaşa sürüklemekle suçlandırılan Komünist Çin ( idarecilerine yüklenmektedir. İki devlet arasındaki bu son açık çatış- madan sonra, Moskova ile Pekin arasındaki uçurumun artık kapanamayacak şekilde açıldığı anlaşılmaktadır. AKİS/5