16 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

16 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

nemli yönünü Parti Meclisi seçimleri teşkil etmektedir. Genel Merkezdeki, bugünkü kadrodan pek memnun olmı yan teşkilât mensupları, oylarını, ger- çekten çalışmak isteyenler için kullan- mak temayülündedirler Delegeler istek lerini şöyle formüle (o etmektedirler: "Partizan değil, seçmenine karşı can- dan ve samimi hükümet, dinamik bir Genel Merkez kadrosu..." Dağ fare doğuruyor. ÇGerel Merkez ise kendisine, yönelti- len ve çatısı üzerinde çakmakta olan bu şimşeklere karşı doğrusu pek de kuvvetli değildir. Merkez Yönetim Kurulu tarafından hazırlanarak Parti Meclisinde redakte edilen faaliyet Ta- poru, parti çalışmalarından çok. kümet icraatının bir kritiği miteli ba dedir. Parti çalışmaları İç politika ve İktisadi - sosyal durumdan mü- teşekkil üç bölümlük raporun delege- ler için asıl önemli olan ve Parti Mec- lisinin dolayısıyla Genel Merkezin de li nisbetini gösteren birinci oObö ülmü yuvarlak cümlelerle geçişti- rilmiştir. Bu bölümde uzun uzun. il ve ilçe kongrelerenin geçen yıl ta- mamlanamamış olmasının nedenleri üzerinde durulmakta ve 20-21 Mayıs va gibi kongelerle hiç ilgisi ol- an bazı iç olaylar sebep olarak ileri sürülmektedir Raporda parti ca- lışma olarak gösterilenbilen yegane müspet faaliyet muhtelif tarihlerde İzmir Samsun Bursa Lüleburgaz Kayseri Antalya vee Adanada yanıl- mış olan bölge toplantıları ile oAn- karada iki defa toplanan iller kong- residir. Ayrıca DP devrinde (oHazi- neye intikal etmiş olan CHP malla- rının Anayasa Mahkemsi kararıyla geri alınması da bir Genel Merkez başarısı olarak teşkilâta sunulmakta- dır Birinci bölümün birkaç sayfası da seçimlere ve bu arada CHP nin aldığı oy miktarına ayrılmıştır. Buna göre, 1961 seçimlerinde CHP nin oy oranı yüzde 36,7 iken, bu oran 1963 mahal- li seçimlerinde yüzde 37,4 'e yüksel- miş, 1964 Senato seçimlerinde ise yüz de 41,16 'yı bulmuştur. Seçimler kıs- mında ayrıca Muhalefet çevrelerinin çıkardığı söylentiler üzerinde (o duru- larak, CHP ye oy vermiyen yerlerde yol, köprü yapılmıyacağı, bankaların buralara kredi vermiyeceği, bu yerle- re su getirilmiyeceği yolundaki o il- hamlar kesin olarak yalanlanmakta- dır. Raporun İç politika bölümünde ise maçları beş madde halin- de ifade edilmektedir. Bunlar, bölü- mün başında şöylece (o sıralanmakta- dır: — Atatürk ülkü ve ilkelerini savun- ma — Memlekette siyasi emniyet (o ve huzuru sağlama Partilerarası o münasebetlerde medeni ve seviyeli bir ortam yarat- mak — Anayasada ifade edildiği 27 Mayıs Devriminin amacı olan mokratik ve sosyal hukuk (devletini gerçekleştirmek ve geliştirmek gibi, E- — Demokratik düzen içinde, sos- yal adalet ilkelerine uygun o olarak plânlı iktisadi kalkınmayı ve bunun gerekli kıldığı reformları yapmak ve böylece geleceğin hür, müreffeh ove mesut Türkiyesini teminate bağlamak. Bu bölümde ayrıca CHP nin vâ- dettikleri ve yaptıklarının kısa (o bir panoraması çizildikten sonra (o rejim meselesine temas eğilmekte ve u- rası bir gerçektir ki. milletçe hasreti çekilen, arzulanan ve uğrunda mü- cadele edilen demokratik relim, bü- tün unsur ve müesseseleri ile kurul- muştur" .denilmektedir Raporun en uzun kısmını "İkti- sadi ve sosyal durum" bölümü teşkil etmektedir. Bu bölümde ekonominin ne durumda devralındığı kısaca an- latılmakta ve sonra sırasıyla (o plânlı kalkınma, yıllık uygulama programla- rı, kalkınma hızı. toprak reformu, ta- rım meseleleri, enflâsyon söylentileri, paranın iştira gücü, dış tediye mu- Kemal Satır YURTTA OLUP BİTENLER vazenesi, ortak pazar, sanayi faaliyet- leri, piyasadaki durgunluk, para ve kredi politikası, ihracat, petrol araş- tırmaları gibi konular üzerinde durul maktadır. Daha çok Hükümet icraatı- nın kısa bir kritiği niteliğinde olan bu bölüm objektif bir görüşte kaleme alınmış ve hattâ yer yer Hükümet tenkid bile edilmiştir. Meselâ tasarruf bonoları meselesinin hâlâ bir hâl ça- resine bağlanamamış olması, o sanayi kredilerinin yüksek faizle (o verilmesi sebebiyle amaca hizmet etmediği, bu tenkidlerden bazılarıdır. Raporun bu bölümünde ayrıca, e- gitim ve sağlık konularına da geniş yer verilmiştir. Komisyonlar parti Meclisi Faaliyet (o Raporunun yanı sıra, Genel Merkezdeki ku- rultay hazırlıklarının ağırlık (omerke- zini komisyon çalışmaları teşkil (o et- mektedir. Bu komisyonlardan özellik- le Feyzioğlu, Güneş, Aksal Ecevit ve Baltadan kurulu olan "Ana Dâvalar Komisyonu" çalışmaları CHP nin bun dan sonraki faaliyetlerine bir o yön vermek bakımından son derece önem- lidir. Daha önceki kurultaylarda a- çıklanmış bulunan "İlk Hedefler Be- yannamesi" basın hürriyeti ve ispat hakkı, üniver site muhtariyeti, memur teminatı - Danıştaya müracaat - , serbest sen dika faaliyeti, grev, lokavt, toplu söz- leşme Oo antidemokratik o kanunların kaldırılması gibi vaadler (o gercekleşti- rilmiştir. Şimdi, Partinin bundan son raki hedeflerinin tesbiti gerekmekte- dir. Ancak, komisyon geçen haftanın başlarında kurulmuş olmakla (o bera- ber, yeni hedeflerin tesbiti fikri havil eskidir. Komisyonun görevi, aylardır Parti Meclisi toplantılarında (o olgun- laşmış olan bazı fikirleri metin hali- ne getirmekten ibarattir. o Komisyon Cumartesi Pazar ve Pazartesi günle- ri çalışarak beyannamenin ilk tasla- ganı hazırlamış ve gerekli değişiklik- ler yapılmak üzere Çarşamba günü Parti Meclisine sunmuştur. o Burada kabul edilecek olan metin. Cuma. gü- nü gene aynı maksatla Kurultayda se- çilecek başka bir komisyon tarafından incelenecek ve nihai şeklim Kurultay da alacaktır. CHP nin sosyal adalet anlayışını ve iktisadi görüşünü aksettirecek olan u beyannamede iktisadi kalkınmanın hızlandırılması için bazı tedbirler ile- i sürülmekte Temel Hedefler Revan namesinde bulunan ve şimdi Kalkın- 7