8 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

8 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İŞ ALEMİ lunan bir sorumlu, işin püf noktasını AKİS muhabirine şöyle açıkladı : Sanayici aslında cesur, mü- cadeleci ve çalışkan bir adamdır. Sa Büyük Sanayici ile ithalâtçı menfaat ve ga- ye bakımından da karşıkarşıyadırlar. İthalâtçı, İthâl ettiği malın Türkıye- de imâl edilmesini istemez. Bunun i- çin çeşitli yollara başvurduğu o görül- müştür. Meselâ türk malına güveni sarsmak için ithalâtçının menfi opro- paganda yaptığı, hattâ çürük mal yaparak piyasaya yaydığı o rastlanmış olaylardandır. İthalâtçı pik demirin- den kerpeten yapıp piyasaya (yayar ve bunu ilk kullandığında kırıldığını gören müstehlik basar türk malına küfürü..." Milli sanayiin ithalâtçılar (e eliyle baltalanması sadece bu şekilde olma- hırpalayan bir oyundur. Bu, çeşitli şekillerde Oo yapılmaktadır. Göçmen transferi denilen bir usul s sa- manlarda çok geçerlidir. ii dı- şarıdan Türkiyeye (servetini transfer edecek bir göçmenle anlaşmakta ve bu servet Türkiyeye meselâ elektrik m zemesi, pikap v.s. olarak o sokulma ta, sonra da piyasaya irin tedin Yahut da gümrük memurlarının bilgi- sizliğinden faydalanılarak, yurda sokul hali serbest bir malzeme imi ibi kontrolden geçirilebilmektedir. rük memuruna rüşvet vererek, belir- li sandıkların kontrolünü (sağlamak ve diğer sandıklarla yasak malı sok- mak da ayrı bir yoldur. Çeşitli devlet (o kademelerinde bu lunan sorumlular da, İthalâtçılarla el ele vererek veya bilgisizlik ove heye- cansızlık yüzünden milli sanayii bal- talamaktadırlar. o Bunun en çok gö- rülen örneği, yatırım mallarının te- mininde. Türkiyede imâl edilen bazı malları da ithâl etmektir. Hükümet ve Devlet Plânlama Teşkilâtı, yi imâl edilen malzemenin ithâl kot larına konulmasına en kesin şekilde karşı oldukları halde, 14 umum müdür ve buna yakın kademedeki omemur- lar, sık sık kaçamak yapmakta ve Bakanları, "Beyfendi, yerli malzame kullanırsak yatırımlar gecikecek" "Yer li malzeme çürük" gibi (gerekçelerle yanıltmaktadırlar. enlerde, kota hazırlıkları ile ilgili bir toplantıda, heyecanlı ve ide- alist bir memur, ithalât listelerinin düzenlenmesinde gelişmekte olan ve halen imâlat yapan yeril sanayii ko- rumaktan başka gerekil hedeflere yö Genel Müdürlüğü, İtalyada ufak bir atelye durumunda bulunan Telettra firmasını, çeşitli defalarda 15 milyon liraya yakın sipariş vererek, bir fab rlka haline getirmiştir. Hattâ bu fir- manın imâl etmediği kablolar (o dahi nedense bu firma kanalı ile İngiltere den ithâl ettirilmiştir! PTT nin milli sanayie "hizmetleri" bununla bit- memektedir! Bugüne kadar PTT hat larında hep porselenden mamul izola- tör kullanılırken, porselen o izolatör Yerli malı buz dolapları İsmi başka, cismi başka neltecek bir politikanın izlenmesini istemiş ve Ticaret Bakanlığı osorum- lularından birinin şu cevabı ile kar- şılaşmıştır — Peki, o zaman ithalatçılar ne yapacak?" Devlet çarkının iyi işlememesi yü zünden sanayiin uğradığı (o zararlara dair misaller saymakla bitmeyecek ka dar çoktur. Meselâ Çağçağ hidroelektrik santralinde kullanılan cebri (borular, Türkiyede imal edilebildiği halde, dı- şardan ithâl edilmiştir. Meselâ PTT imâl ediliyor Türkiyede imâl edilmeye başlanınca, bazı "teknik sebepler" ileri sürülerek, bu defa cam izolatör ithali için teşeb- büse geçilmiştir.. Devlet dairelerine dı- şardan malzeme ithali çok tatlı gelmek tedir. Bu işi tatlandıran birçok sebep ten bir tanesi, İthâl İşleminin sonucu olarak Avrupaya ie tetkik o ve davet seyahatleridir. Pençe pençe! Sanayi be Reisi Sabahattin Teo- .Sanayi Bakanı Muammer m Ertenden, soruyu kendisinin ocevap- AKİS, 8 OCAK 1965