16 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

16 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER, tna bile alınmıştı. - Oysa sonradan rumlar ortaya bir Yunanistana katıl- ma, yani Enosis türküsüyle çıkmışlar ve Kibrisin bağımsızlığını tendi elle- riyle ortadan kaldırmak istemişlerdir. nu Yunanistana katılmak için kulla- nacaklar, böylece bugün 6 kadar bağlı göründükleri Kıbrıs bağımsızlığına da nistanı Kıbrısın bağımsızlığına göstermeye çağırmadan gere Kahirede toplanan imei lider- lerin gerçeği görüp anlamaları için Makariosun bundan bir süre önce İs- ramlarına söylediği sözle- Bilindiği gibi askeri yardım almak için saygı Makarios, na da uygulanması gerektiğini sezecek anlayışı göstersinler. Bir milletara- ası hakkı rum topluluğuna tanıyıp aklın n türk topluluğundan esirgemek, alacağı şey değildir. Üniversite "Bir dokun.. yağmur sabahtan beri durmaksızın devam ediyordu. Saat 12.00'ye gel- diğinde de dinmedi. Üniversite bahçe- sinde toplanan öğrencilerin sayısı bu yüzden, birtürlü, beklenene çıkmadı. Mitingde, ellerinde dövizlerden çok şemsiyeler taşıyan ikiyüze yakın öğ- renci bulunuyordu. Mitingin gerçek a- macı. Üniversite harçlarının beklen- medik bir orana yükseltilmesi sonu- Galo Plazza İnönü ile görüşüyor Müdavele-i gittiği Mısırda Kıbrıs rumlarının son asıl ve kesin amacının Enosis olduğu- nu kendi ağzıyla açıklamıştı Oysa ta- rafsız liderler, Papazın şimdi çaldığı bağımsızlık türküsüne inanarak bütün ağırlıklarını self-detarmination ilkesi nin arkasına koymakta pek büyük bir safdillik etmişlerdir Bu konuda ne kadar aldanmı: olduklarını zaman kendilerine bütün açıklığıyla göstere- ciktir. Bereket versin ki bu liderlerin ço- gu günü geldiği zaman orada Kıb- rıs halkı diye birşey olmadığını an- lamayacak kadar saf değildir. Bugün Kıbrısta destekledikleri self-determi- nation ilkesinin yarın oOAda rumları tarafından Yunanistana katılma i- içn kullanıldığını görünce aynı ilkenin Adadaki türk topluluğu- 12 umulur ki, efkâr cü, öğrencilerin buna karşı çıkmasıy- dı. Üniversite yetkilileri, harçları art- tırmakla, fakültelerdeki müzmin tem belleri "tasfiye" yoluna (gidiyorlardı. Savundukları (ogerçek. Oo Üniversiteye yazılan öğrencilerin (oo yalnızca "oku- ma amacı gütmedikleri" idi. Üniversi- teye kayıtlı öğrencilerin büyük çoğun- luğu, askerlikten kurtulmak, büyük şehirlerde yaşamak, ti da engelliyorlar ve gitgide taşırıyorlardı. Kayıtlar dolu- yor, tıkanıklık artıyordu. Türkiye gi- bi geri ve yoksul kalmış bir ülkede bir Üniversite öğrencisi, devlete aşağı yu karı kırkbin liraya mal olmaktaydı. Nüfus ise gereğinden çok artmaktay- dı. Yapılacak en akla uygun iş, harç- ların arttırılmalıydı. Bu suretle, beda vaya getirilmeğe çalışılan Üniversite öğrenimi durulacak, gerçek öğrenci- leri engelleyici aylak öğrenciler yol- dan çekileceklerdi. Öğrenciler ise karşı tezi savunu- yorlardı : Üniversite yetkilileri yanlış düşünmekteydiler. Bu çeşit bir dav- ranış, bütünüyle Anayasaya da, A- nayasanın getirdiği sosyal adalet an- layışına da aykırıydı. Bu, herşeyden önce, paralı olanın okuması, opara- sız olanın ise okumamaya mahküm e- dilmesi demek oluyordu. Üniversite bahçesinde yağmur al- tında yapılan küçük mitingte de bu tez savunuldu. Gençler "Darülfünu- nun reform yaparak Üniversite olma- haraç mı olduğunu soruyorlardı. Yetkililere gelince... B asının da harçlar konusunda genç- lerin ardında yer alması. oOÜni- versite yetkililerini zor duruma düşür dü. Genel kanı, harçların gereğinden çok arttırıldığı şeklindeydi. Gerçi, dün yanın hiç bir yarinde bu kadar ucu- zuna bir üniversite eğitimi yoktu a- ma, Türkyenin içinde bulunduğu şart lara göre harcların şimdi istenilen orana yükseltilmesi de imkânsız gö- rünüyordu Gençlerin tepkisine ilk ses, İstan- bul Üniversitesi Rektörü Ömer Celâl Saratan geldi. Kendisiyle görüşen bir AKİS muhabirine. Rektör Sarç şun- ları söyledi : — Harçların, arttırılması teşebbüsü Üniversiteden gelmiş değildir. Bu hu- sus 5 Yıllık Kalkınma planında ön- görülmüş bulunmaktadır Büyük Mil- let Meclisi ve Maliye Bakanlığınca bu tedbirin uygulanması talep edilmiştir Mesele Ühiversitelerarası kurulda da görüşülmüş kararlaştırılan esaslara göre yeni harç tarifesi tesbit edilmiş- tir." Rektöre göre harclardan 2 milyon sağlamakta iken yeni tarifeye göre bu rakam 5 milyonun da üstüne çıka- caktır Üniversite gençliği bu açıklamayı da yeterli bulmamaktadır. Gençler için harcların arttırılması halkçı ve demokratik rejimin temeline kundak sokmakatn farksızdır Durumun kor- kulu sonuçlar doğurmasını engelle- yecek âni ve kesin kararlar alınmasın - da sayısız faydalar vardır. AKİS, 16 EKİM 1964