8 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

8 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ANONİM ŞİRKETİNDEN: Eikâra ve Hissedarlarımıza sarmağa muktedir olduğu görülen diğer bir fir- maya ihale edilmiş, fakat ihaleyi kaybeden, her yola başvurarak engeller çıkarmış ve sonunda ise Şirketimiz aleyhinde beyanlara, neşriyat ve mesnetsiz iddialara başvurmuştur. Bu konuda, yolsuzluk iddiaları üzerine, Şirketimizin, kurucu ortaklardan Sümerbank ve Karabük'le mensup değişik murakıplar tarafın- dan iki defa uzun .ve esaslı tahkikat yapılmış ve ihalede yolsuzluk ve hususi himaye bulun- mamıştır. Murakıpların ikinci tahkikat raporu, Aralık ayı ortasında ilgili mercilere tevdi edil- miştir. 7 — Şirketimiz, kanun ve milletlerarası anlaşmalarla tesbit edilen hukuki statüsü itiba- riyle, özel sektöre dahil bir müessesedir. İşletme sermayesiyle beraber iki buçuk milyara varan bu tesis Devletimizin iştiraki olmadan yapıla- mayacağı içindir ki, 600 milyonluk sermayemi- zin 306 milyonu birer Devlet müessesesi olan Sümerbank ve Karabük'e tahsis edilmiştir. 9 kişilik idare Meclisimizde bu iki kurucu ortağı- mız 4 âza ile temsil edilmekte olup, bunların iştirak etmeyecekleri bir kararın alınmasına. Esas Mukavelename müsait değildir. Ayrıca, iki murakıptan birisi Sümerbank'a, diğeri Karabük'e mensuptur. Hissedarlar Umumi Heyetinde de Karabük ve Sümerbank, bugünkü günde rey hâkimiyetine sahiptir. O halde, bazılarının iddiası gibi Şirketimiz, Devletin kontrolünden âzâde, "millet parasını israf adan" bir müessese değildir. 8 - Anlaşmalaragöre, kuruluştan itibaren yedi yıl içinde, Karabük ve Sümerbank ellerin- deki hisse senetlerini vatandaşlara intikal etti receklerdir. Şimdiye kadar Türk hususi sektö rüne de 80 milyon liraya yakın hisse satılmıştır Müessesemizin kurulusuna hâkim olan ana fikir. (536) - 19 hisse senetlerimizin hiçbir elde toplanmayarak beşer onar, vatandaşlarımız arasında dağılması ve Ereğli Demir-Çelik tesislerine memur, işçi, çiftçi, evkadını, serbest meslek erbabı,esnaf vs... mümkün mertebe geniş bir vatandaş kitle- sinin 1,200,000 adet hisse senedini aralarında paylaşmak suretiyle sahip olmalarıdır. 9 — Hisse karşılığı olarak ödenmiş bulunan 306 milyon liradan başka, Hükümeti- mizin Şirketimize açtığı kredilerin hepsi, belirli vâdelerde ödenecek borçlardan ibaret olup, ba- ğış mevzuubâhis değildir. Bu kredilerin yekünu 450 Milyon lira raddesinde olup, bunun 8 Mil- yon liralık kısmı müstesna, bakiyesi & 5.75 faize tabidir. 10 — Ereğli Demir-Çelik projesi, 6 se- nedir gelen hükümetlerce ayrı ayrı incelenmiş, tasvip ve muzaharet görmüştür. Anlaşma 1961 senesi başında imzalanmıştır. O tarihten bu ya- na Hükümetlerimiz, Ereğli Demir-Çelik projesi- ni millet ve memleketimizin en mühim ve fay- dalı teşebbüslerinden biri olarak kabul etmiş, desteklemiş, bugünkü 9 98 ikmal raddesine ge- tirmeğe muvaffak olmuşlardır. Milletimize ait bu büyük mili mües- seseyi ve onun temsil ve ifade eylediği büyük kalkınma o hamlesini yersiz ve mesnetsiz iddia ve şayialarla tahribe girişenler Adliyeye verilecek, iddiatarını isbata ve isbat edemezlerse ika eyle- likleri maddi ve manevi zararları tazmine davet olunacaklardır. Derin Saygılarımızla, EREĞLİ DEMİR VE ÇELİK FABRİKALARI TÜRK ANONİM ŞİRKETİ