29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER kiliselerin çanları çalıyor ve bu, mutantan ve mistik bir hava yara- tıyordu. Papa, Pangaltıdaki Vatikan tem- silciliğine giderken yol boyunca ö- bek öbe toplanmış ol kalabalık- lar "Viva Papa!" diye bağırdılar. Ağlayanlar, heyecandan fenalık ge- çirenler de vardı. Şale Köşküne giden Papa, Demi- rel, Sunay ve Çağlayangille görüş- tü ve programını büyük bir süratle tamamladı. Akşamüzeri Fener Pat- rikhanesinde Athenagorasla görüş, tükten sonra Fener Patrikhanesine girerken, Aya Yorgi Katedralinin boğuk sesli çanları durmadan çalı- yordu. Dünyanın gözleri Bu ziyaret dolayısiyle özellikle ba- tı dünyasının gözleri Türkiyeye çevrilmişti. Amerikan, fransız, İtal- yan gazetelerinin İkişer, Paris Match, Time, Life dergilerinin onar kişilik muhabir kadroları, İtalyan Televizyonunun, olayı doğrudan doğruya verebilmek için İstanbul, Efes ve Atinada üslendirdiği 150 gö- revlisi; Amerikan Telstar suni pey- ki aracılığıyla yayın yapacak olan NBC, CBS ve ABC tele- vizyonlarının ekipleri harıl hani ça- lışıyorlardı. . Yabancı gazetecilerin sayısı 321'i buluyordu.. İstanbulda Hilton Oteline kuru- lan basın bürosuna yerleştirilen ve Avrupa ile doğrudandoğruya irtiba- tı sağlanan 3 telefon ve 2 teleks ma- kinesi -ki yabana gazeteciler bu tedbiri çok yetersiz bulmuşlardır- tam kapasite ile yurt dışına haber ulaştırıyordu. Son yıllarda Türkiyede cereyan eden hiç bir olay, yurt dışında, bu derece ilgiyle izlenmemiştir. Hatta Papa daha Yeşilköye ayak basma- dan günlerce önceden itibaren dün- ya basın ve yayın organlarında bu ziyaretle ve o Türkiye ile ilgili bir kampanya başlamıştı. Türkiye, İs- tanbul, Efes ve Meryem Ananın Evi hakkında yayın yapılıyor, makale- ler yazılıyor, film ve resimler gös- teriliyordu. Turk turizminin sorumluları ile birlikte bu durumdan müthiş mem- nun olan ve ellerini ovuşturan biri- si daha vardı: Efesteki Meryem A na Kilisesinin Rahibi Filibert. "— Eskiden Kiliseye günde bir otobüs ya gelir, ya gelmezdi" diyen Filibert, son durumu ise şöyle an- latıyordu: 14 — Ancak Papa hazretlerinin - Meryem Ana Evini ziyaret edeceği doyulunca, Ulu Bakirenin son gün- lerini yaşadığı ev ,turist akınına uğ- radı. Günde 10-15 otobüs dolusu tu- rist geliyor. Yalnız son bir hafta içinde 19 çift, Meryem Ana Evinde nişanlandılar.." iz Janın iyiliği papanın ziyaretinin türk turizmi- ne olumlu etkilerini ifade eder- ken, bundan 1930 ile 1935 yıl kadar önce Anadoluya, yanında ihtiyar bir kadınla gelen bir şahsı unutmak nankörlük olacaktır. Bu şahıs, Sen Jandı, yâni "Aziz Jan"; yanındaki ise, "Kutsal Bakire" Meryem. Söy- lentiye göre, İsa Peygamber tara- fından, anası Meryemi muhafazaya memur edilen Aziz Jan, Kudüste hristiyanlara yapılan zulümler ÜZe- rine, .Meryemi alarak, önce Ffese, bir süre sonra da, Bülbül dağında bugün hâlâ ayakta "duran eve götür- müştür. Meryem Ananın 101 yaşına kadar yaşadığı 1” şeklindeki bu mütevazi ev, Selçuğa 9, İzmire ise 80 kilometre uzaklıkta Bu ev, dört kısımdan müteşekkildir. Orta- daki asıl binada bir taş ve bu taşın üzerinde altın bir kalp vardır. Bu, İsanın kalbini temsil sine. Hristiyan kaynaklar, Meryem A- nanın, gökyüzüne i yükseldiği yıla AKİS kadar burada yaşadığını kaydet- mektedirler. ilk olarak, M.S. 431 yı- lında, Efesteki Meryem Kilisesinde yapılan bir toplantıda, Meryem A- nanın Efeste yaşadığı bildirilmiştir. 891 yılında yapılan bir araştırma, Bülbül dağının, Meryem Ananın ya- şadığı yer olduğunu ortaya koymuş, bir yıl sonra da bugünkü ev mey- dana çıkarılmıştır. İlk defa 1896'da burası "Kutsal Yer" ilân edilmiş ve son olarak Papa XXIII Jan, tered- dütleri tamamen dağıtacak şekilde açıklama yapmış, Meryem Ananın bu evde yaşadığını, buranın kutsal bir hac yeri olduğunu ilân etmiştir. eryemi oOTürkiyeye getiren Aziz Jandan sonra Meryemin Evinin ke- sin bir hac yeri olduğunu ilan et- mek, Papa XXIII. Jana nasip ol- muştur. Papa Janın bu hususla il- gili tebliği şöyle son bulmaktadır: "Katoliklerin, yılın herhangi bir günü Meryem Ananın Efesteki evini ziyaretlerinde gerekli duaları yap- tıktan sonra günahlarının son ola- rak affindan faydalanmalarına ka- rar verilmiştir. Bu, aziz,hac yerleri- ne mahsus olan imtiyaz yenilenme- ge lüzum kalmıyacak şekilde de- vamlıdır ve itiraz kabul değildir.." Papa niye geldi? Papanın Türkiyeyi ziyareti elbette ki türk turizmini kalkındırmak Papalığın merkezi Vatikan Din ve devlet birarada 29 Temmuı 1967