29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TARİH AKİS Komilofun Petrograd üzerine yürüdüğü duyulur duyulmaz bolşevikler tesbit edilmişti. ni Komilof o- lacaktı. Başkan Yardımcılığ renskiye bırakılıyordu. Tabii bu, bir paravanadan ibaretti. Zira darbe fii- len Kerenski Hükümetine karşı ya- pılıyordu. General Alekseyef, amiral Kolçak, Jorj Plekhanof, o Savinkof, Filonenko, Zavoyka, Tretiakof, Lvof, Aladin, Kont İgnatiyef üyelerdi. Fa- kat Plekhanof. — Haksız da olsalar ben işçilerin yanında kalacağım" diyerek, teklifi reddetmişti. Başkentte ,Rasputini öldüren Pu- rişkeviç, Dumanın eski Başkam Rodzianko bütün gayretleriyle bir askeri diktatörlüğün şampiyonluğu- nu yapıyorlardı. Bunlara katılan ga- zeteciler, profesörler de vardı. Ha- reketin ruhu Savinkof tu. Sayinkof, Kerenskinin kabinesinde oHarbiy Bakan Yardımcısıydı. Kendisini ik. tidar için Kerenskiden de, Komni- loftan da şanslı görüyordu. Fakat darbe bakmamdan bu iki isme muh- taçtı. 32 Komploya dahil 48 subay, gizlice Petrograda geldiler. Krimof da, Vahşi Tümeniyle Başkent istikame- tinde yola çıktı. Haber, 7 Eylülde Kerenskinin ku- lağına geldi. Savinkofu ihbar etmiş- lerdi. Bakan Yardımcısı, Kenerski- yi uyutmayı becerdi. Başbakanına şöyle edi: — Eğer söylenenlere inanıyor- sanız, beni tevkif ettirtiniz. Yok, ba- na güveniniz varsa, o takdirde bı rakınız halka, isyancılarla hiç bir il- gimin bulunmadığını ispat edebile- im." Kerenski Savinkofa kandı ve ken- disini, tam yetkiyle, Petrograda ge- çici Genel Vali tâyin etti. Bu, kurda kuzuyu emanet etmekti. Komilof 8 Eylülde,maskesini yü- zünden attı ve harekete geçti. Bir Bakan Yardımcısının aracılığıyla Kerenskiye ültimatomunu gönderdi. Ültmatom şifahiydi. Başkomutan şunları istiyordu: (o Sıkı Yönetimin ilanı, bütün Bakanların istifası ve kendi Kızıl Muhafızlarını hemen seferber ettiler. Bunlar, artık tepeden tırnağa silâhlı işçilerdi ve Sokağa hâkimdiler. O hadise, bunlar için faydalı bir tecrübe yerine geçti. Geçici (oOHükümetin yetkilerinin, Komnilof tarafından yeni kabine ku- ruluncaya kadar Bakan Yardımcı- larına devri. Kerenski bunları ara- cı Vladimir Lvoftan duyduğunda ku- laklarına inanamadı ve Lvofa, saat 20.30'da tekrar gelmesini rica etti. Saat 20.30 oldu. Lvof görünme- di. O zaman Kerenski telefonla doğ- rudan doğruya Başkomutanı aradı ve onunla, sanki kendisi Lvofmuş gibi konuştu. Komplo doğruydu. Başbakan Lvofa, (o Kışlık Sarayın merdivenlerinden inerken rastladı. Onu aldı, bürosuna götürdü. Bu, es- ki Çarın çalıştığı büroydu ve tam yanında, İmparatoriçenin konuşu- lanları dinlediği oda vardı. Kerens- ki oraya, Petrograd milis teşkilâtı- nın Asbaşkanı Balavinskiyi yerleş- tirmişti. Başbakan Bakan Yardım- cısına komplonun bütün tafsilâtını anlattırdı. Sonra da, kendisini he- men tevkif ettirtti. Oradan Bakanlar Kurulu toplantısına koştu. Bakan arkadaşlarına: 29 Temmuz 1967