8 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

8 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

RA D RET. Amaç, halka hizmettir! radyolarımızı eleştiren oya- zıları ve özellikle AKİS'in RAD- YO sayfalarını izleyenler, geçen haf ta bütün Türkiye Radyolarında oya- yınlanan "Bizi dinler misiniz?" isimli konuşmaya kulak kabarttıkları (o za- man hafifçe gülümsemekten kendile- rini alamadılar. "Bizi dinler misiniz?", basındaki radyo ile ilgili uyarmalara teşekkür ediyor ve bu arada, bazı e- leştirilerin "kasıtlı" olarak, yapıldığı- nı ima yolu ile anlatmağa çalışıyor- du. Basında Türkiye Radyolarını temsilen ya- hangi basın organının veya radyo eleş tiricisinin mikrofonun oklarına hedef tutulduğu anlaşılamamaktadır. e Yal- nız anlaşılan bir nokta vardır ki o da, ya Radyosu mikrofonunun, yavaş e cevap vermek Oo üzere kullarıldığıdır. TRT idarecilerinin u- nutmamaları gerekir ki, ister özel sek töre ait olsun ister devlete, bir radyo mikrofonu herhangi bir şahsa, ku- ruluşa veya basın organına cevap vermek üzere kullanılamaz. Bir ga- zete veya mecmua, onu satın ala- nın malıdır.-Fakat, hele radyo ver- gisinin vatandaş tarafından ödendiği memleketlerde radyo halkın malıdır ye o radyonun mikrofonu ancak ha- kın menfaatini ilgilendiren konular- da kullanılabilir. Bu arada bir gaze- te veya yazar gerçekten kalkar oda radyoya "kasıtlı" olarak çatarsa, ne olur? Olgun bir radyo idaresinin her- şeyden önce böyle bir konuya dokun- maması gerekir. Fakat radyo idaresi, halkı bu "kasıtlı" eleştiri (o hususun- da aydınlatmayı kendine görev bilir- se, o zaman yapılacak yalnız bir iş vardır : Her iki taraf da bir radyo programında karşıkarşıya gelirler (o ve eşit süreler içinde, halkın önünde, konuyu enine boyuna tartışırlar, bir- birbirinin karşıtı olan odü- şünceleri öğrenmiş olur ve belki so- nuç kesin olarak onun zihninde be- lirir. Ama elbette ki radyoda böyle bir tartışma, ancak halkın menfaa- tini ilgilendirdiği takdirde o yapılma- lıdır. Yoksa radyo idaresi, ne sırf ken dini haklı çıkarmak için karşı tarafa bu hakkı tanıyabilir, ne de sadece AKİS, 1 OCAK 1965 Y O kendisi herhangi bir şekilde (o mikro- fondan yararlanabilir. Günâhlar, sevaplar Radyo idarecilerinin unutmamaları ereken bir nokta da basının de- güne kadar belirttiği hususları (o özet olarak tekrarda fayda (görmektedir. Herhangi bir sebepten ötürü işin içi- ne bir "kasıt" girdiğini sanan dinle- yici, birinci çerçevede belirtilen nok- taları değerlendirerek, hatta TRT den sorarak meselenin içyüzünü öğ- renebilir. İkinci çerçevede de TRT' nin yeni kusurları, hatâları ve gaf- ları açıklanmıştır. Bunun değerlendi- rilmesi sonucunda da her yönden memleketimize faydalı olmasını bek- lediğimiz TRT'nin, işleri ne dereceye kader aksattığı meydana çıkacaktır. TRT, herşeyden önce, bu mem- leketin kültürüne, eğitimine ve zev- kine hitabeden veya hitabetmesi ge- reken bir kuruluştur. Radyo program- larının bu kültürü, eğitimi ve o zevki kendine göre ölçüler içinde geliştir- mesi ve yükseltmesi gerekir. Bu ba- kımdan, TRT gibi bir teşkilatın, her işini en ince ayrıntısına kadar araş- tırması, plânlaması ve oimkânsızlık- ların hepsini değilse bile, çoğunu or- tadan kaldırdıktan sonra ouygulama safhasına geçmesi şarttır. (o Halbuki TRT bu gibi medeni çalışmaları hiçe. saymakta ve her işini gelişigüzel bir şekilde ayarlamağa çalışmaktadır. Bu nun en güzel örneklerinden biri daha geçen gün Ankara Radyosunun bir davranışında ortaya çıkmış ve yepyeni TRT foto nekadar geri bir zihniyetle çalıştığını göstermiştir. Bilindiği gibi, yeni radyo teşkilâ- tının henüz ele alamadığı okonular- dan biri reklâmcılıktır. £ Artık TRT, kendi yağı ile kavrulan bir teşkilât haline geldiği için de radyo ilân ve reklâmlarından alınan ücret tamamen radyo idaresine kalmakta ve eskiden olduğu gibi Maliyeye devredilmemek- tedir. Radyo ilân ve reklâmlarının derhal ele alınması ve bir düzene ko- nulması TRTnin kasasına daha fazla bir gelirin girmesini sağlayacak ve bu şekilde de TRT, uzun bir süreden beri şikâyet ettiği parasızlıktan kurtulabil me için gerekli yollardan biri- ni seçmek gibi olumlu bir adim ata- caktır. Fakat TRT, bugüne kadar bu becerikliliği gösterememiştir. Radyo Bu üne Kadar ne rağmen, hâlâ teşkilâtını kur- mamış, personelin görev ve yet- kilerini belirten yönetmeliklerini ortaya çıkarmamıştır. 2 — Sorumlular, şahsi menfa- atler için ayaklar altına alınan prensipler üzerinde durmamak- tadırlar. Radyo dışında da gö- revleri olanlar TRT'nin önemli yetilerine tâyin edilmekte ve her iki işi birden yürütmelerine göz- yumulmaktadır. 3 — TRT'de tâyinler yapılır- ken ihtisasa önem verilmemiştir 4 — Sekişz ay içinde radyo programlarında en ufak bir iler- leme olmamış ve bu konu üze- rinde hiç durulmamıştır. 5 — Radyoların çeşitli servis- leri, lüzumsuz yere, sayısı bir hayli yüksek elemanla doldurul- muştur. 6 — Program yapabilmek için eski defterler karıştırılmış, yeni diye sunulmak üzere eski prog- ramlardan yararlanılmış 7 — TRT içindeki karışıklık yüzünden dört önemli sahis yer- lerinden ayrılmak zorunda kal mışlardır, 8 RTyi yönetenler yinemi başarısız devirlerdeki şâhıslardır. 9 — Radyolarımız için yöne- tici yetiştirme yoluna gidilme- miştir. 10 — Personel kurslarında ye- terli öğretmen o kulanılmamak- tadır. 11 — TRT, yalnız kendisinin "yenilik" dediği hamlelere baş- lamış ve dolayısıyle aynı dert lerin uzun bir süre devamına yol açmıştır. 12 — Radyolarımızın program servislerine 46 eleman alındığı halde, son derece oönemli kısa dalga yayınlarının özellikle Batı Almanyadaki o işçilerimizle ilgili servisi bir kişi ile olsun takvi- ye edilmemiştir. 3 — Yeni programlar arasın- da, memleketimizin geçirmekte olduğu gelişimle ilgili bir tek sa- | at bile yoktur. 14 — Anadolu il radyolarında, radyoların bulunduğu bölge ile ilgili (oOprogramlar yaymlanma- maktadir. 15 — Bir taraftan sınav açıp. eğitim kurslarında prodüktör yetiştirirken, oOöbür tarafta hiç bir işleme tâbi tutulmadan pro- düktör atamaktadır. 21