31 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

31 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER AKİS ini bildirdi. Mehmet Turgutun, haberi öğren- diğinde garkolduğu sevinci haklı çı karacak sebeplerden biri de, şimdi başında bulunduğu Bakanlığa bağ bazı genel müdürlerin değiştirilme- siyle ilgili kararnamelerin de aynı zamanda onaylanmasıydı. Zira Tur gut, sadece, Enerji Bakanlığına bağlı genel müdürlerin değiştiri! mesi için diretmekle kalmamış, Sü- merbank, Azot Sanayii, Selüloz ve Kâğıt Fabrikaları -SEKA- Genel Mü dürlerinin de azledilmesi ve yerle- rine kendi arzularını kabul edebile- cek ve bir partili kadar aktif cafışa- bilecek AP eğilimli kimseleri getir. mek için alelâcele kararname hâzır- lawvermiştir. Bu kararnamelerle Sümerbank Genel Müdürü Rahmi Tunçağılın yerine Şevket Tavasliğil, Azot Sanayii Genel Müdürü Turgut Alpâgutun yerine Dündar Kalabalık, SEKA Genel Müdürü Cemal Köste miri yerine de Aziz Gümüş ETİ mişlerdir. Görünen köy Bu'p partizanca nakil ve tayinlerin mahiyeti, muhalefet partilerine büyük bir titizlikle t& dir. Nitekim, geride bıraktığımız haftânm sonunda - Cumartesi günü toplanan: CHP Grup. Yönetim Kuru- müş ve Mecliste bir Genel Görüşme açılması için Meclis (Başkanlığına başvurulmasını o kararlaştırmıştır. Bu arada, tayin ve nakillerin ardın- da yatan gerçek niyetleri araştır mak ve gerekli bilgileri * toplamak için Grup üyelerinden kurulu bir komisyonu görevlendirmeğe karar vermiştir. Görüldüğü gibi, ana mühalefel partisi CHP, halkoyunun ve aydın- ların üzerinde büyük bir titizlik gösterdiği bir meselede, vakit kav betmeden harekete geçmiştir. Ge. nel Görüşme isteği kabul edildiği takdirde, Bütçe ve Kıbrıstan sonra AP'nin, üçüncü darbevi opartizanca tâyinler konusunda yiyeceği, ipliği döküleceği anlaş! istediği herşeyi yapmakta kararlı görünmektedir. Bunun ilk örneği, genel müdürlerin azli ve yerlerine yapılan partizanca tâyinlerle ortü. va çıkmıştır. Uyanık çevrelerin ü itlerini Gürsel m 2 i. bir fayda sağlamadığı da bu vesi leyle anlaşılmıştır. Bu, ufukta -tehli- ke işaretlerinin belirmeğe başladı. dinı göstermektedir. Zira, genel mü dürlerin tâyini ve nakli meselesi, AP Hükümetinin ilk etapta aşmayı arzuladığı bir konuydu. Bunların arkasından, valiler arasında geniş ölçüde bir tâyin ve nakil işleminin başlaması, Orduda komutanlar ara- sında değişiklik voluna gidilmesi kimseyi şaşırtmayacaktır. Nitekim baftanınm başında bir- gün, AP İzmir milletvekili Şinasi Osma, Meclis koridorlarında, Milli- yet Gazetesi ile Haber Ajansı mu habirlerinin de hazır bulunduğu bir sohbet sirasında, bu derginin bir mensubunun: — Genel müdürleri. değiştirdi- nİZ. Ar kadan valiler, sonra da komu tanlar mu değiştirilecek?” şeklinde ki sorusuna: — Bunda anormal bir taral var mi? Oy ile işbaşına gelen bir hükü met, istediği icraatı yapar. Valileri de değiştirir, komutanları da, "di ye cevap vermiştir. Görüldüğü gibi, Hükümetin' izle. yeceği politika, Şinasi Osmanın ce vabında ifadesini bulmaktadır. Gö revlerini memleket menfaatlerinin gerektirdiği şekilde yapmaktan bay- İhsan Topaloğlu Partizanlığın kurbanı ka bir özürleri bulunmayan genel müdürlerin azledilmesinden sonra önümüzdeki günlerde cereyan ede. cek olaylar, Hükümetin gerçek vü. zünü bütün çıplaklığıyla ortaya ko- vacaktır. Şimdi topun ağzında bulu nan genel müdürler, Petrol Ofisi Genel Müdürü Kenan Onat ile Zira at Bankası Genel Müdürü Akil Ki tapçıdır. li Bir düğün akşamın (Geçen hatta içinde ürek yapı lan bir düğün, çok kimseye, Ol dunun Büyük Komutanlarını bira- rada görmek İırsatını verdi. Güzel gelin ile yakışıklı damadın bu yüz den, hiç olmazsa siyasilerce, birinci değil, ikinci ilgi merkezi yapıldıkla rını söylemek bile hata değildir. Bü tün gözler İnönü ve Demirele, bi: de komutanlara dikilmiş. Evlenenler Hava Kuvvetleri Ko mutanı Orgeneral İrfân Tanselin ot luyla Milli Savunma Bakanlığı Müs teşarı Korgeneral Kemal Atalavın kızıydı. (Bk. TÜLİDEN HABER LER). Demirel Tansel tarafının şa hidi oldu, İnönü Atalay ailesinin şa hidiydi. Nikâh esnasında Tansel De mirelin, Atalay İnönünün hemen âl kasında yer aldılar. Salon bilhassa havacı ve karacı generallerle doluydu. Salona girilin ce Sol taraftaki yuvarlak bir masa şeref misafirlerine ayrılmıştı. İlk gelenler Genel Kurmay Başkanıyla eşi ve Milli Savunma Bakanıyla eşi oldular. İnönü daha sonra geldi ve ikisinin arasına oturdu. Sağında To paloğlu, solunda Sunay vardı. Iki siyle de rahat, samimi görüştü. Su: nayla sohbeti, ötekiler gittikten son- ra da devam etti. Demireller geldik- lerinde yanyana oturdular. Demirci Sunayın sağına geçti. Bavan Gürsel ise Bayan İnödünün yanına oturtul. du. Bu masaya, Deniz Kuvvetleri Ko mutanı Oramiral Necdet Uran çok kısa bir süre oturdu ve biraz Genvi Kurmay Başkanıyla, biraz İnönüyle konuştu, hemen kalktı, Kara Kuv- vetleri Komutünı Orgeneral Cema! Tural da düğündeydi, fakat o, salo nun hep öbür tarafında ayakta kal dı ve Tanselin şeref masasına hiç vaklaşmadı. Daha Ziyade yüksek rütbeli kara subaylarıyla beraberdi Demirelle en ufak teması olmadı Düğünde hiç bir Tabii Senatör vok 31 Aralık 1965