8 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

8 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TİYATRO Ankara Sanat Kurulu toplanıyor Milli Eğitim Bakanlığının, geçen yaz İstanbulda toplanan 1. Müzik ve Sahne Sanatları. Danışma Kurulunun aldığı kararlaarı uygulamak ve inceleme sini istediği konularda Bakanlığa mü- talâasını bildirmek üzere, daimi bir Sanat Kurulu kurmağa karar verdiği bilinmekte idi. Milli Eğitim Bakanı Dr. İbrahim Öktem, iki ay kadar önce bu daimi Sa nat Kurulunda üye olarak çalışacak sanat adamlarını seçmiş ve birer mek tupla durumu kendilerine bildirmiş bu lunuyordu. Şimdi Kurul üyeleri, ikin- ci bir mektupla, 11 Ocak pazartesi gü- nü saat 10'da ilk toplantıya çağırıl- maktadırlar. Toplantı Devlet Konser- vatuvarında yapılacak ve üç gün süre- cektir. Daimi Sanat kurulunun ilk toplan - tısında görüşülecek meseleler arasında çalışma usülünün tesbiti ve Danışma Kurulunun bu yaz aldığı kararlarla kabul ettiği önergelerin, önem sırasına göre incelenmeleri yer (almaktadır. Bundan başka, Bakanlık, iki önemli konuyu da daimi Sanat Kurulunun ele almasını islemektedir. Bunlardan biri Devlet Konservatuvan ile ilgili prob- lemlerdir, öbürü de bir Devlet Sanat ödülünün kurulmasıdır. Pazartesi günü toplanacak Sanat Kurulunun yalnız Müzik ve Sahne Sanatlarıyla uğraşacağı, plâstik sanat- ların ayrı bir kurula verileceği veya Güzel Sanatlar Akademisi bünyesi için de mütalâa edileceği sanılmaktadır. Öğrendiğimize göre, toplanacak Sa- nat Kurulu otuz üyeden meydana gel- mektedir ve, tahmin edildiğine göre de, konu itibariyle birkaç ihtisas ko- misyonuna ayrılacaktır. Kurula kim- nınmış sanat adamlarının Kurulda yer aldıkları söylenmektedir. Bunlar ara- sında şu kimseler de vardır: İstanbul- dan: Muhsin Ertuğrul, Cemal Reşit Rey, Aydın Gün. Yıldız Kenter, Nüvit Özdoğru, Tunç Yalman v.s. Ankara- dan: Adnan Saygun ,Ulvi Cemal Erkin, Necil Kâzım Akses, Nevit Kodallı. Mü kerrem Berk, Bedrettin Tuncel, Refik Ahmet Sevengil, İrfan Şahinbaş. Cü- neyt Gökçer, Lütfi Ay, Metin And, İl- han Usmanbaş. Faruk Güvenç, Gülte- kin Oransay, İhsan Şimşek Refik E- ren, Muammer Sun, ii Özakman, Özdemir o Nutku 30 M7i Piyes gördüm Arena Tiyatrosunda "Caroline Kayboldu" Bulana mükâfat var! Oyun: "Caroline Kayboldu", ("Caroline a disparu" Yazanlar : Jean Mağ - Andre Haguet. Çeviren : Aygen Törü : Arena Tiyatrosu üyenbuD. Sahneye koyan. : Erol Dekor : Atilla Öztat. Konu : İki fransız yazar başbaşa vermişler, "biri dört, öbürü yedi yıl- dır Paris salhnelerinde oynanıp duran Çukulata Sevgilim ile Bocing-Boeing i tahtlarından indirelim artık" demişler ve sarılmışlar kaleme. Oyunun bütün vakası şu sorunun cevabından çıkıyor: "Bir gençkız, sabaha karşı, elinde ayakkabıları eve dönerse ne olur?" Ne olacak: bizde olsa kızılca kı- yamet kopar, Pariste kızın talipleri sökün etmiye başlar. Başlıyor da... Üs- telik kız annesine, bir hayli içtikten sonra, kim olduğunu hatırlıyamadığı bir delikanlı ile önce bir otomobil gezintisi, sonra da orman safası yaptı- ğını ve - dantel tuvaleti yırtılmış, güzel yüzü yara bere içinde kalmış ol- duğuna göre de - olanların olduğunu itiraf ettiği halde... Kızın oldukça yüklü bir drahoması olduğunu bilen, güzelliğine de abayı yakan eni. bir baronun aptal oğluyla zıpır bir teksaslı milyonerzade, suçu (o yükleni ailenin namusunu temizlemeğe çoktan razıdırlar. Gelgelelim kız bütün bunları, sevdiği, annesinin de eski bir aile düşmanlığı güderek adını bile andırmadığı Olivier ile evlenebilmek için uydurmuştur. Uydurduğu hikâye işleri arapsaçına çevirmekten başka sonuç vermez, ama gençler inatçı val- dehanımı yola getirmenin de yolunu bulurlar... Oynıyanlar : Uğur Başaran (Colette, ee Haldun Ergüvenç (Baba). Tuncay Erenay (Christian. birader bey), A; Dinmez (Caroline), Ali Ya- laz (Kumarbaz Baron), Orhan Alkın (Olivien, Suzan Uztan (İspanyol hiz- metçi), Râna Cabbar (Mike), Melih Lâçinkaya (Alık Baroncuk) v.s. Beğendiğim Nice zamandır sahnede görülmeyen Oove bir hayli zayıf- lamış olan - Uğur Başaranla Aysel Dinmezin tatlı, rahat oyunlarıyla Pa- risli ana ile kıza kazandırdıkları zarif, sevimli yüzler. Baron Reps'de Ali Yalazın, başarılı bir kompozisyon içinde, çizdiği inandırıcı tip. Aptal oğ- lunda Melih Lâçinkayanın, gürültücü Mike'da Râna Cabbarın, bu renkli kişilerin özelliklerine pek uygun düşen, itinalı ve sevimli oyunları. Orhan anın, güzel sesini ve biçimli fiziğini değerlendiren ölçülü, çekici Olivier- si. Suzan Uztanın, küçücük bir role, ispanyolca konuşmaları iyi değerlen- diren kıvrak, ifadeli bir oyunla kazandırdığı renklilik. Beğenemediğim : Biyoloji bilgini Baba Jean-Marie'de Haldun Ergil- vençin, yaşma ve mizacına hiç uymadığı için, sönük kalan o oyunu e Biraz aceleye geldiği, özellikle son perdede - ıkartma" ların yi ayarlanmaması yüzünden belki - aksiyonun biraz aksadığı hissedilmek- ie beraber, Zevkle seyredilen ve bol bol gülünen bir o Lütfi AY AKİS, 8 OCAK 1965