15 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

15 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER sonunda Cumartesi günü bir basın top lantısı yapan İçişleri Bakam (İsmail Hakkı Akdoğan, Hükümet içinde geçen mahrem işleri açıklıyarak Dörtlü Ko- mitenin kendisi olmadan bir karar a- lamıyacağını iddia etmiş. Komitenin a- zil kararnamesini ve tasarıyı Bakanlar Kuruluna geri vermesini anlıyamadı- ğını ileri sürmüştü Muhalifleri yanal için icad e- dilen TRT meselesinin oKoalisyonda ne kadar geniş bir çatlak açtığı, Ak- doğanın bu basın toplantısında hiç lü- zum yokken sarfettiği şu sözle ortaya çıkmıştır: "— Bizi Koalisyon dışında bırak- mak iddialarına gelince, bu görev Baş- vekile düşer. Bizim dışarıda kalmamız için Başvekil istifa eder. Hükümet dü- er... Memleketin uğraştığı en iri mesele haline getirilen TRT hakkında, o Cu- martesi günü Koalisyon sorumlularının yaptıkları tek açıklama bundan ibaret kalmamıştır. Aynı gün Anadolu turne- sine devam etmekte olan Bölükbaşı da Kütahyanın Gediz ilçesinde bir konuş- ma yapmış. Dörtlü Komitenin aldığı kararın. Koalisyon Protokolünü ihlâl ettiğini. MP dışındaki koalisyon parti lerinin söze sadakat ve dürüstlük esas larına uymadıklarını iddia etmiş, bir de tehdit savurarak: "— Yeni Hükümetteki davranışları mızın bir gün millete açıklanması bize ancak şeref verir.." demiştir. Katıldığı gizli (o toplantıları kendi menfaatine göre tahrif ederek açıkla- mak hususunda şöhret yapmış olan Bölükbaşının bu tehdidi herhalde or- taklarını epey korkutmuş olmalıdır. Bölükbaşı Gedizde yaptığı konuşmada. MP'nin koalisyondan ancak Hüküme- tin istifası ile ayrılabileceğini ima et- miş, bu şekilde bir yolla MP'siz hükü- met kurulması fikrinin ise CHP tara- fından tavsiye edildiğini iddia ederek, AP'yi seçmenlerinin karşısında sars- mak istemiştir. Geçen haftanın sonunda Cumartesi günü TRT ile ilgili bir başka açıklama da Adalet Bakanı İrfan Baran tarafın dan yapılmıştır. Bu "önemli" mesele ile ilgili bir basın toplantısı düzenle- yen Baran, Bölükbaşının oEmirdağda savurduğu, "bir gün uyandığınız za- man kızılları tepenizde görürseniz, şaş- mayın" iddiasının vahim bir nitelik taşıdığını, TRT hakkındaki bütün id- dialarla birlikte bu iddianın da tahki- rültülerin adalet tarafından incelene- ceğini söylemiştir. Baran, sorulan bir soruya cevap olarak da, iddialar mes- 8 Osman Bölükbaşı — Memduh Erdemir Benzeyenler buluşurlar netsiz kalırsa, iddia sahipleri hakkın- da -yani Bölükbaşı hakkında- dava a- çılacağını açıkça ifade etmiştir. Tabii bu söz, hele MP'nin baş rakibi CKMP' nin bir mebusu tarafından söylenildiği için Bölükbaşının -ve maiyetinin- ka- nını beynine sıcratmıştır. MP Genel Sekreter Yardımcısı oMemduh Erde- mirin -muhtemelen Bölükbaşının dik- te ettiği-, garip (o telgrafları günaşırı Başbakana göndermesi bundan sonra- ki gelişmedir. Erdemir bu telgrafların- da. "Türkiyede Başbakan olmadığını, Dördüncü Koalisyonun MP dışındaki mensuplarının İnönünün evini bir zi- yaretgah haline getirdiklerini" iddia etmiş. Barana cevap olarak da Bölük başı hakkında tahkikat açılırsa aynı mealde bir konuşma yapmış olan Ali- hakkında da tahkikat açılması ge- rektiğini ileri sürmüştür. İş daha da karışıyor Haftarun başında Salı günü, TRT hakkında araştırma açılması için Ataöv tarafından verilen önergenin görüşmeleri Mecliste bu başladı. Anyasaya aykırı olduğu için Anayasa Komisyonuna sevkedilen, fa- kat Koalisyon milletvekillerinin akla durgunluk, İçtüzüğe (baygınlık verici oyunlarıyla değiştirilerek "Anayasaya uygundur" mütaleası ile Meclise iade edilen önerge üzerindeki (o görüşmeler kısır çekişmelerin örneği oldu. Nere- sinden ele alınsa fos çıkan mesele, Sa- lı günü yapılan görüşmelerle daha da karışık bir şekle girdi. Önce, CHP'nin “zırt-zırt kürsücü"sü Çoşkun Kırca bir önergeyle ortaya fırladı, tabu ve mutan veçhile önergesi (reddedildi. Herkes dehşetengiz rakibe bir defa daha gül- ü. Arkadan CHP Grupu adına konu- an Turhan Feyzioğlu ve Bülent E- cevit üzerinde araştırma açılması is- tenilen konu hakkında Adalet meka- nizmasının harekete geçtiğini, bu ba- kımdan Meclis tarafından ayrı bir he- yet kurulmasının adalet üzerinde si- yasi etki yaratacağını ve Anayasaya aykırı olacağını izah ettiler. Ancak, TRT meselesini, getirdikleri bu nokta- da bırakırlarsa seçmen önünde düşe- cekleri durumdan başka endişe tanı- mayan İktidar kanatları araştırma ko- misyonu kurulması isteğinde dayattı- lar, görüşmelere son verilmesi hakkın daki önergeleri reddettiler. Bu arada ilgi çekici olaylar geçti. Osman Bölük- başı. Başbakanın isteği üzerine TRT konusunun Adalet Bakanlığı tarafın- dan Adliyeye intikalini şu şekilde ta- nımladı: — Nedense, son zamanlarda bu meseleyi Savcılığa intikal oettirmek hukuki bir icap sayıldı. Ben bu gara- bet üzerinde durmıyacağım!" Radyodakilerin komünist oldukları- nı rahatça söyleyen ve bunda bir ga- rabet görmeyen MP lideri, tahkikat açılınca, nedense, hayrete düştü ve A- taövUn önergesinin Anayasa Komisyo nuna şevki için -kendisinin de o za- man lehte oy verdiği- karar hakkında da şu tâbiri kullandı: "Hile-i şeriye!", Bölükbaşının kullandığı bu tabirleri rahatlıkla ve müdahale etmeden karşı- AKİS, 15 MAYIS 1965