31 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

31 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DUNYADA OLUP Fransa Tehlike çanları Geride bıraktığımız Pâzar günü iki hafta içinde ikinci defa olarak sandık başına giden fransız seçmen- ler, General De Gaulle'ü, bir yedi yil için daha.devlet başkanı seçtiler. Bilindiği gibi, bu ayın ilk haftası so- nunda yapılan ilk tur seçimlerinde hiçbir aday gerekli çoğunluğu sağ- layamamış ve bu yüzden ikinci tura gitmek zorunluğu belirmişti. Fran- sız seçim kanunu gereğince, ikinci tura, ilk turda en çok oy almış iki aday katılabilir. Bu hüküm gereğin- ze, kampanya sırasında ortanın kuv- vet adamı olarak beliren Lecanuet adaylar ikinci tura General De Gaulle ile solun tek adayı Mitterand varışa devam edebilmişlerdir. Ge- neral De Gaulle, ikinci turda, kulla- mlan oyların yüzde 55 kadarını, Mit- terand ise yüzde 45'ini almışlardır. İkinci turda kazandığı bu yük- sek yüzdeye rağmen, General De Gaulle'ün durumdan memnun oldu- ğunu söylemek çok güçtür. Çünkü De Gaulle, EA b sırasında, Sv çimlerin. ikinci tura kalacağını her- halde aklının Gl bile ge girmiyordu. O kadar ki, eğer ilk tur sonunda çoğunluğu kazanamazsa, i kinci tura katılmayacağım duyurmuştur. Fakat bir bakıma fransız halkına bir ihtar sayılabile- cek bü duyurmaya kimse . aldırış etmemiş ve De Gaulle, ilk turda oy- ların valnız yüzde 45'i ile yetinmek zorunda kalmıştır. Ondan sonra da. sövlediklerinin üzerinden sünger 2e çirip, yeniden seçimlere katılmak. tan başka çare görememiştir. De Gaulle'e oy verenler A slma bakılırsa, ilk turda çe luğu sa glayamaması yalnızca Gaulle'ün kendisi için «değil, bilnie fransız kamuoyu, hattâ bütün dün ya için çok şaşırtıcı bir olay Olilnş: tur. Fakat bu olaydan ' ibret dersi çıkaranların sayısı da şaşırtıcı ölçü. de çoktur. Bunlara göre;:De Gaul le'ün iç ve dış politikası artık fran- sızlar tarafından eskisi kadar kuv- vetle » desteklenmemektedir. - IV Cumhuriyetin buhranlı günlerini u nutmaya başlayan fransızlar şimdi “ veniden tâm ve kısıntısız bir parlâ- General De Ganlle Yaralı çıktı dirler. V. Cumhuriyetin De Gaulle" ün kişiliği ve ömrü ile yürürlükte olduğunu anlamakta ve şimdiden gerekli tedbirler alınmazsa, De Ga- ulle'den.sonra yeniden keşmekeşe düşmekten korkmaktadırlar. De Gü- ulle'ün ekonomik politikası Fransü- ya büyük bir hız vermiş olmakla beraber, özellikle işçiler ve düşük gelirliler daha âdil bir gelir dağılı mı istemektedirler. Nihayet, fransız balkı De Gaulle'ün dış politikasının Fransayı büyük bir yalnızlığa doğru itmesinden de korkmaktadır. İşte bütün bu nedenlerle, tran- sız seçmenler, bu ayın başında ya- pılan ilk tur seçimlerinde De Gaul le'e istediği çoğunluğu vermemişler , dir. Fakat sıra ikinci tura gelince, ış değişmiştir. Sağcı adaylar ortadan çekilince, onlara oy verenler elbette ki Mitterand'a değil, De Gaulle'e ka- yacaklardı. Nitekim de öyle olmuş tur.. Öteyandan; ilk turda Lecanv. et'ye oy veren orta yolcular da, dış politika konularında De Gaulle'den çok Mitterand'a yakın olmakla be raber, solcu adayn komünistleri yaptığı işbirliğinin ileride ortay» birçok güçlükler çıkarmasından korktukları için, oylarım ikinci tur- BITENLER hayet, De Gaulle'e oy verenler ara- sında önemli sayıda komünist bu- lunduğu da söylenmektedir. Çünkü, dış politika açısından, komünistle. rin önemli bir kısmı kendilerini Mitterand'dan çok De Gaulle'e va- kın görmüşlerdir. De Gaulle'ün aldığı ders Yapılan , ilk tur seçimlerinde Gene- ralin gerekli çoğunluğu kazanu- mâamasından ibret dersi çıkaranlar yalnızca siyasi yorumcular değildir Öyle — anlaşılıyor ki, De Gaulle'ün kendisi de bundan bazı dersler çı karmış bulunuyor, Nitekim, Paris- ten gelen haberler, Generalin, hem politikasında, hem de hükümetinde bazı değişiklikler yapmak zorunlu- gunu kabul ettiğini göstermektedir. Hükümet değişikliği konusunda henüz fazla bir bilgi alınamamıştır. Bilindiği gibi, Anayasa gereğince, Başbakan Pompidou Generalin yeni başkanlık dönemine başlayacağı $ Ocak 1966'dan önce istifasını De Ga ulle'e sunmak durumundadır. Elv süe sarayına yakın çevreler, ortaya ' veni isimler atmamakla beraber, kurulacak yeni kabinede önemli de- üişiklikler beklemek gerektiğini ile ri sürmektedirler. Politika değişikliğine gelince, bu- nun ilk belirtisi Ortak Pazar konu- sunda açıkça ortava çıkmış bulunu vor. Seçim sonuçları oüzerine, De Gaulle, Ortak Pazar o karşısındaki sert tutumunu değiştirmek gereğin' HERKES OKUYOR menter düzene dönmek istemekte. da General için kullanmışlardır. Ni- 24 31 Aralık 1967