7 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

7 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

ce erken yatıp bir iyi dinleneyim. Kemik- lerim ağrıyor” cevabını verdi. Grip mik- robunun vücuduna girmiş olduğundan ha- beri yoktu. O akşam ben, D.P. Grupunun tebliğini Cumhuriyetteki o arkadaşlardan aldım, Odasına ulunan İsmet Paşaya ilettim. Fazla umursamadı. “Sami- sunda cevabını alırlar. Vapurda konuşma- nın orasını burasını değiştiririz” dedi. Fakat ertesi sabah, ismet Paşanın ateşi 38 idi. Bu şekilde yola çıkmasına imkân yoktu. Dr. Kemali Beyazıt da bi- zimle beraber Samsuna gelecekti. O, Park Otelde 6 Durumu © telefonla ona bildirdim, Böyazıt hemen kalktı, geldi. Dr, Cihat Abaoğlunu da çağırdık. ismet Paşa gripal bir rahatsızlık geçiriyordu. Tamiyeyi mucip bir hal yoktu ama, İsmet Paşanın odasından çıkması da bahis ko- nusu değildi. Tabii bir takım ilâçlar da verdiler. Fakat asıl tedavi, istirahat ola- caktı, İsmet Paşa Kemali Beyazıta Anka- rayı aramasını, seyahatin tehir edildiği- nin bildirilmesini, . kendi yerine İsmail Rüştü Aksalın gönderilmesini söyledi. Samsunda halkın hazır olduğunu -biliyor- du. Nitekim. ertesi: gün, sabahın yedisin- de Aksal yola çıktı ve geçtiği her yerde çoşkun şekilde karşılanarak Samsuna gitti. Samsun da bir D.P. kalesi olarak biliniyordu. Gerçekten de öyleydi. Hep D.P.'ye oy vermişti. Samsun İhtilâlden bir vil:sonra da, Anayasaya referandum- da “Hayır” di . Ama, 1960 İlkba- barında Samsun bile D.P. ye karşı doluy- g LR geniş Samsunlu kütleler memleketin P. Büyükleri elinde. felâkete götürül- düğün görüyorlar, ümitlerini C.H.F.'ye bağlı Krala ismet Paşa Cuma gününü evde geçir- di. O la ei gene yükseldi. Ankara- dan, aile doktoru Bekir Berkol geldi. 'Tev- fik Sağlam da uğradı. Bütün doktorların teşhisi bir oldu: Hastalık, gripal bir an- jindi. ismet Paşaya yeni ilâçlar verildi. Bu hastalık, o günler - Ankaradaki ından nasıl tefsir olun- du, bilir misiniz? İsmet Paşanın bir müf- makul kimsel İ met Paşa üzerinde tazyik yaptıkları; Ge- nel Başkanın o tesirle seyahatten vazgec- tiği, bunun için de hastalık rolü oynadığı tarzında.. D.P; Büyükleri artık ya inan- mak istediklerine inaniyorlar, ya da et- rafları onları aldatıyor, kendilerine van- ış haberler veriyordu. Bir D.P. gazetesi ise sevinele ilân etti; İsmet iyii ölüm ha- lindeydi! Bunun, D.P. Büyüklerinin içinde bu- lunduğu ruh haletine fazla pembelik ver- diğini sanmam. Cuma günü Menderes, Ba- kanlar Kurulunu toplamış. Orada, yeni bir kanunun Meclisten geçirilmesi oka- rarlaştırılmış: Hükümet sivil halkın elin- deki silahları toplayacakmış ve ruhsatsız silah taşıyanlara verilen cezalar arttırı- lacakmış. Ruhsat sadece D.P, çapulcula- ına verileceği için İktidar böylece; silah- lı milis kuvvetlerine de sahip olacak, Or- duyu kullanamamasını telafi edecekti. Bu fikir sonradan daha da ilerleyecek ve - Mayısın buhranlı günlerinde bazı D.P.'li- ler buna yapışacaklardır. Gerçekten de o gece, Ankarada büyük bir silah arama- sı yapılmış. Ertesi gün Başbakan, bütün yüksek rütbeli generallerin Başbakanlıkta Milli Savunma Bakanı Ethem Menderesin baş- kanlığında toplanmasını emretmiş. Top- lantıya Namık Gedik, Şemi Ergin; . İzzst Akçal gibi O Demokratlar da katılmışlar. Orada, Ordunun nabzı yoklanmış. General- lerin fazla dikbaşlı olmamalarına rağ- men İktidar, Orduya fazla güvenilemeye- ceğini anlamış. Gerçi bazıları, Ordunun kendi emir ve komutalarında . kalacağı hususunda teminat vermişler, Fakat bir güven duygusunun yokluğu hissedilmiş. Bu toplantının, artık : teşkilatlarını tamamlamış olan genç subayların kulağı- na kar suyu kaçırmış bulunduğunu soh- radan öğrenmişimdir. Bilhassa Ankarada- kiler önce merak etmişler.'Neticeyi öğ- rendiklerinde o-Bakan veya Komutanlar iktidardan yana da olsalar çok yavevin gönlü İhtilğleilerle beraberdi. rahatlamış- lar ve toplantının kendi hazırlıklarıyla il- gili bulunmadığını anlamışlar, “ Halbuki toplantınm asıl önemi baş- kadır. İktidar generallerin havasından, İsmet Paşanın dediği gibi, Orduyu is- tediği tarzda ve her halde kullanamaya- cağı inancımı çıkardı. Bu, olağanüstü yet- kili komisyon fikrini daha da kuvvetlendir- di. İsmet Paşanın rahatsızlığının güç devresi uzun sürmedi, Fakat daha bir sü- re, evden çıkmaması lâzımdı. O günleri en iyi -ve İktidarı en fazla tedirgin ede- cek- şekilde geçirdi. Bölükbaşı kendisini ziyarete geldi. “Paşam, tam hasta olacak zamanı buldunuz” diyordu. O sıralarda pa- buç pahalı olduğu için Bölükbaşının İs- met Paşaya sokulganlık devriydi. Sonra, Fahri Belin ismet Paşayı ziyaret etti. Bili kaç gin sonra'da 14 emekli general ve amiral birden, tantanayla Taşlığa gel- /