15 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

15 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Tıp Fakültesinin öğretim şeklinden şi- kâyetler artmıştı. O halde bir "reor- "reorganizasyon" taslağı hazırlattı. Buna göre, bazı klinikler birleşiyor ve bu arada Konuralpin ba- şında bulunduğu İkinci Cerrahi de Ça- pa Cerrahi Kliniği içinde kabul edile- rek, başına Prof. Şinasi Erel getirili- yordu. Ayrıca Cihat Abaoğlu, Bedii Gorbon, Osman Barlas, Kâzım Dağ- yolu, Sabahattin Kerimol gibi, kürsü- leri kendilerine (o terketmedikleri için "isyancı" olarak kabul edilen öğretim üyeleri kliniklerin başından uzaklaş- tırılıyordu. Nitekim lâğvedilip yeniden ihdas edilen kürsülerin başına, Egeli ve Gürkanın dışında ,fakat ya 14'ler- den, ya da aynı kliniğe mensup öğre- tim üyeleri getirildi. Böylece ,147'lerce mesele kapanmış oluyordu. Yeni bir Tıp Fakültesi Fakat, kürsüsüz bırakılan Halit Ziya Konuralp mücadeleden vazgeçme- di. Kürsüler 21 Mart 1963 tarihinde lağvedilmişti. 22 Mart 1963 tarihinde ise Halit Ziya Konuralpin hazırladığı lâyiha Danıştayın 8. Dairesinin elinde bulunuyordu. Aynı yılın Haziran ayın- da Danıştay 2. Cerrahi oKürsüsünün lağvı hakkında tehir-i icra kararı aldı. Ancak ne Rektörlük, ne de Dekanlık, Danıştayın bu kararını uyguladı. Bu- nun üzerine Halit Ziya Konuralp du- rumu hem Danıştaya, hem de İstanbul Savcılığına bildirdi. Savcılık, işi Rek- törlüğe intikal ettirdi. (Rektörlük de Hukuk Fakültesi profesörlerinden Hıf- zı Timuru, durumu tetkik için görev- lendirdi. Öte yandan, Halit Ziya Konuralpin Tıp Fakültesi ile ilgisi hemen hemen kesilmiş gibiydi. Ne kendisine ders ve- riliyor, ne de öğrenci yollanıyordu. Ko- nuralp adeta 2045 lira tutan tam ma- aşı ile emekliye sevkedilmişti. Bu arada Konuralp, bir süre için Amerika ya gitti. O Amerikada iken, E- geli (oDanıştay nezdinde, 2. Cerrahi Kliniği hakkındaki kararı düzelttir- mek için her türlü teşebbüste bulun- du. Egeli kararı düzelttirmek için uğraşadursun. Danıştay 14 1964'de 2. Cerrahi Kliniğinin -lağ- vı hakkında verilen kararı iptal etti. Bu iptal işleminden sonra Halit Ziya Konuralp için ayrı bir mücadele saf- hası basladı. Egeli Nuh diyor peygam- ber demiyor 2 Cerrahi hakkında ve- rilen kararı bir türlü hazmedemiyordu. Konuralp, Danıştayın kararını uy- gulatmak için gerek Rektörlük ve ge- rekse Senato nezdinde uğraşadursun, Egeli, Tıp Fakültesi içinde kolları sı- 14 vayarak, kararı uygulatmamak için elinden geleni yaptı, önce, tatbikat kürsüleri kurulup 2. Cerrahi Kliniği- nin de bu tatbikat kürsüleri içinde mütalea edilmesi teklif edildi, fakat bu teklif Fakülte Meclisince reddedil- di- Fakülte Meclisi bu kararı redde- derken, bir komisyon kurdu. Bedii Gor bon, Ekrem Kadri Onat, Meliha Ter- Halit Ziya Konuralp Fikr-i takip zıoğlu, Safa Karatay, Kâzım Arsandan müteşekkil bu komisyon (Danıştayın kararını tetkikle görevlendirildi. Ko- misyon, Danıştayın kararının uygulan- masıyla durumun o düzeltilmesi için Tıp Fakültesi içinde yeni bir fakülte kurulmasını teklif etti. Böylece hem iç ihtilâflarda bir neticeye varılacak, hem de sen - ben kavgası bir dereceye kadar durdurulacak ve daha çok öğ- renci tıp öğrenimi yapabilecekti. Fa- külte Meclisi de bu düşüncelerden ha- reket ederek Komisyonun teklifini it- tifakla kabul etti ve ayrıca, yeni bir fakültenin nasıl ve ne şekilde kurula- cağını tesbit için yeni bir komisyon aha kurdu. Bu komisyon halen ça- lışmalarını bitirmemiştir. Komisyonun hazırlayacağı rapora ve statüye göre yeni Tıp Fakültesinin kurulması için teşebbüse geçilecektir. Konuralpin zaferi Yeni bir Tıp Fakültesi kurulması için çalışmalar yapılırken, Egeli, Fakül- te Meclisinin temayülüne rağmen. 2. Cerrahi Kliniği hakkındaki Danıştay kararını uygulamamakta ısrar ediyordu İkinci bir Tıp Fakültesi kurulmasına karar veren komisyon "Danıştay ka- rar uygulanmalıdır" dediğinden, olay her Fakülte Meclisi toplantısının gün- deminde bulunmakta, fakat müzake- maddesini mutlaka "gelen evrak" ko- nusu işgal etmekte, en sona da 2. Cer- rahi hakkındaki Danıştay kararı alın- maktaydı. Egeli böylece, Danıştayın kararının müzakeresini 8 Mayıs Cumartesiye ka- dar uzatabildi. 8 Mayıs Cumartesi gü- nü toplanan Fakülte Meclisinde de müzakere geri bırakılmak de, öğretim üyelerinin "Bu artık, Tıp Fakültesinin haysiyet ve şerefi ile il- gilidir, diye diretmeleri üzerine saat 13 sıra- larında müzakere açılabildi. Bu görüşmeler sırasında en güzel konuşmayı Doçent Ali Uras yaptı ve 2. Cerrahi Kliniğinin bugün içinde bulunduğu içler acısı durumu anlattı. Fakülte Meclisinde çoğunluk Danış - tayın, kararının uygulanmasıyla 2. Cer rahi Kliniğinin yeniden ihdasını iste- di. Uras gibi daha birçok öğretim ü- yesi bu kararın lehinde konuşma yap tılar. Ancak Egeli, bütün bu konuşma- lara karşı Fakülte Meclisinden mut- laka aleyhte bir karar çıkmasını isti- yor ve bu tarzda konuşmalar yapıyor- du.. Egeliye yakın bâzı öğretim üyele- tak verilmesi teklifinde bulundular, fakat bu iki teklif de rağbet bulmadı. Ni oylamaya geçildiğinde 2. Cerrahi hakkındaki Danıştay kararı- nın uygulanması -yâni Konuralpe kür süsünün ve kliniğinin iadesi- 61 oyla kabul edildi. Konuralp mücadelesini zaferle bitir mistir. Ancak, Tıp Fakültesi içindeki kaynaşmanın bununla son bulacağını söylemeğe imkân yoktur. En iyi çözüm tarzı olarak ileri sürülen "İki Fakülte" formülünün uygulanmasına geçilirken daha birçok önemli olayların cereyan etmesi beklenmektedir. AKİS, 15 MAYIS 1963