8 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

8 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

da kurulmuştur. Sahra kablosu oimal eden bu fabriKayı, tüketimin düşük- devam eden i ya Savaşı yıllarında ithalât imkânı ortadan kalkınca, piyasada bazı mallara karşı şiddetli bir talep belirmiş ve bu talep sanayii kamçılamıştır. o Böylece bir o atölye devresi başlamış, 1947 yılına doğru, glob dipleri, duy, iç tesisat anahtar- ları, priz, şalter ve yalıtılmış kordon imâl edilmeğe başlanmıştır. Basit ve ilkel üretim araçları ile ogerçekleşiri len bu imalât, ilk yıllarda teknik bil- gi ve tecrübeden mahrumdur. Fakat elektrik enerjisi tüketimindeki li yükseliş elektrik malzemesi larını da etkilediğinden, rekabet art mış ve kalite tedricen düzelmiştir. Bu gelişme sonucunda atölyeler fab- rika haline gelirken. 1952 yılında ik- tidarın giriştiği liberasyon-serbest it- halât-polltikası obu sanayii çok ağır şekilde sarsmıştır. Fakat devrin ik- tidarı, liberasyonun yarattığı döviz sı- kıntısına fazla tahammül edemeyip, 1958 de kota sistemine geçince, bu sanayi sektörü daha elverişli bir or- tam bulmuş, nihayet 1961'den sonra girilen plânlı kalkınma devri, ogeliş- meyi tahminlerin üstünde bir hıza kavuşturmuştur. Bu sanayi okolunun yılık üretimi 1954 yılında 10 milyon lirayı geçmezken. 1963 yomda 385 mil yon lirayı bulmuş. 1964 yılında ise yüz de 28 oranında bir artışla 469 milyon liraya yükselmiştir. - Memleket ihti- acının yarısını karşılayan bu üreti- min, gelecek yıl memleket ihtiyacı- nın yüzde 60'ına, teşvik tedbirleri a- lındığı takdirde ise beş yıl içinde yüz de 80'e yükseleceği tahmin edilmek- tedir. Henüz montaj sanayii özelliğin- den tamamen kurtulmamış olan ve daha çok piyasa malzemesine yönel- miş olan bu sektörde imalâtın yüzde 10'unu yatırım malremesi teşkil et- mektedir. Kuruluşu tamamlanmış o- lan bir fabrika 1965 başlarında üreti- lât içinde yatıran malzemesinin nı yükselecektir. Bu sektör için Kal- kınma Plânının gösterdiği yön de budur. Bu sanayi dalı elektriğin oendüst riye uygulanması alanında başlangıç halinde olmakla beraber, şimdiden e- lektrik santrallarının tevzi kumanda AKİS, 8 OCAK 1965 Muammer Erten Sanayiciler seviyor ama tablosu ve yalıtılmış iletken ihtiya- cını karşılayacak güce ulaşmıştır. Ge- lişme çok hızlıdır. Bu yüzden herhan gi kesin bir tahlil yapılıncaya kadar bu sanayiin özelliği ve kapsadığı alan değişivermektedir. Meselâ yaygın ale gelen buzdolabı imalâtının ih- tiyacı olan ve ithâl zorunluğu o bulu- nan ekovat motörleri bir yurtiçi talep yaratmış ve bir firma bu motörü Tür kiyede imâl etmek için teşebbüse geç- miştir. Etimesgut yakınlarında ku- İŞ ALEMİ rulan bir fabrika bu yıl içinde ekov- vat motörü imaline bağlayacaktır. Ar- çelikin birkaç ay sonra eline geçeceği halde bu firmaya büyük ölçüde eko vat siparişi bildirilmektedir. Bunun anlamı, bütün gelişen (endüstrilerde olduğu gibi türk elektrik endüstrisin- de de bir tamamlanmaya doğru gidil- ir. Talep belirdikçe yan sanayi doğmakta ve bu gelişme, mallardaki türk malzemesi yüzdesini yükselte- rek, döviz tasarrufunu (arttırmakta dır. Sanayici - ithalâtçı savaşı "Türkiyede özel sanayi yoktur" diyen lerin ve milli bağımsızlığa en bü- yük darbenin özel sektör tarafından vurulduğunu o tekrarlayanların o bir noktada çelişmeye düştükleri, bu ya- zıda verilen rakamlar ve 9 Ocakta ser gilenecek mallarla ortaya (o çıkmıştır. Türkiyede bir özel sanayi vardır. Tekstil, gıda ve motor sanayinden sonra gelmesine rağmen, yüzde yüze yakın özel sermayeye, dayanan elekt rik sanayiinde 1964 yılında varılan 400 milyon lirayı aşkın üretim bunu ispatlamaktadır. Ancak. Türkiyenin milli bağımsızlığına özel sektör tara- fından darbe vurulduğu (O hükmünün tamamen yanlış olduğu da söylene- mez. Yanlış ve hattâ insafsızlık olan bu darbenin sanayici tarafından vu- rulduğunu söylemektir. Milli bağım- sızlığa, milli ekonomiye ve gelişmek- te olan milli sanayie bir darbe vu- rulmaktadır ama bu darbenin geldi- ği cenah, ithalâtçılar cenahıdır. Devletin ileri kademelerinde bu- 1965 ws ŞİİRLİ TAKVİMİ Bütün kitapçılara tevzi edildi ANKARA : MERKEZ NU > ALMANYA : YERLERİ o KIBRIS Ajans - Türk, Ziya Gökalp Cad. 27. Minnetoğlu Kitabevi. Cağaloğlu. Berrenrathersir. 204, Köln-Sülz. Çardak Yayınevi, Lefkoşe (AKİS — 28)