10 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

10 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Muammer Erten Konuşma saati Sanayi — Maden Hurdacılığı Anonim Şirketi (o Genel Kurulu bundan İki hafta kadar önce toplanarak (Kendi kendisini fesih kararı aldı. Karara gerekçe olarak da şirketin, kuruluş amaçlarına uygun olarak (çalışmadığı gösterildi. Oysa ortaklığın kuruluş, amacı, kuruluş statüsünün 5. maddesinde de gösterildiği gibi, Türkiyedeki omâdeni hurdaların iktisadi bir şekilde değerlendirilmesini o sağ- AKİS/4 Akisler lamaktır ve şirket yıllardan beri bu amacı gerçekleştire- cek şekilde faaliyet göstermektedir. Sanayi alanında zayıf bir ülke olması sebebiyle Tür- kiyede mâdeni hurdalar gerek yedek parça ve gerekse malzeme bakımından büyük değer taşımaktadır. Hurda- nın değerlendirilmesi iki kısımda mütalâa edilebilir: 1 — Demir ve çelik istihsâl eden işletmelerin izabe ihtiyaçlarının karşılanması, 2 — Piyasanın yedek parça ve malzeme ihtiyaçları- nın karşılanması. İşte Maden Hurdacılık T.A.O, bu iki işi birden yap- makta ve hurdaların spekülatörlerin eline geçmesini ön- lemektedir. Zira Türkiyede tahassül eden hurda, mik- tarı ihtiyacın çok altındadır ve spekülâsyonu (önlemek üzere, devletin mutlaka müdahalesi gerekmektedir. Bu amacı gerçekleştirmek üzere 1955 yılında kurulmuş bu- lunan şirket, İktisadi Devlet (o Teşekküllerinin ( elindeki hurdaları Sanayi Bakanlığı tarafından her üç ayda bir tasdik olunan fiyatlar üzerinden satın almakta ve bun- ları ihtiyaç sahiplerine devretmektedir. Maden Hurdacılığı Anonim Şirketi kuruluşundan bu yana geçen sekiz yıl içinde 200 bin ton civarında hurda maden mübayaa etmiş, bunun 100 bin tonunu Demir Çelik İşletmeleri ile Makine Kimya Endüstirisi Kurumu- na. 100 bin tonunu da yedek parça ve malzeme olarak özel sektöre satmıştır. Bu ise en azından 100 bin tonuk yedek parça ithalinin önlenmesi demektir ki, o böylece sağlanmış bulunan döviz tasarrufu ortadadır. . Şirketin başlıca özelliğini, bilançosunu her yıl karla kapatması teşkil etmektedir. o Sadece 1963 yılı (o içinde sağlanan kâr 3 milyon 78 bin liradır. Ayrıca 8 yıl içinde ortaklarına dağıttığı kâr miktarı ise 28 milyon 500 bin lirayı bulmaktadır. İki hafta önce alınan garip fesih kararından - karar gariptir, çünkü bu rakkamlardan sonra şirketin kuruluş amacına uygun çalışmadığını iddia etmek imkânsızdır - sonra İktisadi Devlet Teşekkülleri bir keşmekeşe cek, ve bu teşekküllerin elinde kalan hurdalar, bir sisteme göre değerlendirilmeden haraç mezat piyasa- ya sürülecektir. Kararın bir diğer garip yönü de, Genel Kurulun fe- sih yetkisini haiz olmayışıdır. Zira 21 Mart 1964 tarihin-