8 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

8 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER B. Milletler Çözülme başladı mı? Geride bıraktığımız haftanın son gün lerinde, Güneydoğu Asyanın yara- maz çocuğu Endonezya, bütün dünyaya hiç beklenmedik bir oyun oynayıverdi ve Genel Sekreter U Thant'ın yaptığı bütün çağrılara rağmen, Birleşmiş Mil letlerden çekildiğini açıkladı. Birleş- miş Milletler Teşkilatının yirmi yıla yakın hayatı içinde eşine hiç rastla- nılmamış bu olay herkeste büyük bir endişe uyandırdı. Siyasi yorumcuların çoğu, ister istemez, Birleşmiş Millet- lerin de zamanla Milletler Cemiyetine mi benzeyeceğini, Endonezyanın çekil- mesinin Teşkilâtta bir çözülme baş- langıcı olup olmayacağını tartışmaya başladılar. İşin aslına bakılırsa, Endonezyanın bu davranışı pire için yorgan yakmak- tır, denilebilir. Gerçekten, jakartah i- darecileri Birleşmiş (o Milletlerden çe- kilmeye götüren olay, genç komşusu Malezyanın Güvenlik Konseyine geçici üye seçilmesidir. Bilindiği gibi bu ül- kenin bir ingiliz kuklası olduğunu ileri süren Endonezya, daha kurulduğu gün den başlayarak Malezya Federasyonu- nu tanımamış, tersine bu Federasyonu parçalamak için..silâhlı saldırı da da- hil, her yolu denemiştir. Ancak, arka- sında İngilterenin kuvvetli desteği bu- lunan Malezyayı parçalamak o kadar kolay bir iş olmasa gerektir. Olay üzerine eğilen (yorumcuların büyük çoğunluğu, Endonezyanın Bir- leşmiş Milletlerden çekilmesinin kötü bir geleneğin başlangıcı (o olmamasını dilemektedirler. Bu yorumcuları en faz la korkutan şey, Milletler Cemiyetinin büyük ölçüde üyelerin çekilmesi yü- zünden zayıflamış olmasıdır. Aynı şey Birleşmiş Milletlerin de başına gelirse dünya barışı önemli şekilde sarsılacak tır. Birleşmiş Milletler Andlaşmasında landığı San Francisco Konferansında üyelikten çekilme konusu uzun uzadı ya tartışılmış, fakat sonunda bununla ilgili hiçbir hüküm konulmaması ka- rarlaştırılmıştır. Bununla birlikte Kon- ferans tarafından benimsenen bir yo rumda olağanüstü durumlarda veya Andlaşmanın bir üyece kabul edilme- yen değişiklere uğraması (o halinde ilme hakkının varlığı kabul edil- mektedir. 16 Eyüp Han Yine başta! Endonezya bütün dünya kamu o- yundan gelen baskı karşısında bu kara- rından dönecek midir? Bütün belirti, ler. Başkan Sukarnonun Birleşmiş Mil Sukarno Başı çekti letlere dönmek istemeyeceğini göster- mektedir. Hattâ bazı söylentilere göre. Endonzya zaten Birleşmiş Milletler dı şında olan Komünist Çinle elele ve- rerek, amacı bütün tarafsız ülkeleri bir çatı altında toplamak olan yeni bir teşkilât kurmaya çalışacaktır. bir teşkilâtın o kuruluşunun Amerika kadar Sovyetler Birliğini de ürküteceği açıktır. Bu bakımdan iki büyük ülkenin kuşkusunu çekecek ye- -i bir dünya teşkilâtının kurulması kolay olmasa gerek. Fakat Endonezya bunu yapmasa bile uzun süredir göz diktiği ve Birleşmiş Milletlerin yöneti- minde olduğu için ele geçiremediği Batı Irian'ı artık kendi sınırları içine alma yı deneyebilir. Böyle bir deneme de, hiç şüphe edilmemelidir ki, bütün dün- yayı ateşe atabilecek tehlikeli bir oyun olacaktır. Pakistan Gürültüden sonra Aşağı yukan üç aydır seçim sancılan içinde kıvranan Pakistan, yı- lın ikinci günü Mareşal Eyü anı yeniden başkanlığa getirdi. "Bilindiği gibi, Eyüp Hanın karşısında en mel li rakip olarak Pakistanın kurucu Mehmet Ali Cinnahın kızkardeşi Ba yan Fatma Cinnah bulunuyordu. Cin- nah adına pek güvenen muhalefet par tileri aralarındaki bütün anlaşmazlık- ları bir tarafa bırakarak bu adın ve dokuz maddelik bir seçim programının çevresinde birleşmişlerdi. Bütün Pakis tan halkının da kendileri gibi davrana- cağını sanıyorlardı. Bu bakımdan, E- yüp Hanın başarısı muhalefet partileri için büyük bir sürpriz (olmuştur. O kadar ki. artık sonuç açıkça belli ol- -uğu halde, hâlâ buna inanmak iste- memektedirer. Eyüp Hanın yeniden Başkan seçil- mesi, Pakistanın önümüzdeki altı yı içinde gene kuvvetli bir lider tarafın. dan yönetileceğini göstermektedir. Mu- halefetin bütün gürültülerine rağmen, Pakistan halkı, kuvwvetli idare tarafta- rı olarak belirmiştir. Aslında. (Eyüp Hanın seçimleri kazanmasında ülkede yedi yıldır kurduğu istikrarlı düzenin büyük payı vardır Başkanlık seçimleri arkada kaldık- dan sonra şimdi bütün Pakistandâ bu seçimlerin tartışması yapılmaktadır. Muhalefet partileri halk oyuna saygı göstermeye özellikle dikkat etmekle beraber. Eyüp Hanın halk oyunu ka- AKİS, 8 OCAK 1965