6 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

6 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İHSAN GÜRSAN: Sosyalizm aleyh- tarı AP'nin iktisadi politikasının baş tatbikatçılarından o değişmezi Maliye Bakanı İhsan Gürsanın en beğendiği yabancı yazar, John Ste- inbeck'tir. Gürsan, Dördüncü Koa- lisyonda, Türkiyenin ilk bütçesiz Maliye Bakanı sıfatını kazanmıştır. Yani bu politikacının hayatının te- zatlarla dolu olduğunu söylemek mübalâğa sayılmamalıdır. Dördün- cü Koalisyonun mutlaka değişecek Bakanlarından biri olarak gösteri- len Gürsan, bir tezat daha yaratarak, yerlerini mu- hafaza eden bir-iki Bakan arasına katılmıştır. 1903'te (o İstanbulda doğan İhsan Gürsan, 1926'da Mülkiyeyi bitirmiş ve Maliye, (Bakanlığında meslek hayatına başlamıştır. Çeşitli genel müdürlüklerde, bu arada- Tariş ve Zirai Donatım Kurumunun başında bulunmuştur. Politikaya 1961'de atılmış ve AP'den İzmir milletvekili seçilmiştir. Ticaret Bakanlığı yap- tığı Birinci" Koalisyon yıkılınca AP'den istifa etmiş, sonra yine oraya dönmüştür. CİHAT BİLGEHAN: Türkiyede, hem Milli Eğitim Bakanlığı yapan ve hem de partisini ve kendisini yıp- ratmıyan ve hattâ bir seçimde par- tisine oy bile kazandıran tek politi- kacı olarak Cihat Bilgehan gösteri- lebilir. Bilgehan bu güç işi, hem de Milli Eğitim hakkında hiçbir bilgi- ye sahip olmadan, başaracak dere- cede zeki ve suples sahibi bir kim- sedir. Milli Eğitim Bakanlığı yaptı- ğı sıralarda bile, dost muhitlerinde, "Yahu, ben Milli Eğitimden anla- iye konuşan Bilgehan, bu tevazuunu kendi lehine bir unsur olarak kullanmayı çok iyi bilmek- tedir. Bilgehan, Bakanlığı sırasında, seçimlere kadar herhangi bir polemiğe girmekten kesin şekilde ka- şınmış, seçim arefesinde -herhalde bilerek- Tek Ders meselesini yaratmış ve 10 Ekime birkaç gün kala öğrencilere bir üst sınıfa devam hakkı tanıyarak, çok sayıda öğrenci velisinin oyunu partisine oçelmiştir. Belki bu, Milli Eğitim açısından zararlı olmuştur ama, AP'liler parti açısından bu büyült başarıyı öve öve bitirememektedirler. Bilgehan en büyük kurnaz- lığı, yeni Hükümet kurulurken Milli Eğitim Bakan- lığını kabul etmemekle göstermiştir. Böylece, bu iş- ten de kazasız belâsız kurtuluvermiştir. Keskinde do- gan ve bugün 42 yaşında bulunan Bilgehanın asıl mesleği avukatlıktır. mam 6 Kasım 1965 AHMET TOPALOĞLU: Gençliğinde cirit atmasını pek sevdiğini söyle- yen Milli Savunma Bakanı Ahmet Topaloğlu, Meclis koridorlarında AKİS mühabiriyle yaptığı görüşme- de, ısrarla şöyle dedi: "Ben toprak ağası değilim!.." Babası Kadirlinin sayılı toprak ağalarından olan Topaloğlu, kendi ifadesiyle, "mekteplerini hep birin- ci geçmiş", 1940 yılında Siyasal Bi- giler Fakültesinden mezun olmuş- tur. İçişleri Bakanlığının çeşitli ka- demelerinde -ve bilhassa Emniyet branşında- çalış- tıktan sonra, uzun yıllar yöneticilik yapan -polis müdürlüklerinde- Topaloğlu, 1954'de, Adanalı toprak ağalarının desteğiyle DP listesinden milletvekili se- çilmiştir. 1957'de çok umut bağladığı seçimleri kay- beden Topaloğlunu 27 Mayıs İhtilâli Hatay Valisi olarak yakalamış ve Balmumcunun gözde sakinleri arasına sokmuştur. 1961'de AP Adana listesinden tekrar milletvekili seçilen Topaloğlu, Birinci Koalis- yon Hükümetinde İçişleri Bakanlığı görevinde bu- lunmuş, Dördüncü Koalisyonda da Gümrük ve Tekel Bakanlığının başına getirilmiştir. Bu Bakanlık kol- tuğuna oturan Topaloğlu, sigara tiryakiliğini puro tiryakiliğine çevirmiştir. MACİT ZEREN: Ticaret Bakanı Maicit Zeren, Kabinenin, spor kıya- fet giymeyi en çok seven Bakamdır. Bu yüzden Zereni umulmadık yerde görenler, karşılarındaki şahsın De- mirel Hükümetinin Ticaret Bakam olup olmadığında tereddüt etmeme- lidirler. İçkilerden şarabı çok se-. ven, fakat çok az içen Zeren, siga- rayı sadece keyifli olduğu zaman- larda içer. Yemek ayırdetmez. 44 yaşında olan Zeren, İstanbul İkti- sat Fakültesi mezunudur. Politika- ya 26 yaşında başlamış ve Amasya DP İl Yönetim Kurulunda görev almıştır. Bundan sonra, 1952-54 yıl- ları arasında Amasya Belediye Başkanlığı yapmıştır. 1957'de DP'den ihraç edilen ve Hürriyet Partisine transfer eden Zeren, 1961'de AP Amasya listesinden senatör seçilmiş ve Dördüncü Koalisyonda Ticaret Bakanı olarak görev almıştır. Zeren, Demirci Kabinesinde yeniden Bakan seçile- ceğinden o kadar ümitsizdi ki, Hükümetin istifasın- dan birkaç gün önce şoförüne şöyle dedi: "Bu defa Bakan olmayacağım." Ancak, açıklanan Kabine listesinde adım duyunca bu işe kendisi de şaştı. 23