29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

HAFTANIN İÇİNDEN Komünizmi bile söomürenler! Türkiyede halkın, geniş kütlelerin, köylülerin sömü- rülmesine imkân veren bir düzenin varlığı artık samimi çevrelerde bir şüphe konutu değildir. Aydın- ların arasındaki fikir farkları bu düzenin nasıl de- ğiştirilebileceği (noktasındadır. Ortanın oSolundan, hattâ Ortadan Aşırı Sola kadar uzanan bir cephe üze- rinde bulunanlar bunun araştırması içindedirler. my ılımlı, katı teklifler yapılmakta, ciddi bir kar- ekonomiden başlayıp çin sosyalizmine bile varan MİR a ortaya atılmaktadır. Ama Türkiyede, bırakınız halkı, bırakınız geniş kütleleri, bırakınız köylüleri, komünizmi, evet, komü- nizmin kendisini sömürenlerin varlığının açığa çık- ması ibret vericidir. Antikomünizmin bir ticaret me- tal haline geldiği bilmiyordu. Ban kimselerin, geçim- lerini bundan sağladıktan görülüyordu. "Profesyo- nel antikomünist" diye bir meslek nasıl dünyada tü- remişse, bizde de bunun mensuplarının bulunduğu farkediliyordu. Henüz karşılaşmadığımız hadise, bun» lardan satın alman malların bir Bakanın -hem de, biç ilgisi olmamak gereken Turizm ve Tanıtma Bakanı- nın- kartı iliştirilmek suretiyle bedava dağıtılmasıdır. Mecliste şimdi bunun hesabı görülmektedir. Bu, elbette ki bir dengesizlik, klâsik bir partizan- lık örneğidir. Zira satın alınan eserin kıymetsizliği bir yana, içinde İktidar Partisi AP.'nin siyasi rakibi CHP.ye karşı sübjektif ithamlar, isnatlar vardır. Devlet parasıyla yapılan satınalmalarda bir ölçü, her- kese karşı aynı şekilde tatbik edilmelidir'. Ama bunun yanında, meselenin daha önemli bir siyasi ve sosyal tarafı vardır. Türkiyede bir düzen bozukluğunun varlığı nasıl, kimse tarafından ciddiyetle reddedilemeyecek bir hu- sussa bu düzensizliğin düzeltilmesi yolu olarak ko- münizmin de teklif edildiği bir gerçektir. Türkiyede komünist yoktur, Türkiyede komünizm propaganda- sı yoktur safsataları kimseyi inandıramaz. Bütün dünyada komünist de, komünizm propagandası da varken bunların bir, Türkiyede olmadığım sanmak gafletin de, saflığın da ilerisinde bir budalalıktır. Ancak, eğer bunların zararlı tesirleriyle mücade- le edilmek isteniliyorsa komünist nedir, komünizm propagandası nerede başlar, bunun iyi tarif edilmesi gerekir. Tarif iyi yapılmazsa, hele bunda Özel siyasi maksatlar ön plânda tutulursa kafalar öylesine ka- nştırürr ki en sonda kârlı çıkan komünizmin ta ken- disi olur. Zira her reformcuya komünist, her ileri fik- re komünizm propagandası damgası vurulduğu za man komünist kendini bir reformcu, fikirlerini de ileri fikir diye kolaylıkla takdim edebilir. Etmekte- ir de... 29 Temmuz 1967 Metin TOKER "Profesyonel Antikomünistler"in zararı burada- dır. Bunlara ve bunları hizmette çalıştıran çevrelere bakılırsa İnönü komünisttir ve Ortanın Solu komü- nizm propagandasıdır! Eğer komünist İnönüyse, Tür- kiyede komünist olmak bir büyük şereftir. Eğer ko- münizme kapılmış olmak Ortanın Solunda bulun- maksa milyonlar ve milyonlarca sivil, asker, genç, yaşlı aydın komünizme gönül vermişler demektir ki bunun mânası, hemen yarın Türkiyenin komünist ola- cağıdır. Para kazanmak için kurulan cemiyetler, geçim sağlamak için yapılan yayınlar bundan dolayı devlet- ten yardım, destek görmemelidir. Bunlar memleket- te komünisti; komünizm propagandasını, böyle cere- yanlara en açık çevrede, genç aydın çevrelerde sem- patik hale getirmektedir. O derneklerin davranışları, o kitaplarda söylenenler öylesine boş, kof, sersemce şeylerdir ki biraz düşünen bir kafanın bunları red- detmemesi kabil değildir. Belki bu tarz çalışmadan fayda hesap edenler Türkiyede kafası birazdan da az çalışan çok geniş kütlelerin varlığını kabul etmişler- dir ve onlara bu afyonu yutturmanın bir kârlı politi- ka yatırımı olduğunu düşünmektedirler. O takdirde atan kârlıdır, satan kârlıdır. Benim aklım bu hesaba ermez. Benim gördüğüm, böyle hatalı tutumların önemli davada, yani komü- nizm propagandasını Türkiyede tesirsiz kılma dâva- sında büyük zararlara sebep olduğudur. Bu yoldan öyle bir tozkoparan fırtına estirilmektedir ki komü- nistler her türlü yutturmacayı kolaylıkla satabilir- lerken söylediklerinin püf tarafları komünist olma- yan fikir adandan tarafından gereği gibi anlatılama- maktadır. Hele bunların arasından kahramanlar ya- ratmak gafleti böylesine devam ederken.. Komünizm teşkilâtı kurmak bir zabıta suçudur ama, komünizm propagandası yapmak bir fikir hare- ketidir. Bu fikir hareketi bir noktadan sonra kanun- ların pençesi altına düşebilir. Fakat mahir propa- gandacılar bu noktayı aşmayacak kadar tecrübelidir- ler. Onlara karşı, devletin satın aldığı ve pek kaba bir antipropagandayı (o İhtiva eden uydurma kitaplarla değil, fikir yolundan karşı çıkmak lâzımdır. Ama eğer, eloğlu komünizmi dahi sömürecek ta- dar talancıysa, o takdirde bir okomünizm propa- gandasının dalma bulunmasını isteyecektir. Geçimi bundan olduğuna göre.. u, polislik mesleği ortadan kalkmasın diye po- ei Em hırsızlan desteklemeleri kadar acaip bir duru evletin görevi böyle durumlara yardımcı olmak değildir.