6 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

6 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

ALİ NAİLİ ERDEM: Devlet adam- lığı hesaba katılmazsa, hayatta en büyük başarıyı futbol sahalarında gösteren ve okul sıralarında "Sük- se Nail" adıyla anılan Ali Naili Er- dem, hafif yüksek topuklu ayakka- bılarının yan tarafına basarak, tam bir futbolcu gibi yürür Bıyığa kar- şı büyük bir merakı vardır. Uçları havaya kalkık, yay şeklindeki bıyık- arına büyük bir ihtimam gösterir. Erdemin gönlüne giden yolun nere- den geçtiği çok kimse tarafından ılindiği için, yakın bir zamanda Çalışma Bakanlı- ğında âni bir bıyık merakının yayılması hiç de hay- retle karşılanmamalıdır. ORHAN DENGİZ: Orhan Dengizin çocukluğu Uşakta, "İzmire gidebil- me" rüyaları içinde geçti. (Çünkü trene verecek 150 kuruşu dahi bir araya getiremiyecek durumdaydı. Bugün Dengiz, Ankarada, Bakan- lıklar semtinde, çok mükellef bir makam odasında Bakan olarak bu- lunmaktadır. Dengiz, çok uzun bir zamandan-! beri Milli Eğitim Bakanlığına gelen ilk öğretmen - politikacıdır. Öğret- men camiası, bu yüzden, AP'li dahi olsa, Dengizi sevinçle karşılamıştır. Dengiz 1954-57 arasında DP milletvekiliydi. 1957- de şansı yardım etti ve seçilemedi. Dengiz o günden bu yana Milli Eğitim Bakanlığında müfettiş ve öğ- retmen olarak çalıştı. Geçen yıl, çocuklara iyi Coğ- rafya öğrettiği gerekçesiyle, Dengize takdirname ve- ren Atatürk Lisesi Müdürü şu günlerde hayatından herhalde epeyce memnundur. BAHRİ DAĞDAŞ: 1919'da Arpaçay- da doğan Tarım Bakanı Bahri Dağ- daşın babası bir çerçi idi. Dağdaş bunu övünerek söylemekte, "ailem çok fakirdi" demektedir. o Dağdaşın dedeleri Kafkasyâdan gelmişlerdir. Bahri Dağdaş, ilk ve ortaokulu ça- lışarak, ailesine yardım ederek ta- mamlamış, liseyi bitirince (o Şeker şirketinin açtığı oimtihanı kazana- rak, Almanyaya, tarım öğrenimi yapmaya gönderilmiştir. Fakat Dağ- daşın 1939'a rastlayan ilk öğrenim nya Harbi patlamıştır. Bu yüzden güçlükle İsviçreye geçen oDağdaş, öğrenimini bura- da tamamlamış ve Zurich Üniversitesinden yüksek tarım mühendisi diploması almıştır. Turhal Şeker Fabrikasında meslek hayatına başlamış, Alpulluda çalışmış ve 1952'de Konya Şeker Fabrikasına Ziraat Müdürü olarak tayin olunmuştur. Konyada, bilhas- sa köylülere kendini sevdirmeyi bilmiş ve bu sevgi, 28 1960 yılında Ankaraya, Şeker Şirketi Etüd ve Dene- me Şubesi Müdürlüğüne tayin edilmesine rağmen u- nutulmamıştır. 1965 seçimlerinde Dağdaşın Konyadan milletvekili seçilmesinin en önde gelen sebebi budur. Bakan seçilişini nasıl karşıladığını AKİS muhabi- rine aynen şöyle ifade etmiştir: "Anormal gibi bir hadise olmadı benim üzerimde..." Evli ve üç çocuk babası olan Dağdaş oldukça mu- hafazakârdır. EDİP SOMUNOĞLU : 1954-60 yıl- ları arasında DP'li Erzurum Bele- diye Başkanı olan Edip Somunoğlu, 6l yaşındadır. Çeşitli yerlerde Sağ- lık Müdürlüğü yapmış ve Trabzon Sağlık (oMüdürlüğünden emekli ol- muştur. Somunoğlunun başına alt- mışından sonra konan bu devleti kuşu herkesi şaşırttı. Ancak, ne po- litika tecrübesi, ne de şöhreti bulu- nan bu emekli hekimin avantajı sonradan öğrenildi: Gürsel Erzu- rumda Kolordu Kumandanı iken, Somunoğlu da Belediye Başkanlığı yapmaktaydı. Ha- nımları arasında, bu vesile ile, oldukça sıkı bir ahbap- lık mevcuttu. Kabine kurulurken, Gürsel, hem hanı- mının arkadaşının kocası ve hem de hemşehrisi olan Somunoğlunun gözden uzak tutulmamasını Demirel- den -lisan-ı münasiple- istedi. Demirel de, o kadar özelliksiz şahsı kabinesine alırken, böyle "önemli" bir kimseyi ihmal etmedi. Ancak Somunoğlunun o kadar sıhhatsiz ve marazı bir hali vardır ki kendisini görenler Sağlık Bakanlı- ğına tedavi için gelmiş zehabına kapılmaktadırlar. NİHAT KÜRŞAD: Ankaranın kaçak sigara ve puro üzerine iş yapan a- çıkgöz tipleri, Kabine ilân edildik- ten sonra gazetelerdeki Bakan re- simlerine baktıklarında, bir kişiyi derhal tanıdılar. Bu, Turizm ve Ta- nıtma Bakanı Nihat Kürşaddı. Kür- şad, tedavisi mümkün olmıyan bir puro tiryakisidir. İşin kötüsü, ter- cih ettiği markalar hep yabancıdır! 961-445 devresinin popüler mil- letvekillerinden biri olan Kürşadın Bakanlığı fazla hayret ouyandırma- mıştır. Çünkü Kürşad, giyinişi - kuşanışı, son modaya uygun kısa kenarlı spor fötr şapkaları ve mesleği iti- bariyle çok kimsenin üzerinde "Turizm Bakanı ola- bilir" intibarını uyandırmıştır. Kürşad, 1918'de Giritte doğmuştur. Lise mezunu- dur. 1946 yılında DP saflarında politikaya, İzmir ga- zetesinde de basın mesleğine atılmıştır. 1950 öncesin- de kaleme aldığı "Nesebi gayrisahih" adlı bir fıkra, yüzünden hapse girmiş ve şöhretini Ege çapına çıkart- mıştır. 1950 sonrası, Kürşadı, puroya ve gazete pat- ronluğuna ulaştırmıştır. Ege Ekspresin sahibi olduk- tan sonra gazeteciliğinin, yanı sıra başarıyle yürüttü- gü kâğıt tüccarlığı, hafızaların karanlıklarında erimiş değildir. Turizm ve Tanıtma gibi yabancılarla sık sık temas isteyen bir Bakanlığın başına getirilmesinde bir başka isabet daha vardır: Kuvvetli lisan bilgisi!.. Kürşadın bildiği lisanlar, azıcık rumca ile kuşdilidir. 6 Kasım 1965