29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS umyan, Nogin, Artem, Berzin, Kres- tinski, Milyutin ve Muranof. Razlivdeki kulübesinde Lenin bu neticeyi memnunlukla öğrendi. Bir harta sonra ise, 14 Ağustosu 15 Ağustosa bağlayan gece küçük Çarkoy - Selo istasyonunda başka bir hadise cereyan ediyordu. Pero- na iki sıra kazak dizilmişti. İmpara- tor, ailesi ve maiyetinden müteşek- kil 39 kişilik bir kafile, kendilerini muhafaza edecek 330 kişilik askeri birlikle beraber Sibiryaya hareket ediyorlardı. Bir gün evvel Kerenski Çarkoy - Seloya gelerek Nikolayla ZöLUŞMEŞ, — Güvenliğiniz, sizlerin Petrog- raddan uzaklaşmanızı gerektiriyor" derisi işti eski Çara, yanlarına kaim elbiseler. almalarım tavsiye etmişti. Nikola şu cevabı vermişti: "— Beni nereye gönderdiğinizi bilmiyorum ama size güveniyorum." Gönderildikleri yer Uralların ö- tesindeki Tobolsk idi. Oradaki hü- kümet binası tahliye edilmiş ve es- ki Çarla yanındakilere ayrılmıştı. Romanoflar orada rahat bir burju- va hayatı yaşayacaklar, fakat her hareketleri kontrol altında tutula- caktı. Sağcıların hazırlıkları ilerliyor Bir e gün sonra Kerenski büyük bir Devlet Konferansı topladı. Rusyadaki bütün kuvvetlerin tem- silcileri 26 Ağustosta. Moskovada buluştular. Rusyanın bu Başkenf'i oOGeçici Hükümete Pet- rograddan daha emin geldi. Tabii bulunmayan, kanundışı ilân edilmiş bolşeviklerin okanundışı lideri Le- nindi. Ama Bolşevikler üç ay geç- meden bütün öteki kuvvetlerden da- ha güçlü olduklarını ispat fırsatını bulacaklardır. Moskovada halk, Komrnilofu eski çarlar gibi karşıladı. Günün kahra- manı oydu. Başkomutanlığa getiril- mesinden itibaren sağcı basın onu "Memleketin Kurtarıcısı" Uân et- miş, pohpohlamış ve propagandası- nı yapmıştı. Moskova istasyonunda renkli ve bandolu bir tören yapıl- dı. Kadınlar çiçekler atıyorlardı. Bir ii koştu, Generalin Mi andı, ellerini a tekstil niişnederi ve Maksim Gor kiyle Lenine gazetesinde yazı yazdı- ran Morosofun dul eşiydi. Verilen . nutukta bir ordu temsilcisi şöyle 29 Temmuz 1967 TARİH Kerenski Çarlara ait Kışlık Sarayın bu mükellef salonlarına alışmış ve orayı sevmişti. Hattâ Çar tarafından tatbik edilen usulleri bile taklit ediyor, meselâ Ç arın kullanmış olduğu bürosunda birisiyle önemli bir hususu konuşurken yan tarafa dinleyiciler koyuyordu dedi: "— Rusyayı kurtarınız ve rus halkı sizin başınıza taç geçirecek- tir!" Komilof daha şimdiden bir Çar gibiydi. Kızılı Meydanda, Kremli- nin iki kapısı arasında, tıpkı Çarlar tarzında Başkomutan da diz çöktü ve tören elbiselerini giyinmiş elli rahip Rusyanın bu I numaralı aske- rini takdis ettiler. Oradan, Devlet Konferansının toplandığı Bolşoy ti- yatrosuna gidildi. Konferans Baş- komutanı heyecanla bekliyordu. Komilof salona girdiğinde, hazır bulunan 2500 kişi kendisini coşkun şekilde alkışladı. Sahnede, üstü kırmızı kadife kaplı muazzam bir EL başın- da Kerenski ve anları vardı. Kerenskinin arkasında bir kara, bir deniz eri duruyordu. İlk sıralar, 29