16 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

16 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Uzay Bir gemide üç kişi Bu haftanın başında bütün dünya kamu oyu Pekinden gelecek | ilk Çin atom denemesi haberini beklerken, Moskovadan alınan başka bir haberle karşılaştı. Habere göre. Sovyetler Bir- liği. uzay çalışmalarında bir ileri a- dım daha atarak, ihtiyar dünyanın çev resine, içerisinde üç kişi bulunan "Vos kod - Şafak" adını verdikleri bir ro- ket fırlatmıştı. İçerisinde bir pilot, bir mühendis, bir de doktor taşıyan Şafak, dünyanın çevresinde, her dok- san dakikada bir dönüş yapıyordu. Bu dönüş sırasında dünyaya en çok 107 kilometre yaklaşıyor, en fazla da 409 kilometre uzaklaşıyordu Moskovadan alınan bu haberi, çok geçmeden, bütün dünya televizyonla- rında yayınlanan resimler izledi Sovyetlerin uzaya üç kişi taşıyan bir kapsül fırlattıkları duyulur duyul- maz bütün dünyada çeşitli yorumlar başladı. Bir kere. böylece (o Sovyetler Birliği uzay yarışında Birleşik Ameri- kayla arayı önemli bir şekilde açmış oluyordu. Amerikalılar, içine iki astro- not koyacakları kapsülü, ancak 1965 yılı sonlarında uzaya atmayı düşünü- yorlardı. Oysa şimdi Sovyetler Birliği üç kişilik bir kapsül fırlatmış, böyle- ce Amerikayı çok geride bırakmıştı. Sovyetlerin bu ileri fırlayışı, Sov- yet bilim adamlarının amerikanların şimdiye kadar çözemedikleri bazı güç- lükleri gidermiş olduğunu gösteriyordu. Aşağı yukarı onbeş ton ağırlığında o- lan bu kapsülü fırlatmak için, bir ke- re, çok kuvvetli bir roket yapmış ol- mak lâzımdı, İkincisi, bu kadar büyük bir roketin yeryüzüne dönüşü de ger- çek bir meseleydi. Roketin ağırlığı ço- galdıkça, yeniden atmosfere dönüş de zorlanıyordu. Demek ki, Sovyetler buna da bir çare bulabilmişlerdi. Liderlik sevdası Sovyetlerin uzun bir sessizlikten son- ra yeniden uzay çalışmalarını hız- landırmalarının, nedeni üzerinde de çeşitli yorumlar yapıldı. Bilindiği gibi, Krutçef, bundan bir yıl kadar önce, artık Sovyetler Birliğinin uzaydan çok, yeryüzüyle ilgili olduğunu . söyleyerek aya gitmek isteyenlere başarılar dile- mişti. Bundan sonra Moskovadan alı nan haberler, Sovyetlerin, aya gitmek- ten şimdilik teknik sebeplerden * çok uzay adamlarının sağlığı bakımından vazgeçtiğini gösteriyordu. oOUzun süre uzayda dolaşan astronotlar yeryüzüne dönünce kan basıncı çoğalıyor, kalbin damarlar üzerindeki deneti azalıyordu. Sovyetler bu güçlüğe bir çare bulma- dan aya adam yollamak istemiyorlar- dı. Yorumcuların çoğuna göre, Sovyet- lerin bu defaki denemesinin — başlıca amacı, bu sağlık meselelerine bir kar- şılık bulmaktı. Bu arada dikkati çeken başka bir nokta daha vardı: Sovyetler Birliği tarafsız devletler .1961 yılında Belgrat- ta ilk toplantılarını yaptıkları zaman, seri halinde, çekirdekli bomba dene- melerini yürütmüştü. Uzaya üç kişilik bir kapsül yollaması da. eğer garip bir tesadüf değilse, ikinci Tarafsızlar kon feransının sona erdiği güne rastlıyor- . Üste tarafsız mak üzere olduğu söylenen atom de- nemeleriydi. Anlaşılan, Moskova, her- Fezaya giden üç sovyet kozmonotunun uçuştan az önceki resimleri Fezanın fethinde son gelişme AKİS, 16 EKİM 1964