7 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

7 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

(Y smart sararan, ps zamanlar, devlet dairelerinde o çalışan memur lar, okudukları gazeteleri, gazetenin adı görülme teler, yanlarında taşıdıkları en değerli Mr hesa' alli peynir yn devam ettirebil. -devrin bü- taşıdıkları gazeteleriyle ısınır, bütün umutlarını, şama güçlerini bunlardan alırlardı. iy yasaklanmış, muhalefet liderinin pe- şine polis takılmış, Mn almış arana Sümerbank kumaşları dov- yüklerine tahsis edilmiş, görüldüğü yerde sürülmüş, yumruklanmış, itilmiş, mahküm edilmişti. Daha da neler, neler olmuştu onlar birer tılsım gibiydi, Onların her satırı heel hir, m ük Ne anlamlar yorumlanır vi saniyede, Ankarayı bir er kulaktan kulağa, bri sola kere dolaşırdı. Bunlar, memurun tek umudu ok duğu gibi, tek meşgalesiydi de... Hani, ei adını gizliyecek şekilde katlarlardı ama rın falanca olay hakkındaki düşüncelerini, zehir gibi gibi bir espriyi, bir gizli haberi uluorta anlatmaktan da sakınmazlardı,. Doğrusunu isterseniz, gazetelerin adlarınm gizle ; nerek katlanmasının başlangıçtaki sebebi kısa za reksiyon kullanan pek çok kadını, raber alacaklar, not defterlerinde, 12 Mayısı sabah- tan akşama bu işe ayırmışlardır. Kampanyaya katılanlar Başkentin. kadınları, ilk faaliyet k, Ankaranın plânını ele al mışlar ve Ankarayı mahalle mahal le, sokak sokak bölgelere ayırmış- leriyle daha Zavallı Gazeteler yecek "sekilde katlarlardı. Ama bu adını gizledikleri gaze! sokulan bu, deyimiyle. “kravatlı dilenciler”, sa e zindana atılmıştı. Ka- ik o, adları gizlenerek okunan gazeteler yok mu, 'birçok kimsenin, varlıklarını yalnızca hastalık sıra sında duydukları bey dertleri, umutları, istekleri ve bek- ledikleriyle geçmişleri ve gelecök- iyi tanıyacaklardır. CAGE FAKE) manda kaybolmuş, gazeteyi ters katlamak artık, bir İnsanın gözünün rengi, boyu-posu gibi, tarifini yapan bir şey olmuştu. Bu, insana bir ağırlık, bir değer ve ren, tuhaf bir kuvvet bağışlayan bir şeydi. Baskıdan, yoksulluktan bunalmış insanların arasında öyle bil dayanışma mevcuttu ki, bunlar, eğer isteseydiler, ar» tık, gazetelerini ters katlamayabilirlerdi. Ama gazete yi ters katlamanın düz katlamadan bambaşka, bü. yük bir anlamı vardı: Bu, Anayasa dışı baskıya karşı devamlı bir sessiz protestoydu. Memur, masasına oturur, ters katlanmış gazetesini büyük bir zevkle, arkadaşlarının takdirkâr bakışları altında, âlâyıvâlâ ile açar ve keyiflenirdi. iktidarına hoş görünmeyen gazetelerin dairelerde yasaklanması kısa süre içinde başka bir sonuç daha yaratmıştı: Bu gazetelere hergün yenileri katıldı. Memurları baskıyla abone olmaya zorlayan politika iflâs etmişti. Bu gazeteler bu defa bedava dağıtılmağa başlandı, Fakat iyi sonuç alınmadı. Dev- let tarafından beslendikçe, bu gazetelerin daha da za- yıfladığı ve sonunda, kilo ile kesekâğıtçılara satıldığı görüldü, Gazetelerden öğrendiğimize göre, Mili Eğitim Bakanı Orhan Dengiz bütün Milli Eğitim kurumla» rına bir bildiri yollamış ve, Milli Eğitim Bakanı sıfa- Ha okul ve öğretmenlerin bunlara abone olmalarını iste- miş. Bildiri 9 Nisan 1966 tarih ve 251 sayı numarası nı taşımakta Üzüldüm. Bu gazeteler adına üzüldüm. Jale CANDAN E Belki bir anne heveslenecek, kızına hemşire olmayı tavsiye edecek; bek ki yakalara rozet takan beyaz üni- formalı hemşire adayları, kitapları koltuklarında okula giden küçük kızlara m bir idealin ufuklarını açacaktır. Doğumevi Sağlık Koleji Müdürü Dr. Zekiye Kayuk, Sabriye Kayadan, az melekleri, lar, görev bölümü yapmışlardır. Ka- vaklıdere - Çankaya - ek çev esi Hürrem Köseoğlu üzerine al- Be eş diğer üyelerle, be- gerek bütü komitesinin başkanı Ulviye Topul- iugil, Bahçelievlerinki Emel Özmen, “Hamamönü - Aydınlıkevlerin- Zeliha Bekrek ve Ankaranın tanın- mış daha pek çok hemşiresi, o gün, kampanyaya katılmaya hazırlanıy ye lardı, Ankara Doğumevi, Cebeci, nişehir Meaeitepe. Sağlık kole erin den ve ksek men Okulundan Sil ei > gün başkent hanımları ile beraber çalışacaklardır. Sahar Orkunt, ÜL ker Günday, Nâzan ve Günseli ve bir, Mübeccel İren, İnan İnci Akkor, Güner Pembecioğlu, İlhan Değer, Sevim Savaşır, Kâmu- ran , Güzin Tözer, Feriha Gürkaynak, Belma Bademli, ve Tuğba Köklü, Nuran Güdükoğlu, Şevkiye Milaslı ve Bedia Belbez, ngale kampanyası na hazırlanan başkentli faal kadın. cak, kampanyayı bu çevrede tecektir. da faaliyetleri Nermin ttir. 6 Ma- yısta başkent halkı gazetelerini alır- Florence Nighti: kendilerine duyuran bir başka gazeteyi de be- OKUYOR ların yalnız birkaç tanesidir. 1 80 ACS, 5-64» j7 Mayıs 1966