16 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

16 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER ma Plânına girmiş olan bazı prensip lerin uygulaması hakkında tavsiyeler de bulunulmaktadır. Genel Merkezde faaliyet halinde bulunan bir diğer komisyon da, Kurul- tayda yapılması düşünülen tüzük de- gişiklikleri üzerinde durmaktadır. Ha numa- rar bu kuruluşlara verilecektir. e Ay- rıca ilce ve |l kongrelerinde nisap ve hangi üyelerin oy kullanabilecekleri gi- bi . de yeniden düzenlenmek te, Kurultayca seçilen Haysiyet Diva- nı üyelerinin, müteakip kurultayda ta bir delege olmaları fikri kabul o edil- mektedir. Delege sayısı Ancak, en önemli değişiklik (e teklifi, kurultaya katılacak üye sayısı ile. ilgilidir, 1500 kişinin katıldığı büyük kurultaylarda ciddi meselelerin arka plâna itildiği ve daha çok kulis oyun lan ile uğraşıldığı noktasından hare- ket eden komisyon üyeleri. (o illerden gelen delegelerin sayısını her (serim bölgesinin çıkaracağı parlâmento üye si ile tahdit etmeyi uygun görmüşler - dir. Böylece illerden gelen 'ana kade- me sayısı 600 'e düşmektedir ki bu rakkam, şimdiki delege sayısının yan sı kadardır. Tüzükte yapılacak bir diğer önem li değişiklik de il, ilçe kongereleri ile kurultayların şimdiye kadar olduğu gibi her yıl değil iki yılda bir yapıl- masıdır. Zira tüzüğün bu maddesi e- sasen uygulanamamaktadır. 1950 'den bu yana ondört kurultay top lanması gerekirken, sadece sekiz ku- rultay toplanabilmştir. Ancak parti- rin bu iki yıllık peryotlarda atalete düzmesi de önlenmek istenmiş, bir yıl ilçe bir yıl il kongrelerinin toplanma- sı öngörülmüştür. Tüzük değişiklikleri arasında bir yenilik de yardımcı ka- demeler olan Gençlik Kolları ve Ka- -ın Kolları Genel Başbakanlarının oto- matikman Parti Meclisi üyesi olma- ları hususudur Fiesta.. Merkezde son hafta içinde ku- rulan, fakat birtürlü çalışmaları- na başlımıyan (o bir komisyon. Kasım Gülekin falına bakmaktadır. Kurultay arefelerinde çıkışlar oyağmaktan pek hoşlanan Gülekin tekrar partiye alın ması için Genel Merkeze başvurması üzerine bu yıpranmış şöhretin duru- munu incelemek ve bir kenar taslağı hazırlamak üzere Ferda Güley Teh- sin Bekir Bolto ve Mahmut Hazerden müteşekkil bir komisyon kurulmuştur! 8 Ancak Gülekin talihsizliği, komisyo- nun her üç üyesinin de bu enteresan milletvekilinin Partiye tekrar alınmamasından daha önemli bazı iş- lerde görevli olmalarıdır, Güley Ku- rultay hazırlıkları ile meşguldür, Bal- tanın Üniversite imtihanlarından ba- şım kaşıyacak vakti yoktur, Hazer ise Ana Dâvalar Komisyonuna yardım et- mektedir. Tabii bütün bu meşguliyet- ler arasında üç üyenin bir araya galip Gülekin durumunu görüşmeleri müm kün olmamaktadır.. Esasen parti men- faatleri açısından derhal (o görüşmeyi gerektirecek bir durumda söz konusu değildir. Sabırsızlanan, olsa olsa, Gü- lek ile birkaç yâr-i vefakârıdır ki bu da Gülekin hâlâ. Kurultayda oy top- KasımGülek ağızda eski taam Eski layıp, Parti Meclisine girebileceği hüs nükuruntusundan kurtulamamış oldu- gunu göstermektedir. Zira, bu defaki Kurultayda yapılacak seçim mücade- lesinin en son akla gelecek ismi Gü- lektir. Hattâ bir zamanlar kendisine İnönünün selefi nazarı ile (o bakılan Turhan Feyzioğlu, tekrar parlamağa başlıyan Nihat Erim bile mücadelenin dışında kalacaklardır. Genel oSekre- terliğin ve dolayısiyle Başbakan Yar- dımcılığının bu şartlar altında rakip siz adayı Kemal Satırdır, Ancak, teş- laattan gelen seslere kulak verenler, Genel Merkezle Hükümet arasındaki irtibatın zayıf olduğunu ileri sürerek Başbakan Yardımcılığı ile Genel Sek reterliğin birbirinden ayrılmasını is- temektedirler. Bu görüş Hükümette de benimsendiği takdirde. Satır için iki koltuktan birini seçmek mecburiyeti doğmakta ve ortaya ikinci bir isim çıkmaktadır: Orhan Öztrak!. Ancak ne şimdiki durum ve ne de Parti ile Hükümetin ilgilerinin tamamen kesil mesi demek olan Başbakan Yardım cılığı ile Genel Sekreterliğin ayrılması meseleye kesin bir hâl çaresi (o bula- cak görüşler değildir. Son günlerde ö- zellikle Hükümet üyelerinin ortaya at- tıkları bir fikir Başbakan dımcılığı kurulmasıdır. Böylece terliği uhdesinde bulunduracak, diğer Başbakan yardımcısı ise tamamen Hü. kümet işleri ile ilgilenecektir. Mücadelenin ağırlık merkezi P aşa oynıyan Orhan Öztrak ve Ke- mal Satarın dışında asıl mücadele, Parti Meclisine girmek için yapılmak tadır. 40 kişilik Parti meclisi - Genç- lik ve. Kadın Kolları Genel Başkan- ları ile İnönü bu rakkamın dışındadır - için şimdiden hemen hemen 100 aday mevcuttur. Kendi aralarında grupla- şaarak son derece kesif bir kulis faa- liyetine giresen bu adaylar ileride otu- racakları Bakanlık koltuklarını şimdi- den paylaşmış bulunmaktadırlar Grupların basında Turban Feyzi- oğlu ve takımı gelmektedir. Bu grupun faaliyeti, akıl ve ilim satma -yolunda olmaktadır. Kulaklara fısıldanan, par- lak koltuk vaadlerinden çok ekonomik Ve sosyal görüşlerdir. Fevzioğlu ve ar- kalasları, programlarında büyük bir değişiklik olmadığı takdirde, uç çıkış- lar yapmaktan sakınacaklar ve bol bol sosyal ekonomik nutuklar oatacaklar- dır. Böylece delegeler üzerinde bıra- kılmak istenen tesir, kendilerinin san- dalye için değil, hizmet için görev al- mak istedikleri yönünde olacaktır Fa kat asıl yatırım, bundan sonraki ku- rultaylar için yaranmaktadır. .o Ancak Fevzioğlu ekibinin, hangi taktik de- nenirse denensin. Parti Meclisi için şanslı olduğu söylenemez o zira gerek İbrahim Öktem ve gerek Çelikbaş hat- tâ Emin Paksüt bundan önce Parti Meclisine daima İnönünün tavsiyeleriy- le girmişlerdir Kurultaylardan önce il. başkanlarıyla görüşen İnönü her defa- sında "Hürriyetçilere de oy verirseniz iyi olur" diye bir sinyal vermiş ve Fev- zioğlu ekibi sırf bu yüzden birkaç yüz oy toplıyabilmiştir. Gerçi bu isimlerin hepsi de bakanlık yapmış ve şimdi isim leri az cok duyulur hale gelmiştir ama, ekibin durumu sene de pek parlak de- ğildir. Bu gruptan sadece Feyzioğlu- nun seçileceği kesin olarak söylenebilir. AKİS, 16 EKİM 1964