16 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

16 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SOSYAL HAYAT Kurultaylar Kadın Kolları Kurultayı H aftanın başında Pazartesi (o gecesi, Ankarada Kızılırmak caddesindeki bir evin telefonu ısrarla çaldı. Yata- ğından fırlayan evsahibesi, o oldukça tuhaf bir durum karşısında kaldı. Bir dostu, hal ve hatırını soruyor ve er- tesi gün seçimlere girmeyeceğini duy- duğunu, bundan ötürü büyük üzüntü- sünü bildiriyordu. Telefona cevap veren, CHP Kadın Kollan Merkez Yönetim (Kurulunun bir üyesi idi. Telefonu, ise bir Ankara- lı delege ediyordu. Bu, doğrusu, seçim arefesinde, bir adaya yapılabilecek hoş bir şaka değildi. CHP Kadın Kolları Merkez Yöne- tim Kurulu ertesi sabah, Bahçelievler deki Akalın salonunda İkinci oKadın Kurultayını yapacaktı. Delegeler, ge- çen haftanın sonundan itibaren, yur- dun dört bir köşesinden başkente gel- meye ve Karanfil sokaktaki parti bi- nasını doldurmaya başlamışlardı. Te- lefon başındaki aday hem şaşırmıştı hem de canı biraz sıkılmışa benziyordu. Ama kendinden emin görünüyordu: "— Merkez Kadın Kolunun tek bir listesi vardır. Ben de o listedeyim. Kazanırsak, hep beraber, ekip çalış- mamızı devam ettireceğiz Ama Kurul tay başka bir listeye rağbet gösterirse, vazifeyi başka bir ekibe terkedeceğiz" diye cevap verdi. Telefonu kapatırken gülümsüyordu. Yönetim kurulu üyesi, olayı, ertesi sabah diğer arkadaşlarına anlattığın- da, başkalarının da arandığını öğren- di. Demek Sıkı Yönetim yüzünden yir- miiki ay işbaşında kalan CHP Kadın Kolları Kadın Kollan teşkilâtı tarafından tu- tulduğu bilinen Genel Merkeze karşı çıkacak olan listeye, kuruldan birkaç isim alınmak isteniyor ve telefonlarla zemin yoklanıyordu. Aynı taktik Birin ci Kadın Kurultayında da uygulanmış ve o zaman Genel Merkez listesinden birkaç isim çalınabilmişti. Ama oyun bu defa tutmadı. Melâhat Akan. Mu- zaffer Antabelli. Nermin Abadan, Ni- met Burak, Jale Candan, Firuze Ci- milli, Leylâ Cambel, Nebahat Demir- şekilde kurulmuş düzeni bozmamaya kararlı görünüyordu. Yalnız, görevi ica bı sık sık dış memleketlere seyahate çıkan gazeteci Leylâ Çambel çekilmek ne İl Kadın Kolundaki çalışması ile tanınmış olan Şükran Söylemezi aday listesine almıştı. Tüzük üzerinde çalışmalar parti Genel Meclisine seçilecek olan kadın temsilcisi seçiminin Kadın Kurultayının asıl mücadelesini teşkil edeceği düşünülüyor ve ilgiler bu nok tada birleşiyordu. CHP Parti Meclisi aynı gün aynı saatlerde bir toplantı yaptı ve geçen CHP Büyük Kurulta- yında Kurultayca kabul edilmiş olar tüzük tadilâtını yorumlamağa çalıştı. Büyük Kurultayın kabul ettiği 36. maddeye göre. Gençlik ve Kadın Kol- ları teşkilâtlarının tamamlandığı ove kongrelerinin yapıldığı her parti ka- demesinde, bağlı bulundukları'ilçe ve il yönetin kurulları ile Parti Meclisin- de birer tiye ile ilâveten temsil edilir- ler. Bu temsil, ana kademe kongresin- de seçim yolu ile olur. Fakat bu 36. madde birçok şekillerde yorumlanmış ve bazı aksaklıkları görülmüştü. Ka- 26 CHP Kadın Kolları Kurultayı Kadın politikaya girince... AKİS, 16 EKİM 1964