15 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

15 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

nup neyi lüks telâkki etmemiz gerek- tiği fazla konuşulmadı ama bir husus nın bu şirin körfezi üzerinde de bütün kuvvetiyle esti. Başbakan Suat Hayri Ürgüplünün ta kendisi damarlarımız- daki kanı ortaya koyarak "Bu kanı taşıdıkça ister yardım alalım, ister almayalım biz kendi gücümüzle, ken- di imanımızla yaratacağız" deyince al- kışlar ve tezahürat daha da arttı. Bu artık bir dostun bir dostuna, bir müt- tefikin bir müttefikine serzenişi değil, milletçe Amerikaya karşı duyulan hid- detin bir if adesiydi. Gerçi Türkiyedeki Amerikan Aske- ri Yardım Heyeti Deniz Grupu Başka- nı Tuğamiral Dempsey de Başbakan, Yardımcısı Demirel, Milli Savunma Ba kanı ve diğer bazı Bakanlar, Genel Kurmayı Başkanı Orgeneral Sunay, bü- tün Kuwet Komutanları ile beraber törende hazır bulunuyordu ama mem- leketimizde memleketine karşı belirmiş olan hisleri iyi anladı mı, anlamadı mı belli olmadı. Türk tezgahlarında yapılan iki ge- minin denize indirilmesi dolayısıyla tertiplenen toplantının devam ettiği sırada Londrada, Cumhuriyet Hükü- metinin Dışişleri (Bakanı Hasan Işık Amerikanın 1 numaralı Dışişleri Ba- kanı Yardımcısı George Ball ile görü- şüyordu. Ball, Senatör. o Fullbright'ın "Japon Basını bizüm Vietnam politika- mızı niçin desteklemiyor" sorusuna "Japonyada komünistler Basının kilit mevkilerini ele geçirmişlerdir de, on- dan" cevabını veren adamdır, Halbuki bir insaf sahibinin bu so- ruya vereceği cevap ancak şu olabilir- di: "Bizim Vietnam politikamızın des- teklenecek bir tarafı mı vardır ki?" Ama milletlerin hislerini anlamaya çalışacak yerde her yerde bir komü- nist umacı görmek ve göstermeye ça- lışmak elbette ki -elverişli olmasa da- kolay bir davranıştır. Gözler NATO'da Bu iki hadise, Türkiyede İsmet İnö- nünün bir basın toplantısı yapma- sının ve Londrada NATO konferansı- YURTTA. OLUP BİTENLER nın açılmasının tam arasında cereyan etti. C.H.P. Genel Başkanı basın top- lantısını, gerçek dorst bazı yabancı çevrelerde esen endişe havası üzerine tertipledi. Bunlar Ürgüplü Hüküme- tinin sözcüsü Işığın sesinin Londrada gerçek bir kuvvet teşkil etmemesinden korkuyorlardı. İnönü ağırlığını koydu ve basın toplantısında Işığın sesinin ürkiyenin sesi olduğunu söyledi. Kıb rıs buhranı NATO'nun doğu kanadına mensup iki devlet arasında itimat buh- ranıydı. Bu buhranın halledilmesi için NATO'ya bütün olarak ciddi görevler düşüyordu. İnönü bunları söyledi De- meç, sahiden, Londradaki NATO tem- silcileri üzerinde etki yaptı. Londrada hava, Kıbrıs buhranının bir an evvel bir sonuca vardırılması- nın gerektiği havasıdır. Buna, başta Amerika Türkiye ile Yunanistan ve herkes müttefiktir. Amerika canı sık- kın haldedir. Üstelik Kıbrıs, Amerika- nın nazarında toplantının da en önem- li meselesi değildir. Ball, Vietnam poli tikası konusunda müttefiklerinden bir Dilinin altındaki: AKİS, 15 MAYIS 1965 Muhalefet lideri İnönünün basın toplantısı "NATO'nun kararını bekliyoruz”